KØB PLUS!

Rygning totalt forbudt: Her skal vagtværn kontrollere om de ansatte ryger i smug

Bliver du taget i at smug-ryge tre gange, står du til fyring. Hvad mener du? Deltag i debatten her

Det er ren Big Brother, at vagterne på Aalborg Universitetshospital skal kontrollere, om de ansatte ryger i smug, mener overlæge. Men den strikse rygepolitik virker.

På Aalborg Sygehus skal personalet se sig en ekstra gang over skulderen, hvis de smugryger på hospitalets område, selvom det er forbudt. Hospitalets vagter har nemlig fået beføjelser til at bede om navn og tjenestenummer på de ansatte, der bryder rygepolitikken.

Hvis de bliver taget, står den på samtale hos ledelsen, tilbud om rygeafvænning eller i værste fald en en fyreseddel.

FOA: Rygekontrol på sygehus er over grænsen

Sådan har det været siden november, forklarer sygeplejefaglig direktør Lisbeth Lagoni. Og det har været forbudt at ryge på hospitalets område i fem år, inden det strikse tiltag blev indført.

- Men vi fik rigtigt mange klager fra patienter og pårørende om, at vores personale har stået nedenfor vinduerne og røget. Blandt andet er røgen sivet ind på børneafdelingen og på vores intensive afdeling, forklarer hun.

Løkke efter faderens død: Uværdigt at tvinge ham ud i kulden for en sidste cigaret

- Derudover hat folk smidt cigaretskodder i skraldespanden, hvorefter der gik ild i dem. Andre har sat kiler i dørene, fordi der er kodelåse på. Så vi har rent faktisk haft indbrud, fordi folk er smuttet ind, siger Lisbeth Lagoni.

Big Brother kigger med

Derfor blev et enigt medarbejderudvalg enig om at skrue bissen på.

Hvis vagterne i dag tager personalet i at ryge, kommer de til samtale hos deres overordnede og bliver tilbudt rygestokursus. Anden gang bliver de indkaldt til samtale med sygehusledelsen. Og tredje gang risikere rygerne at blive fyret.

Overlæge Ilse Christiansen blev taget i at ryge i ambulanceindkørslen. Hun er dybt forarget over, at hun skulle udlevere personlige oplysninger til vagten, der tog hende i at ryge på hospitalsområdet.

- Velkommen til George Orwell's fremtidsvision: Big Brother is watching you, skriver hun i personalebladet Indsigt og Udsyn.

Tålmodigheden slap op

Ilse Christiansen opfordrer samtlige rygende medarbejdere, som ikke må forlade matriklen i arbejdstid, til civil ulydighed.

- Hvis I bliver stoppet af en vægter, foreslår jeg formuleringen: Jeg forbeholder mig retten til ikke at udtale mig, før min advokat er til stede.

Ilse Christiansen ønsker ikke at uddybe sin kritik til bt.dk, men ifølge Lisbeth Lagoni har sygehuset fået jurister til at bekræfte, at det er i orden, at lade vagterne kontrollere de ansatte.

- Vi er rigtigt trætte af, at det er det, der skal til. Vi var tålmodige i fem år, men det er åbenbart det, der skal til, siger hun. For det virker.

Kontrollen virker

Tiltaget blev indført i november, og i den første måned blev 25 ansatte taget i at ryge, forklarer Lisbeth Lagoni.

- Men siden jul er kun tre blevet taget. Og ingen af dem er blevet taget to gange. Så det hjælper, siger hun og understreger, at hun håber på, at Aalborg Sygehus på et tidspunkt kan rulle tiltaget tilbage igen.

Der er opstillet rygeskure til patienter og pårørende udenfor sygehuset. Men de er ikke tilegnet personalet, som i mange tilfælde slet ikke har mulighed for at forlade sygehusets område, hvis de skal kunne passe deres arbejde.

