Rygning totalt forbudt: Her skal vagtværn kontrollere om de ansatte ryger i smug

Bliver du taget i at smug-ryge tre gange, står du til fyring. Hvad mener du? Deltag i debatten her

Det er ren Big Brother, at vagterne på Aalborg Universitetshospital skal kontrollere, om de ansatte ryger i smug, mener overlæge. Men den strikse rygepolitik virker.

På Aalborg Sygehus skal personalet se sig en ekstra gang over skulderen, hvis de smugryger på hospitalets område, selvom det er forbudt. Hospitalets vagter har nemlig fået beføjelser til at bede om navn og tjenestenummer på de ansatte, der bryder rygepolitikken.

Hvis de bliver taget, står den på samtale hos ledelsen, tilbud om rygeafvænning eller i værste fald en en fyreseddel.

Læs også: FOA: Rygekontrol på sygehus er over grænsen

Sådan har det været siden november, forklarer sygeplejefaglig direktør Lisbeth Lagoni. Og det har været forbudt at ryge på hospitalets område i fem år, inden det strikse tiltag blev indført.

- Men vi fik rigtigt mange klager fra patienter og pårørende om, at vores personale har stået nedenfor vinduerne og røget. Blandt andet er røgen sivet ind på børneafdelingen og på vores intensive afdeling, forklarer hun.

Læs også: Løkke efter faderens død: Uværdigt at tvinge ham ud i kulden for en sidste cigaret

- Derudover hat folk smidt cigaretskodder i skraldespanden, hvorefter der gik ild i dem. Andre har sat kiler i dørene, fordi der er kodelåse på. Så vi har rent faktisk haft indbrud, fordi folk er smuttet ind, siger Lisbeth Lagoni.

Big Brother kigger med

Derfor blev et enigt medarbejderudvalg enig om at skrue bissen på.

Hvis vagterne i dag tager personalet i at ryge, kommer de til samtale hos deres overordnede og bliver tilbudt rygestokursus. Anden gang bliver de indkaldt til samtale med sygehusledelsen. Og tredje gang risikere rygerne at blive fyret.

Overlæge Ilse Christiansen blev taget i at ryge i ambulanceindkørslen. Hun er dybt forarget over, at hun skulle udlevere personlige oplysninger til vagten, der tog hende i at ryge på hospitalsområdet.

- Velkommen til George Orwell's fremtidsvision: Big Brother is watching you, skriver hun i personalebladet Indsigt og Udsyn.

Tålmodigheden slap op

Ilse Christiansen opfordrer samtlige rygende medarbejdere, som ikke må forlade matriklen i arbejdstid, til civil ulydighed.

- Hvis I bliver stoppet af en vægter, foreslår jeg formuleringen: Jeg forbeholder mig retten til ikke at udtale mig, før min advokat er til stede.

Ilse Christiansen ønsker ikke at uddybe sin kritik til bt.dk, men ifølge Lisbeth Lagoni har sygehuset fået jurister til at bekræfte, at det er i orden, at lade vagterne kontrollere de ansatte.

- Vi er rigtigt trætte af, at det er det, der skal til. Vi var tålmodige i fem år, men det er åbenbart det, der skal til, siger hun. For det virker.

Kontrollen virker

Tiltaget blev indført i november, og i den første måned blev 25 ansatte taget i at ryge, forklarer Lisbeth Lagoni.

- Men siden jul er kun tre blevet taget. Og ingen af dem er blevet taget to gange. Så det hjælper, siger hun og understreger, at hun håber på, at Aalborg Sygehus på et tidspunkt kan rulle tiltaget tilbage igen.

Der er opstillet rygeskure til patienter og pårørende udenfor sygehuset. Men de er ikke tilegnet personalet, som i mange tilfælde slet ikke har mulighed for at forlade sygehusets område, hvis de skal kunne passe deres arbejde.

HVAD MENER DU`DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT.DK'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Tag en beroligende pille Roland

Skrevet af Petersen, Fredag den 18. januar 2013, 13:18

Hvis du ikke kan lide duften i din nærhed - så smut - vi kom her før dig - og så synes jeg du skal kikke i en ordbog, før du skriver indlæg.

