Det vakte stor glæde hos mange jyske bilister, da statsminister Lars Løkke Rasmussens nye trekløverregering præsenterede sit nye regeringsgrundlag.

Af den fremgik det nemlig, at regeringen vil placere en ny jysk motorvej langs Hærvejen op gennem den jyske højderyg som en af de førstkommende fremtidige trafikinvesteringer.

Det skriver Finans.dk.

Og det vækker begejstring hos chefkonsulent Niels Græsbøll Olesen fra erhvervssammenslutningen Trekantområdet Danmark, der sammen med Hærvejskomiteen i årevis har forsøgt at overbevise folketingspolitikerne om, at den nye motorvej ned gennem Jylland er den eneste måde at få gjort noget ved de trafikale problemer i Østjylland og over Vejle Fjord.

Ifølge ham vil Vejle Fjord-broen nemlig nå sin kapacitetsgrænse langt tidligere end 2028, som man hidtil har kalkuleret med, hvorfor der også vil være et stort behov for den nye motorvej.

Analyser fra både Vejdirektoratets og Hærkomiteen peger nemlig på, at man med den nye motorvej vil kunne aflaste Vejle Fjord Broen med 20-25 procent afhængigt af, hvor den præcis ender med at blive placeret.

Hertil har man en forventning om, at motorvejen vil kunne skabe bedre adgang til Billund Lufthavn.

Forkert prioritering 

På Danmarks Tekniske Universitet sidder professor trafikforsker Mogens Fosgerau, og han undrer sig  over regerings prioritering. Ifølge ham bør politikerne vende blikket mod området omkring København, hvor behovet er langt større for trafikale investeringer.

»Hvis man ser på Vejdirektoratets seneste kort over, hvor der er trængsel på vejene i Danmark, er der ingen steder i Jylland og på Fyn, hvor trængslen betegnes som ”kritisk”. Det er der til gengæld mange steder omkring København, f.eks. på hele Ring 3. Ser man på Jylland, kan man se, at der, hvor man vil placere en ny motorvej, er alle vejstrækninger helt grønne – fordi trafikbelastningen er meget lav,« lyder det fra Mogens Fosgerau til Finans.dk.

Han tilføjer, at den nye jyske motorvej vil være et udtryk for, at man blot bruger pengene på noget, der giver en lille forbedring, i stedet for at bruge penge på noget, der kan give en stor forbedring.

Trafikforsker ved Aalborg universitet Harry Lahrmann pointerer imidlertid, at det handler om, hvordan man anskuer tingene. Ifølge ham vil den nye jyske motorvej kunne være med til at gør indbyggerne mere mobile, mens den vil have den modsatte effekt, hvis man ønsker et samfund med en bæredygtig udvikling og et bæredygtigt forbrug af ressourcer.

Den nye jyske motorvej vil med stor sandsynlighed komme til at gå fra Haderslev til Hobro og vil ifølge Finans.dk komme til at koste i omegnen af 15-22 milliarder kroner. I 2017 vil man påbegynder forundersøgelserne.