HVAD MENER DU`DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT.DK'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Lige for lige

Skrevet af Kim, Torsdag den 17. januar 2013, 23:32

Ikke ryger skal i fremtiden behandles med samme respekt som de selv udviser - Ingen

Det er helt i orden

Skrevet af John Rask, Torsdag den 17. januar 2013, 23:29

Selvfølgelig er det i orden med et rygeforbud på arbejdspladsens område i arbejdstiden, og selvfølgelig er man forpligtet til at opgive ens navn. Som beskrevet står, er dette tiltag sket i et samarbejdsudvalg, så respekter dog de demokratiske og fagpolitiske spilleregler, og så skader det jo heller ikke ligefrem helbredet.
Efterhånden kan alle godt forstå alkoholforbuddet i arbejdstiden, så hvorfor ikke rygepolitiken.

DET ER IKKE I ORDEN

Skrevet af Lis , Torsdag den 17. januar 2013, 23:20

Nej, det er ikke i orden, at kontrollere sit personale så intens. Man må over en årrække, ansætte ikkerygere, men rygerne man har ansat, dem må man behandle ORDENTLIG og med respekt. Jeg er IKKE ryger på tredie år, og det efter halvtreds år som STORRYGER, og jeg ved om nogen, en DIKTATOR som i Ålborg, er IKKE motiverende for et rygestop, måske tværtimod. Min anbefaling er, STOP SÅ DEN HETZ mod de rygere I har ansat pt..

Rygeskure

Skrevet af Karin, Torsdag den 17. januar 2013, 23:16

SÆT SÅ DE RYGESKURE OP TIL PERSONALET!! Hvor svært kan det være. Sæt dem så de ikke generer nogen andre. Hvor meget må arbejdspladsen gribe ind i folks privatliv. Det er jo skruet helt vanvittigt op.

Rygeskure

Skrevet af ib, Fredag den 18. januar 2013, 09:38

For god ordens skyld vil jeg lige oplyse, der har faktisk været opsat en udendørs Pavilion hvor de ansatte kunne gå ud for at ryge, jeg ved fordi jeg kom meget på Aalborg Sygehus. Gi mig en forklaring på hvorfor den er fjernet.

En tolerant IKKE ryger.

fint med mig

Skrevet af mads, Torsdag den 17. januar 2013, 23:09

det er i deres arbejde tid, så selvfølgelig er det i orden, de får jo ikke penge for at ryge.... håber snart tobak er total forbudt, så slipper man får den lorte røg, og de klamme skoder over alt, som rygerne åbenbart mere er HELT i orden de bare kaster rundt med...

Affaldsspandene mangler

Skrevet af Vivian Larsen, Fredag den 18. januar 2013, 06:06

Kommunen har sparet affaldsspandene væk - derfor!

IKKE ARBEJDSTID!!!

Skrevet af ib, Torsdag den 17. januar 2013, 23:32

Det er noget af en påstand, at det er arbejdstid, det er i deres pauser de tidligere gik ud og røg.

Jeg kan give di ret i, at det svineri med skodder er med til at vi IKKE rygere bliver iriteret, det har blot ikke noget at gøre med indlægget.

Jeg vil lige pointere, at jeg aldrig har røget men jeg kommer mange steder hvor der ryges og det generer ikke mig.

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 23:22

...og ikke-rygere sviner aldrig? Ved du hvor mange penge det koster at gøre rent efter folks udspyttede tyggegummi, som er mindst lige så klamt? Så er skodder da trods alt lettere at samle op. Hvor er det du får så meget af den "lorte-røg", det er jo forbudt at ryge indendørs?

udemærket inslag

Skrevet af th, Torsdag den 17. januar 2013, 23:07

tak lis for et sagligt indslag mennnn respekt og ordentlig behandling jatak det vil vi vel alle sammen , men nu sådan et overklasseløg af en læge der bevidst står og bryder rygereglerne , er det respekt og ordentlig opførsel ?? . Da burde hun da have søgt andet arbejde andetsted ell hvad . gud ved hvad hun ellers kan finde på , og så en læge , jeg kunne bedre forstå hvis det var den gamle portør der havde sneget sig ud . næ nej jeg har selfølgelig ikke ret til og kritiserer din mening , men det er godt nok lang ude , er det er alså en arbejdsplads det her, og ikke bodegaen der hjemme halo hallo