Overvågningssamfund og minipoliti

Skrevet af Dolkar, Fredag den 18. januar 2013, 13:02

Ja, så er vi tæt på vores naboland Tyskland. Her kan du få bøde for at spytte på fortovet og smider du et skod er bøden efter alder. Kender en der lige måtte betale kontant 30 euro i Hamburg. Klart bør man som ryger tænke sig om hvor man vælger at stå, når det er et hospital. På Vejle sygehus er der blevet lavet et skur udenfor, som er ca.50m væk fra indgangen og her er ingen afdelinger der bliver forstyrret af røgen. Da jeg var på besøg onsdag, stod der nok 15-20 rygere og der var da 2 med hvide kitler imellem. Førhen stod de altid lige ved indgangen og det var generende, men nu har de løst dette på en human måde for alle. Jeg mener, det er da op til en selv om man vil ryge. Jeg er ikkerygere på 26år nu og min kæreste ryger sjældent når vi er sammen. Men klart, sku jeg blive indlagt på Aalborg sygehus, er der et par stykker jeg ikke ville få besøg af pga.rygetrang.

det er helt i sin ordenat det bliver sat total stop

Skrevet af jhild jensen, Fredag den 18. januar 2013, 12:56

jeg er helt enig i hvad Alborgsyghus gør med de ryere. Det skulle alle landes Syghus også gøre

det er helt i sin ordenat det bliver sat total stop

Skrevet af jhild jensen, Fredag den 18. januar 2013, 12:56

jeg er helt enig i hvad Alborgsyghus gør med de ryere. Det skulle alle landes Syghus også gøre

Fat det NU

Skrevet af Hanse, Fredag den 18. januar 2013, 12:31

Gider ikke høre på alt det pis og ævl fra rygerne, tobakken skulle sidestilles med narkoloven så det blev strafbart overalt.
Det er enormt sundhedsskadeligt, det er både sundhedsskadeligt og til stor irritation og stinker forfærdeligt for ikke rygere, de sviner med deres skodder over alt.
Fat det nu rygere og folk gider heller ikke mere at skulle finansiere rygekabiner og hospitalssenge til ryger syge patienter, rygning i arbejdstiden, stigning i forsikringer når rygere fyrer boligen af fordi de falder i søvn imens de ryger, der findes kun negativt vedrørende rygning.

@Hanse

Skrevet af Per, Fredag den 18. januar 2013, 12:50

Køb dig dog et reb, og gå ud i skoven og hæng dig

Enig!!!

Skrevet af Bruger 76904, Fredag den 18. januar 2013, 13:01

At være SÅ mavesur, må da være svært belastende ;o))

Død pga. rygestop

Skrevet af Petersen, Fredag den 18. januar 2013, 11:54

Gad egentlig vide, hvor mange der er døde, som direkte årsag, af at være stoppet med at ryge. Det må da give andre legemlige konsekvenser: nerver, fedme, alkohol, stofskifte m.m.
Regeringen samt myndigheder er med til at øge antallet af ledige, fordi man snart ikke kan få et arbejde, hvis man er ryger.

Dobbelt Moral - Ja,mon ikke

Skrevet af Rene' Frederiksen, Fredag den 18. januar 2013, 14:46

Ja ! Dobbeltmoral - Ja,føj men skatte kronerne er gode nok ikke ? Føj jeg væmmes

DobbelMoral

Skrevet af Flemming Heltborg, Fredag den 18. januar 2013, 11:53

Hold da helt kæft hvor kan folk dog brokke sig,er i klar over at i har gjort os til et forbuds land for hvad er det næste,alle i brokhoveder sidder og fylder jer med kager chokolade mm/drikker alkohold/køre bil fylder jer med piller mm. JA man kan blive ved HVIS du kan sige dig fri fra ovenstående så er det i orden så lever du sundt og miljøbevist men ellers hold kæft,og lev livet som det er i frihed til at gøre hvad vi har lyst til. ( VI er ikke alle ens )

RYGNING I AALBORG

Skrevet af Jørgen Jensen, Fredag den 18. januar 2013, 11:40

Synes i ikke det er gået meget over gevind,hvor er friheden i lille Danmark.Det er jo ikke Sovjet sevl om det ligner,stop nu med det system her.

