Hvis en bil kunne fortælle sin historie, er der nok ingen tvivl om, at netop Lauritz Lauritzens Mercedes-Benz 320 Cabriolet B årgang 1938 ville kunne berette om en tilværelse, der er mere omtumlet og dramatisk end flertallets.

Bilen ville sandsynligvis fortælle om et attentat i Prag på sin tidligere indehaver, topnazisten Reinhard Heydrich, over en hensygnende tilværelse i en faldefærdig lade et sted på Sjælland til et nyt liv i Klejtrup med både filmindspilninger, utallige kilometer på landevejene og som evig genstand for beundring uanset hvor den kom hen.

Faldt for udfordringen

At der er tale om en ganske særlig Mercedes og automobil i det hele taget, så Lauritz Lauritzen første gang i 1980, hvor bilen dukkede op til salg fra en sælger på Sjælland. Den bil, der står i garagen i Klejtrup i dag med en aura af nærmest respektaftvingende skønhed, var dengang i en helt elendig forfatning. Dækket af en sammenfalden lade og nærmest tæret op.

»Men jeg kendte min håndværksmæssige kunnen, og jeg faldt for udfordringen ved at lave den. Almindelige biler var jo hverdagen, så ind imellem ville jeg godt lave noget specielt, når man nu alligevel skal gå og rode med det. Timerne går jo til det alligevel,« fortæller mekanikeren Lauritz Lauritzen, der siden brugte 6500 arbejdstimer og 11 år før bilen stod istandgjort og køreklar.

Alt blev møjsommeligt bygget op påny, og der var ingen reservedele at få til så sjælden en bil. Efter kontakt til Mercedes i Tyskland stod det klart, at netop denne model aldrig havde været solgt til privatpersoner, og det var derfor sparsomt med informationer. En ting var dog nagelfast. Lauritz Lauritzens Mercedes var en såkaldt Mannheim-model med fuld udstyrspakke, og det skulle senere vise sig at være en ret så væsentlig information.

Transport for Heydrich

Det var først i 1991, at Lauritz Lauritzen blev opmærksom på bilens historie. Alt tyder på, at bilen er den selvsamme som topnazisten Reinhard Heydrich blev udsat for et attentat i i Prag i 1942. Ud fra produktionslisterne er der i 1938 kun fremstillet 34 undervogne med ti forskellige karosserityper, og kun én er sendt til Mannheim for at få den fulde udstyrspakke. Man ved i dag, at attentatbilen var af den type.

Bilen er i Mannheim blevet inddraget af militæret, og ender altså med al sandsynlighed at blive det køretøj, hvor Heydrich udsættes for et attentat og senere afgår ved døden. Senere bliver bilen kapret af tre tyske soldater, der vælger at køre til Danmark, og på den måde er bilen endt her.

Alt taler for at det har været Heydrichs bil. Skaderne, årgangen, ekstraudstyret. Lauritz Lauritzen mangler kun chassisnummeret på Heydrichs Mercedes for at kunne bevise historien, som utallige journalister, reportere og historikere siden da har undersøgt så grundigt.

»Jeg har ikke kunnet finde nogle beviser, der ikke peger på, at det er Heydrichs Mercedes,« som Lauritz Lauritzen udtrykker det til stiften.dk.

For bilentusiasten Lauritz Lauritzen har det netop været det at kortlægge bilens historie, der har været drivkraften i det store undersøgelsesarbejde, han har lagt for dagen.

»Jeg har aldrig været specielt krigsinteresseret, og blev det heller ikke, efter jeg fandt ud af mere om Mercedesen,« siger han.

Derfor vakte det også en vis forundring hos ham, da et engelsk bilauktionshus afviste at tage bilen til salg, idet den var »en blodig bil.«

»Bilen har jo ikke skylden,« som han siger.

Mæt af oplevelser

For Lauritz Lauritzen selv har den 2,5 tons tunge, dybsorte skønhed med den ikoniske stjerne på køleren bragt ham rundt på utallige ture i ind- og udland og givet ham oplevelser, der ikke er alle forundt. Som da han medvirkede i indspilningerne til den norske storfilm Hamsun kørende rundt med Max von Sydow på det magelige bagsæde med det røde læderbetræk. Eller de mange besøg fra mekanik- og maskininteresserede mennesker eller alverdens journalister, der gennem årene har lagt vejen forbi det lille værksted på Viborgvej.

Men nu er det snart slut. Med Mercedesen, al virakken og opmærksomheden. 2. pinsedag sættes bilen til salg på BCA Auktioner i Vejle, og det er uden fortrydelse:

»Jeg er mæt. Kort og godt,« ler han.

En skæven til dåbsattesten afslører da også, at Lauritzen er blevet 73 år. Hans bilpark er gennem de seneste år blevet langsomt afhændet, og nu skal der være tid til andre ting.

»Man skal i øvrigt også tænke på, at det jo er en gammel bil. Derfor skal man virkelig have antennerne ude i trafikken, fordi den er så tung. Når man kører rundt i 2,5 ton bil uden bremseforstærker eller servostyring, skal man være vaks på en helt anden måde, og det stemmer måske ikke længere helt overens med min alder,« siger han og tilføjer »Men det er en fantastisk bil at køre i.«

Tilbage er der blot at vente.

»Jeg har ikke noget behov for at få den solgt, og det er ikke sådan, at jeg skal have den solgt. Jeg er bare spændt og glæder mig til at se, hvordan det går. Og auktionshuset er ligeså spændte som jeg,« siger Lauritz Lauritzen, der ikke er meget for at tale om priser.

Han forventer nemlig ikke noget. Aktionshuset har estimeret en pris på godt tre millioner kroner for den sorte skønhed. Dog med et lille men. Hvis den helt rigtige køber - eller købere - forelsker sig i det mekaniske vidunder fra 30’erne, kan prisen blive mangedoblet. Og sådan får den tyske stjerne måske et nyt, spændende kapitel tilføjet til sin brogede historiebog.

Artiklen er oprindelig bragt hos stiften.dk