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 23:28

Så det er okay, at det er den gamle portør, men lægen skal da ikke have ret til at ryge? Alle læger er overklasseløg i din mening? Problemet i denne debat, er at anti-rygerne er meget hurtige til at sige, at hvis man kan finde på at tage en hurtig smøg, så må man være et dårligt menneske. Sjovt nok er anti-rygerne hurtige til at pege fingre, også selvom de ikke er direkte påvirkede.
Du har ret til at kritisere andres mening, men for alles vedkommende er det en bedre debat hvis du argumenterede ordentligt.

DET ER IKKE I ORDEN

Skrevet af Lis , Torsdag den 17. januar 2013, 22:56

Nej, det er ikke i orden, at kontrollere sit personale så intens. Man må over en årrække, ansætte ikkerygere, men rygerne man har ansat, dem må man behandle ORDENTLIG og med respekt. Jeg er IKKE ryger på tredie år, og det efter halvtreds år som STORRYGER, og jeg ved om nogen, en DIKTATOR som i Ålborg, er IKKE motiverende for et rygestop, måske tværtimod. Min anbefaling er, STOP SÅ DEN HETZ mod de rygere I har ansat pt..

Total forbud

Skrevet af Hanse, Torsdag den 17. januar 2013, 22:47

Jeg ser frem til den dag hvor et totalforbud er en realitet, så vil jeg sætte en ekstra flagstang op.
Så man kunne lave nogle rygerplatforme lang ude på havet så rygerne kunne tage derud og ryge sig ihjel uden at tage uskyldige passive rygere med sig i graven.

JORDFORBINDELSE TAK

Skrevet af Lis , Torsdag den 17. januar 2013, 23:17

Hvor pokker vil du hen med dit indlæg. Er du ude på at lancere, din egen rute ud til nogle platforme på havet. Så ville jeg da anbefale dig,at du ville få flere kunder/brugere, ved at anlægge en p kælder for rygere inde i byen. Så TÆNK FØR DU SKRIVER

JORDFORBINDELSE TAK

Skrevet af Lis , Torsdag den 17. januar 2013, 23:17

Hvor pokker vil du hen med dit indlæg. Er du ude på at lancere, din egen rute ud til nogle platforme på havet. Så ville jeg da anbefale dig,at du ville få flere kunder/brugere, ved at anlægge en p kælder for rygere inde i byen. Så TÆNK FØR DU SKRIVER

JORDFORBINDELSE TAK

Skrevet af Lis , Torsdag den 17. januar 2013, 23:11

Hvor pokker vil du hen med dit indlæg. Er du ude på at lancere, din egen rute ud til nogle platforme på havet. Så ville jeg da anbefale dig,at du ville få flere kunder/brugere, ved at anlægge en p kælder for rygere inde i byen. Så TÆNK FØR DU SKRIVER

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 22:51

Endnu en totalt usaglig kommentar, hvad tror du egentlig selv der ville ske, hvis du skulle komme med det forslag i Folketinget?

Chris

Skrevet af Hanse, Torsdag den 17. januar 2013, 23:07

Har du ikke selv nogen mening? Dine kommentarer er uden indhold udover at du indikerer at du er en røglugtende nikotin junkie.

Rygning er et nydelsesmiddel

Skrevet af Christian Frederiksen, Fredag den 18. januar 2013, 01:06

Hvad er der galt med nikotin, om jeg må spørge. Det eneste argument, du kan komme med, må være, at det er afhængighedsskabende. For ganske harmløst er det da i de små mængder, som der er i tobak.

Og røglugten.

Tja.

I hundredvis af år har det været et NYDELSESMIDDEL. Det er da pudsigt, at så mange pludselig ikke kan fordrage lugten i løbet af de seneste 10-20 år.

Personligt har jeg meget fornøjelse af forskellig tobak. Jeg er til gengæld heller ikke en af de helsetyper, der går højt op i, om jeg bliver 65 eller 105. Jeg foretrækker at nyde livet, mens jeg har det, og det gør jeg blandt andet ved at give plads til forskellige mennesker med forskellig smag.