RYGNING I AALBORG

Skrevet af Jørgen Jensen, Fredag den 18. januar 2013, 11:40

Synes i ikke det er gået meget over gevind,hvor er friheden i lille Danmark.Det er jo ikke Sovjet sevl om det ligner,stop nu med det system her.

stop klynkeriet

Skrevet af Rolf Lindemann, Fredag den 18. januar 2013, 11:33

De ansatte på Aalborg Sygehus har været bekendt med rygeforbuddet i årevis, så hvad er formålet med klynkeriet, overlæge Ilse Christiansen? Kvit smøgerne og pas dit arbejde. Hvis du ikke har rygrad til at gøre det, kan jeg have mine tvivl om, at du har format nok til at beklæde en post som overlæge. Hvis man tillader sig selv at blive forfalden til en dødelig gift, lider man af en alvorlig karakterbrist. Jeg er ikke fanatiker, jeg har selv været storryger i over fyrre år, har nu været røgfri i over fem år. Som afdelingssygeplejerske har jeg selv arbejdet med at gøre sygehusene røgfri, selv om jeg var ryger. Tag en beslutning, stop rygning. Det er ikke svært, det er kun én smøg du skal sige nej til - den næste. Længere er den ikke. Kan du ikke det, så gå ned med røgfanen højt, men hold din mund!

...

Skrevet af Chris, Fredag den 18. januar 2013, 11:43

Det er jo måden det bliver tjekket på, der er til debat, ikke rygereglen i sig selv. Det er uværdig for enhvert, at blive holdt øje med konstant, fordi man har en last, som andre ikke har.
Du har altså lidt af en alvorlig karakterbrist i 40 år, og er pludselig blevet et "normalt" menneske? Det har jeg virkelig kun latter tilovers for.

Slap nu af

Skrevet af Mig, Fredag den 18. januar 2013, 10:57

Hvad sker der i dagens Danmark. Lad dog de stakkels rygere være i fred, de er i det mindste gået udenfor for at ryge.
Synes det var fint at man ikke mere må ryge indenfor på restauranter osv, men helt ærligt, skal der nu restriktion på om man må ryge uden for i gud frie natur....!
Det blir værre og værre synes jeg, vil vædde på alle de regler bliver lavet af ikke-rygere der aldrig har røget.
Rygere er altså også kun mennesker, bare med et andet behov.

Måske man skulle til at indføre en regel med at alle skal tage tog eller bus til arbejde, så man ikke forurener så meget. Er det de næste der skal ristes?
Så er jeg godt nok på den da jeg både ryger og har bil.....

Sterinlys.

Skrevet af Nielsen, Fredag den 18. januar 2013, 10:49

Har lige læst om sterinlysets forurening, Pas !!!! på det forurener og er lige så farlig som som rygning.

Tænk på dem I skader

Skrevet af Svend Olsen, Fredag den 18. januar 2013, 10:44

Det lyder fantastisk, men der skulle være en fyreseddel ved første overtrædelse. Det andet lyder enormt barnligt.
Der er også stor forskelpå at ryge og drikke i andres nærvær.
Når du drikker - skader du kun dig selv.
Når du ryger, skader du andre - ved passiv rygning.
Og til Nora - du skader ikke andre ved at være dum, grim eller hvis DU bærer grimt tøj

Når du drikker?

Skrevet af Thomas, Søndag den 20. januar 2013, 12:40

Alkoholikere ødelægger hele familien, især børnene og ægtefællen. Det er altid pisse synd for en misbruger, men misbrugeren er totalt ligeglad med alt andet end sit "drug" uanset hvilket der er tale om. En ting er sikkert: Misbrugerens børn er ødelagte for altid.

Virkelig?

Skrevet af Mig, Fredag den 18. januar 2013, 11:06

Hmm gad nok vide om du er overdreven ikkeryger...
Passiv rygning, udenfor. Så lad dog være med at gå hen til dem der ryger.

Hvem mon er barnlig her!

