Sommeren på de danske veje blev den mindst blodige i mands minde. Tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken er det laveste siden 1985.

Denne sommer har været den mindst blodige på de danske veje siden 1985, hvor man begyndte at registrere tal for dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det viser en helt ny opgørelse fra Vejdirektoratet.

I juni og juli mistede 33 livet i trafikken, hvilket er fire færre end samme periode året før. 580 personer kom i løbet af de to sommermåneder til skade i trafikken, mens tallet var 664 i 2013.

Tallene vækker selvsagt glæde hos både Vejdirektoratet og Rådet for Sikker Trafik.

»Sommerens ulykkestal er historisk lave, og det er vi meget glade for. Det er faktisk det laveste antal tilskadekomne og dræbte, vi har set i juni og juli, siden vi begyndte at registrere tallene i 1985,« siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet.

Dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik er ligeledes godt tilfreds med den trafikale sommer 2014.

»Det er en fantastisk positiv udvikling. Det, vi ser, er, at det bliver ved med at gå den rigtige vej«.

Både han og Marianne Foldberg Steffensen peger på en række årsager til, at færre mister livet og kommer til skade på de danske veje end tidligere.

»Vi arbejder i Vejdirektoratet på at øge sikkerheden på vejene, blandt andet ved at fjerne de såkaldt sorte pletter, bygge om og foretage andre sikkerhedsfremmende tiltag. Vi fortsætter naturligvis arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden, så vi kan få tallene endnu længere ned,« siger hun.

Jesper Sølund hæfter sig ved vejenes beskaffenhed.

»Når du kører rundt på de danske veje, møder du gang på gang rundkørsler. De står nærmest som monumenter over sorte pletter, hvor der tidligere var en høj koncentration af ulykker«.

Han mener desuden, at politiets »systematiske og effektive« arbejde spiller en afgørende rolle.

»Derudover kan vi glæde os over, at folks adfærd er blevet mere og mere fornuftig,« siger Jesper Sølund. Han nævner i den forbindelse, at antallet af bilister, der sætter sig bag rattet med sprit i blodet, har været faldende de seneste år, ligesom opgørelser viser, at folk helt overordnet træder knap så hårdt på speederen.

Både Jesper Sølund og Marianne Foldberg Steffensen er sikre på, at det er muligt at få dødstal og antal tilskadekomne i trafikken endnu længere ned.

»Man kan sige, at så længe, vi ser et fald i tallene, som vi ser år efter år, er der ingen grund til at tro, at vi ikke kan komme endnu længere ned. Bilerne bliver bedre og mere sikre, og i Vejdirektoratet bliver vi bedre til at finde ud af, hvor vejene ikke er helt, som de skal være,« siger hun.