Jeg respekterer dig, men hvorfor skal du være så fordømmende?

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 23:19

Hvad mener du Hanse, har givet min mening til kende flere gange, har lige så meget mening som du har?
Mine kommentarer er uden indhold, siger du? Jeg har skrevet mange indlæg herinde, bare i aften, hvor jeg har redegjort for flere ting, hvad har du lavet Hanse?
Hvis du havde læst mine andre indlæg, ville du kunne finde, at jeg er holdt op med at ryge af økonomiske årsager. At du siger, at jeg er nikotin junkie er det samme som hvis jeg sagde, at du indikerede at være skabs-fascist, men jeg er ikke bekendt med personlige detaljer om dig?
Jeg siger, lad nikotin "junkier" være i fred, de er allerede begrænset nok, til ikke at sætte folk i fare for "åh-så-farlig passiv rygning".

Vagten må jo ikke røre dem

Skrevet af Lars, Torsdag den 17. januar 2013, 22:43

Så hvad ville han/hun gøre hvis de nægter at udlevere info? tager han fat i dem uden de er truende så det vold og så det ham der skal søge nyt job.

Det stinker

Skrevet af Hanse, Torsdag den 17. januar 2013, 22:41

En ryger stinker ligeså meget af røg som en gyllevogn stinker af svinelort.

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 22:44

Virkelig intelligent, vi ved begge to, at det ikke passer.

mod dumhed

Skrevet af hansen, Torsdag den 17. januar 2013, 22:37

selv mod dumhed falder kejserens skæg af hvis man ikke kan se det ikke hører sammen m. sygehuse og røg . Det var måske også det bedste vi kan vise vores små poder inden vi suser blå i hovedet direkte ned i graven. Fat det venner det er fremtiden og kun godt for menneskeheden , og uanset hvor mange indlæg der hele tiden strømmer ind , er det konsekvent ren egoisme fra rygersiden hele tiden. Jeg er desværre selv ryger og forbander den første jeg røg intil jeg suser direkte blå i hovedet ned i graven ha ha så fat det dog

Tudekiks til rygerne

Skrevet af Henrik, Torsdag den 17. januar 2013, 22:36

Hvorfor skal andre mennesker overhovedet belæmres med rygernes behov? Det giver ingen mening.

Så en tudekiks til rygerne....

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 23:02

Hvorfor skal vi debattører overhovedet belemres med dig? Du giver ingen mening.

Så en tudekiks til dig....

Hmm...

Skrevet af Kenneth Hansen, Torsdag den 17. januar 2013, 22:33

"Sådan, det er bare ok.
Skrevet af Hanse, 22:13
Alle andre skulle gøre det samme, det er åbenbart den eneste måde at komme de respektløse rygere til livs"

Med sådan en kommentar, får man jo "nærmest" lyst til at komme sådan en ikke-ryger som dig til livs!!!

Dejligt

Skrevet af Kjeldsen, Torsdag den 17. januar 2013, 22:20

Super godt gået Ålborg!
Jeg vil ønske, at Aarhus Universitethospital snart følger efter.
Der er jeg patient. Får kemo. Har kvalme.
Det er ulideligt, når der kommer en serviceassistent med min bakke med mad og hun stinker af røg.
Tro mig, de stinker af røg!
Stanken sidder i deres tøj, hår, ånde.
De kan givetvis ikke selv lugte det. Men for mig er der ingen tvivl om, at de har røget flere gange i løbet af arbejdsdagen.
Så stik mig en brækpose i stedet for bakken med maden.

...

Skrevet af Chris, Torsdag den 17. januar 2013, 22:23

Er ked af at høre, at du er syg. Har det fra pålidelige kilder, at hvis du røg lidt pot, så kan den tage toppen af kvalmen ;)

Pot?

Skrevet af Kjeldsen, Torsdag den 17. januar 2013, 22:43

Kære Chris
Du ryger pot! Det forklarer alt.