Den forgange uge har danske medier være fyldt med historier om unge danske studerendes drukeskapader i den tjekkiske hovedstad Prag. Og senest er rejseselskabet Rejsemægleren, der har stået for mange af de unges rejser, været udsat for hård kritik for forsinkede busser, chauffører der ikke overholdt køre-hviletidsbestemmelserne, fulde guider og dårlig oplysning til de unge.

Nu har BT fået fat i Rejsemæglerens administrerende direktør, Kristian Aksel Nielsen, der over en telefon fra Prag, svarer på de mange anklager.



Hvis vi begynder med de mange busser, der var 10-12 timer forsinkede i deres afgang fra Prag fredag. Hvad er din kommentar til det?

- Det er rigtigt, at flere busser var voldsomt forsinkede. Og det er selvfølgelig vores ansvar. Jeg kan sagtens forstå, hvis folk er sure, for det er helt uacceptabelt. Det drejede sig om, at vi ville skaffe flere chauffører, så vi overholdt køre-hviletidsbestemmelserne, og det var ikke nemt. Og vi vidste derfor ikke, hvornår busserne var klar, så de unge kunne komme afsted. Der har vi et klart ansvar. Men om fejlen ligger hos os, det er noget andet.

Så du siger, at det ikke var jeres fejl, at der var store forsinkelser?

- Jeg vil ikke skyde skylden på andre, for det er helt og holdent vores ansvar. Desværre så leverede busselskabet ikke det aftalte til det aftalte tidspunkt. Men det er vores ansvar.

Flere af jeres busser blev stoppet ved grænsen, fordi chaufførerne ikke havde overholdt køre-hviletidsbestemmelserne. Hvordan kan det ske?

- Det er uacceptabelt fra busselskabets side, at der ikke er ekstra chauffører, så de kunne overholde køre-hviletid. For det burde kunne lade sig gøre, når man har to chauffører, der kører fra Prag.

Uvidende guider

Vi har hørt fra flere, at de guider, I havde i Prag i sidste uge, ingenting vidste. Og derfor ikke kunne hjælpe de unge, som endte med at sidde udenfor deres hotel og fryse, da de var blevet smidt ud. Hvad er din kommentar til det?

- Vi havde guider dernede, som sagde til de unge, at de kunne tage ind til byen, hvor de kunne komme ind nogle steder med varme. Men vi vidste ikke, hvornår busserne ville køre. Og derfor kunne vi ikke oplyse vores guider. Og så blev de bragt i en uheldig situation.



De unge, vi har talt med, har fortalt, at de blev smidt ud af deres hoteller allerede kl. 10 fredag formiddag af politiet og derfor måtte vente flere timer uden for i kulden, da busserne ikke kom. Hvorfor sørgede I ikke for, at de unge kunne blive på deres hotel?

- Vi vidste simpelthen ikke, hvornår busserne ville være klar. Men havde vi vidst, at det ville tage så lang tid, så havde vi selvfølgelig sørget for, at folk kunne blive på deres hoteller. Men vi har ikke vidst noget, så vi har ikke kunne melde noget ud eller gøre noget. Det beklager vi selvfølgelig.

Pistol for panden og tåregas

Så vidt jeg kan forstå, så har i væsentlig flere unge i Prag år end sidste år. Har I overhoved været klar nok til at håndtere de ekstra mange unge?

- Vi er godt klar over, at der har været problemer. Vi har også været på stedet for at hjælpe, men når der er så mange unge afsted, så fylder folk meget, og der vil ske nogle ting. 95 pct. af dem vi har haft afsted har opført sig pænt. Men der har været problemer. Og det er vi kede af. Men der er ingen af de hoteller, som vi bruger, der siger, vi ikke må komme igen.



Vi har hørt historier om danskere, der har fået sat en pistol for panden af det tjekkiske politi, tåregas på diskoteker osv. Har det været voldsommere i år end sidste år?

- Jeg synes ikke, det har været mere voldsomt end sidste år. Der har bare været flere personer afsted. Men det har været voldsommere mediemæssigt. Det hele begyndte med bussen, der skred ud, som medierne selvfølgelig skrev om. Og så var der knivstikkerierne. Så det er klart, at det får større fokus. Men jeg synes ikke, det har været værre end sidste år. Men når der er mange mennesker afsted, så kan enkelte problemer, som dem med busserne også hurtigt blive større.

Flere busser, chauffører og guider

Der har også været både billeder og historier om fulde guider. Hvad er din kommentar til det?

- Det er selvfølgelig fuldstændigt uacceptabelt, at vores guider er fulde. Men det er noget vi håndterer internt.



Hvad har I tænkt jer at ændre til næste år?

- Der er flere ting, som vi allerede har ændret her til uge 8. Vi har skaffet flere chauffører og flere busser til næste uge, så vi ikke får samme problemer med forsinkede busser og køre-hviletid. Og så har vi allerede hjemmefra taget fat i folk og sagt, at de skal passe på med det tjekkiske politi. Og vi har taget fat i hotellerne, som vi er i løbende dialog med. Desuden har vi også allerede fra uge 8 flere guider i Prag, så der er flere guider pr. person, vi har afsted.

Vi har hørt fra flere af jeres kunder, at de vil klage. kan folk få deres penge tilbage, hvis de er utilfredse med rejsen?

- Vi har tænkt os at behandle alle eventuelle klager individuelt for at se, om der er hold i folks klager. Og så kan det sagtens være, at folk får deres penge tilbage. Vi har allerede betalt penge tilbage til nogle enkelte klagere nede i Prag.

Rejsemægleren sender også unge danskere på vinterferie i Prag i uge 8.