19-årige Samuel Birk og 21-årige Anne Bøg Christensen føler sig svigtet og ladt i stikken af det danske rejseselskab Detur, efter et jordskælv natten til fredag den 21. juli ramte den tyrkiske ferieby Bodrum.

De to studerende, begge bosiddende i Aalborg, befandt sig sammen med deres kærester på strandhotellet Jasmin Beach Hotel i Bodrum, da de i ly af nattens mørke var nødt til at flygte fra deres hotelværelse og søge tilflugt på en nærliggende bjergside.

Her opholdt de sig i løbet af hele natten, hvorfra de forsøgte at komme i kontakt med Detur hjemme i Danmark.

»Vi hørte ikke noget fra dem. Vi prøvede at ringe til dem, men de åbnede først deres kontor klokken 9 dansk tid. Fra jordskælvet skete om natten og dertil, var vi nødt til at sidde og vente uden at vide, hvad vi skulle gøre, og hvordan vi skulle forholde os,« fortæller murer-lærlingen Samuel Birk til BT.

Bjergsiden, hvor mange gæster søgte tilflugt i løbet af natten. Privatfoto, Samuel Brink.
Bjergsiden, hvor mange gæster søgte tilflugt i løbet af natten. Privatfoto, Samuel Brink.
Vis mere

Da det lykkedes Samuel Birk at komme igennem til Detur om morgenen, lød beskeden ifølge Samuel Birk, at det var en 'træls' situation, men at de ikke kunne gøre noget.

I går tirsdag lød det fra sales- og marketing manager i Detur, Claus Gregersen, at der var blevet sendt SMS-beskeder til alle berørte kunder i de tyrkiske byer Bodrum, Didim og Marmaris  - det billede kan Anne Bøg Christensen dog ikke genkende.

»Vi anede ikke, hvad vi skulle gøre i situationen. Vi fik ikke engang en SMS med oplysninger om, hvad der var sket, og hvad vi skulle gøre« siger Anne Bøg Christensen.

Heller ikke Samuel Birk hørte fra Detur.

»Der var ingen af os, der modtog en SMS. Vi var 10-15 danskere samlet, og der var ingen af os, der modtog en SMS fra Detur,« siger han.

Den Detur-guide, der var tilknyttet Jasmin Beach Hotel, dukkede først op på hotellet omkring middagstid fredag - fire timer efter Anne Bøg Christensen havde været i kontakt med ham om morgenen. Og da han endelig troppede op, var han ifølge Anne Bøg Christensen ikke til megen hjælp.

»Han talte kun meget lidt engelsk, og så kunne han en lille smule norsk og dansk. Vi kunne ikke føre en ordentlig samtale med ham, og på det tidspunkt var vi jo ét stort spørgsmålstegn og meget chokerede over det, der var sket,« fortæller hun.

Stranden ud for Jasmin Beach Hotel. Privatfoto, Samuel Birk.
Stranden ud for Jasmin Beach Hotel. Privatfoto, Samuel Birk.
Vis mere

Samuel Birk tegner det samme billede af guiden, som ifølge ham kun opholdt sig på hotellet i knap 20 minutter:

»Guiden lavede ikke engang en optælling for at sikre, at alle var der, og om vi var okay. Vi kunne ligeså godt have ligget ude i bugten og være druknet – det ville først være blevet opdaget, når vi skulle hjem med flyet,« siger han og tilføjer:

»Vi havde betalt for at få en service dernede, så det mindste de lige kan sørge for, er at få talt gæsterne op og sikre sig, at alt er, som det skal være.«

Begge har klaget til Detur

Både Anne Bøg Christensen og Samuel Birk har efter deres hjemkost til Danmark rettet henvendelse til Detur med en klage over deres håndtering af jordskælvet og den service, der efterfølgende blev tilbudt.

»Overordnet set synes jeg, at de skulle have sørget mere for os. De var der jo slet ikke. Vi skulle selv sørge for det hele, alt imens vi hørte, at andre selskaber havde været ude og skrive til deres gæster, og at de havde været dernede og tilbyde deres gæster krisehjælp,« fortæller Anne Bøg Christensen, der ikke er ude efter økonomisk kompensation, men håber på en undskyldning.

Samuel Birk fik i mandags svar på sin klage fra Detur, hvor de i en mail tilbyder ham og hans kæreste et tilskud til en psykolog-samtale. Tilbuddet har dog én betingelse - Samuel Birk må ikke omtale tilbuddet til andre.

»Det er lidt som om, de prøver at smide et holdkæftbolsje i munden på os, så vi ikke går ud og fortæller om tilbuddet til de andre Detur-kunder. Jeg har snakkket med nogle af de andre danskere fra hotellet, og de har ikke fået noget at vide om tilbuddet,« siger han og tilføjer:

»Selvfølgelig hjælper det os, men jeg synes bare, at hele forløbet har været under al kritik, og så er det for dårligt, at de forsøger at spise os af med sølle 1.000 kroner.«

I går beklagede Claus Gregersen over for BT, hvis der var Detur-kunder, som ikke havde modtaget SMS-beskeder fra dem.

»Jeg er rigtig ked af det, hvis der er nogen, der ikke har fået information. Jeg ved, det betyder noget for gæsterne, at de hører fra os, og det ærgrer mig virkelig meget, hvis det er tilfældet,« sagde han.

BT har onsdag været i kontakt med Claus Gregersen, der i en mail fortæller, at Detur ikke har flere kommentarer til sagen.

Anne Bøg Christensen sammen med sin kæreste Thais Løth Sørensen. Privatfoto.
Anne Bøg Christensen sammen med sin kæreste Thais Løth Sørensen. Privatfoto.
Vis mere