Hvem bliver den næste forfulgte gruppe

Skrevet af Nora, Fredag den 18. januar 2013, 10:32

Som hensynsfuld ryger der bruger e-cigaret.

Jeg ønsker mig arbejdspladser og offentlige rum uden, kritikker, intolerante, egoistiske og sortseende bedreviden kollegaer, nedladen adfærd, mobbning, sure kllegaer, kollegaer der køre i biler har brændeovn og flyver på ferie flere gange om året, folk der drikker alkohol/vin i firma sammenhæng, personer der ikke bruger deodorant eller børster tænder, lugten af hest, grim påklædning,bære briller og har utjekket hår osv. osv.....

Listen kunne fortsætte i det uendelige, stigmatisering og hetz af en bestemt gruppe mennesker høre til i fortiden, med blandt andet Hitlers jagt på jøderne som et skræmmende eksempel på hvor galt det kan gå når dikteret masseforfølgelse og hykleri tager overhånd.

Vi dræber dem bare

Skrevet af Thomas, Søndag den 20. januar 2013, 16:58

med Zyklon-B, ligsom Hitler gjorde.

Stoffet hedder Hydrogen Cyanid og du
kan finde det i: TOBAK

Ex-ryger

Skrevet af Claus, Fredag den 18. januar 2013, 10:23

Det højst sandsynlig ex-ryger, endda nok nogle der først er holdt op inden for de sidste 6 mdr. der har beslutte de regler, for det de nok de mest fanatiske ikke rygere. (de bliver sq så hellige)
Som flers skriver,
STOP NU DEN HEKSE JAGT. på rygere

Hilsen en ex ryger på 5 år :-)

..........

Skrevet af kenneth, Fredag den 18. januar 2013, 10:20

Lad da folk ryge det de vil alt andet er simpelthen for ånsvagt

Sygdomme

Skrevet af inger Marie Olsson, Lørdag den 19. januar 2013, 09:02

Har selv kool kredsløbsforstyrelse hjerteproblemer Diabetes altsammen forårsaget af den rygning jeg godt vidste var farlig da jeg startede for 50 år siden men valgte selv Men jeg kører sørme også bil har levet med at transporterew folk fra a til å i 25 år af mit liv derfør var jeg i det syge væsen og i den farlige Restaurant brance og arbejde 15 timer i døgnet Det er Farligt og hjulpet mig til mine skavanker

MB

Skrevet af Marcus Buchardt, Fredag den 18. januar 2013, 10:20

Endelig en modig og konsekvent ledelse.
EUs politikkere burde forbyde cigaretter og tobak i hele EU.
Min tanke går først og fremmest til de patienter, der får KOL, kræft, hjerte/karsygdomme og andre sygdomme relateret til rygning.
KOL-patienter der langsomt mister deres lungefunktion og anfaldsvis nærmest bliver kvalt. Hjertepatienter der får blodpropper i hjertet og nedsat kredsløb og nedsat livskvalitet.
Fælles for rygerelaterede sygdomme er nedsat livskvalitet, særligt i de sidste mange år af deres liv. Det bliver for mange mennesker en langsom og pinefuld død, som man ikke har nogen forestilling om før sygdomme rammer en selv. På det personlige plan bliver det en dyr regning.
Endelig, langt om længe en hospitalsledelse der handler på deres egne regler. Det burde samtlige hospitaler i Danmark også gøre.
Virkeligheden er, at på samtlige hospitaler i Regionh. ryger ansatte, patienter og pårørende ved alle indgange og alle der skal ind på hospitalerne skal gå igennem tobaksrøg hver dag

Bland dig udenom

Skrevet af C. Nielsen, Fredag den 18. januar 2013, 11:10

Voksne mennesker er hver i sær selvstændige individder som selv træffe beslutning hvordan de vil forvalte deres liv det skal hverken du eller andre blande sig i

Uha hvor er det synd for patienterne?

