Et gebyr for ikke at dukke op til sin aftale på hospitalet løser ikke nødvendigvis problemet med udeblivelse, lyder det fra flere regioner. Metoden må ikke blive en pengemaskine, siger sundhedsministeren.

Sygehuse landet over spilder millioner af kroner på patienter, der bliver væk fra deres aftaler.

Nogle steder drejer det sig om op mod hver 20. patient, der simpelthen aldrig møder op, og det får ældre- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) til at åbne op for, at hospitalerne kan indføre bødestraffe til patienterne.

Ude i regionerne er man dog ikke umiddelbart parat til at hive bødeblokken frem. I Region Sjælland håber regionrådsformand Jens Stenbæk (V), at man kan nedbringe antallet af udeblivelser på andre måder end ved bøder.

Det kunne eksempelvis være at tage tidligere kontakt til patienterne, som man har god erfaring med på Næstved Sygehus.

»Men vi tager stilling til det, når forsøget er evalueret, så det afventer jeg,« siger Jens Stenbæk med henvisning til et forsøg med gebyrer til udeblevne patienter i Region Midtjylland.

Her gennemfører man et projekt søsat under SR-regeringen, der har til formål at kortlægge effekten af bødestraf. Siden april i år har to afdelinger i regionen derfor opkrævet et gebyr på 250 kroner hos patienter, som er udeblevet.

Region Syddanmark var tidligere med i forsøget, og her er man skeptisk over for indførelsen af bøder.

»Hvis man har prøvet alle muligheder for at gøre patienten opmærksom på aftalen, og vedkommende alligevel udebliver, så har jeg ikke noget imod, at udstede et gebyr. Men jeg synes ikke, det er en god idé med bøder her og nu, for vi er ikke dygtige nok til at bruge SMSer og telefonopkald i dag,« siger formanden for regionsrådets sundhedsudvalg, Poul-Erik Svendsen (S).

Sundhedsminister Sophie Løhde understreger, at bøderne aldrig må blive en pengemaskine for regionerne, men der kan være god grund til at indføre en økonomisk konsekvens for patienter, der spilder sundhedspersonalets tid, mener hun.

»Hver gang en patient glemmer en aftale eller bare vælger ikke at møde op til en planlagt undersøgelse, går det jo ikke alene ud over andre patienter, som kunne være kommet hurtigere til. Det koster også sygehusene en masse tid og penge, som vi godt kunne have brugt et andet sted,« siger hun.

Hos Danske Patienter påpeger direktør Morten Freil dog, at det ikke altid er patientens skyld, at en aftale ikke bliver overholdt. Foreningen kender talrige eksempler på patienter, der aldrig fik indkaldelsen, eller som har meldt afbud uden at blive registreret.

»Man skal passe på med at pålægge ansvaret entydigt hos patienten, men se på, hvad man som sundhedsvæsen kan gøre anderledes for, at man nedbringer antallet af udeblivelser,« siger han.

Danske Patienter opfordrer til, at sygehuse som en fast procedure udsender SMSer, der skal minde patienterne om, hvornår de har en aftale. Man efterlyser også fleksible bookinger, så aftalerne kan placeres på tidspunkter, der passer patienterne bedre.

»I langt de fleste tilfælde er det hospitalet, der bør støtte patienten i at møde op. I enkelte tilfælde er det selvfølgelig patienter, der udebliver uden at melde afbud og uden grund, og det er selvfølgelig ikke i orden. Men i langt de fleste tilfælde, tror vi, man kan sikre patienten i at møde op, ved at støtte patienten i det,« siger Morten Freil.