Risikoen ved at udvide metroen under København har presset prisen på Cityringen i vejret, forklarer direktør.

Det er uenighed om risikoen ved at udbygge metroen under København, der sender udgifterne i vejret med godt tre milliarder kroner.

Sådan lyder forklaringen fra Metroselskabets direktør, Henrik Plougmann Olsen, efter at have afsluttet forhandlingerne om byggeriet, togleverancen og driften af den nye cityring.

- Da vi har forhandlet projektet på byggerisiden, har vi været meget enige med entreprenørerne om, hvad det i grove træk koster at bore en kilometer tunnel. Men vi havde undervurderet, hvor risikofyldt, de synes, det er at arbejde under en tæt gammel by. Det er langt hen ad vejen derfor, der har været uenighed om prisen, siger Henrik Plougmann Olsen til Ritzau.

Den oprindelige pris for Cityringen var sat til 18,1 milliarder kroner, men endte på 21,3 milliarder. Det er den italienske entreprenør Salini, der har vundet udbuddet om at skulle bygge Cityringen.

Tog- og styresystemet samt de første fem års drift bliver med firmet Ansaldo ved roret. Ansaldo, der både har stået for de nuværende metrotog og driften siden 2002, var det eneste firma, som leverede et tilbud på den del af Cityringen.

Henrik Plougmann Olsen konstaterer, at "enhver bygherre har altid interesse i, at der er så stor konkurrence som muligt".

- Men vores vurdering er, at det er lykkedes os at skabe en tilnærmet form for konkurrence, som har været tilfredsstillende, siger han om udbudsprocessen.

Spørgsmål: Hvad tror du, grunden er til, at kun ét firma har budt ind?

- Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er en kommerciel afvejning hos firmaer rundt omkring. Det er jo ikke gratis for dem at levere sådanne bud, siger han.

Det er nu op til transportminister Hans Christian Schmidt (V), Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune at godkende indstillingen fra Metroselskabet, før kontrakterne kan underskrives.

/ritzau/