Skrevet af Joan Christensen, Fredag den 18. januar 2013, 10:13

Nu må det simpelthen høre op med at ledelsen skal bestemme over sit personale. Hvis man gik en runde på sygehuset og spurgte hvor mange patienter der ryger og syntes det ville være helt iorden at personalet selv skal have lov at bestemme omkring deres rygning, ville det nok være omkring de 85%.
I stedet for at lukke fremragende sygehuse(eks, Hørsholm sygehus, som nu har stået tomt i flere år) så burde der åbnes flere sygehuse for rygende patienter og personale, selvfølgelig under ordnede forhold. Hvis folk har lyst til at ryge , skal der saksusemig ikke være nogen der skal sidde og bestemme at det må de ikke . Det er voksne mennesker vi snakker om.

Da jeg var indlagt på Glostrup sygehus, måtte jeg ikke bruge nikotin plaster, ærgeligt, så måtte jeg ned foran indgangen og ryge.
På Hørholm Sygehus havde de et udendørs område som både læger og patienter brugte og det fungere fint og så kunne ikke rygerne bare holde sig væk.

Sygehusene skal ikke have den autoritet til at bestemme over voksne mennesker , det er så nedværdigende.

Rygeforbud

Skrevet af Christine Harajchi, Fredag den 18. januar 2013, 10:10

Det er rent magtmisbrug - helt i orden at der er forbud imod passiv rygning, men hvorvidt folk ellers vil ryge eller ej , er og bliver privat sag.

Ejjj nu må i holde op

Skrevet af Nielsen., Fredag den 18. januar 2013, 10:08

Som om rygning er det eneste sundhedsskadelige, her på vores jord.

Herligt (!)

Skrevet af Brian A, Fredag den 18. januar 2013, 10:03

Set ud fra diverse kommentarer, så bliver det næste forhåbentligt, at det bliver ulovligt for fede mennesker at drikke og spise lightprodukter, da de kun forværrer situationen.

Fede mennesker har jo alvorlige konsekvenser for økonomien herhjemme, samtidig med at de slider alle ting de er i berøring med, op hurtigere end normalen.
Fast Food skal i den anledning gøres ulovligt. - Det er jo specielt på MacD de fede konstant triller rundt i deres jubel over kalorierne.

Efterfølgende kan vi tage fat i mennesker der bruger løs af lykkepiller, og de mennesker som deler pillerne ud.
Specielt sidstnævnte skal jo nærmest brændes på bålet, fordi de bruger rigtig mange penge af sundhedsvæsnets budget og samtidig smadrer hjernen på de mennesker der bliver tildelt pillerne.

Endelig skal alkohol gøres ulovligt, fordi de mange alkoholikere, hvor nogle bliver spritbilister, hele tiden triller rundt og skader andre i samfundet.

Sukker og slik skal ligeledes fjernes fra hylderne i butikkerne.
Folk der smasker i den slags, må gå i en mørk beskidt kælder, fordi det lyder forfærdeligt med deres evige smasken.
Det nytter jo heller intet, at deres tænder rådner op, og at de igennem samfundet skal have tilskud til behandlingerne.

(læs ovenstående for hvad det er.. tekster der maler et billede i ekstra kontrast til det som foregår)

Helt ærligt... Det de gør i Aalborg, er toppen af tåbelighed og personlig frihedsberøvelse. Det er en heksejagt af format.
Hvilket årstal lever vi i?? - 1.500 tallet?

At røg stinker, og at rygere nogle gange har en, ja, lad mig kalde det for - en alternativ lugt - Det er sgu hvad det er..
Lad dog folk bestemme selv, og til det meget kraftige og højtråbende anti folk..

Gad vide hvad "i" selv gemmer på af spøjse ting og sager, fordi med måden "I "råber op på, er det da ganske tydeligt at "i" råber i håbet om at gemme det i er flove over, hos jer selv.

Det eneste der sker med den slags handlinger som ålle-sygehuset gør der - hvilket i den grad må være en hjerne-prut af format, er at det bekræfter og forstærker hadet mellem mennesker. Det skaber endnu større afstand og dybere kløft, og det sker i en tid hvor der alt andet lige er brug for at rykke mere sammen.

Tænk, at være så fattig i sjælen, at det ligefrem er nødvendigt at hade andre, for at være i stand til at elske sig selv.

Det er intet andet end engang ego-lort - med bundlinjen til følge.