Skriver åbent brev til Folketinget

Den omdiskuterede nye offentlighedslov, der vil gøre det sværere at kigge politikerne i kortene, får nu endnu et skud for boven.

En række af landets mest toneangivende chefredaktører og mediechefer har i protest mod den planlagte lov skrevet under på et åbent brev til politikerne, som Oliver Kløvedal Reich fra magasinet Ræson har formuleret.

I det åbne brev understreges det, at regeringens forslag til den nye offentlighedslov vil begrænse gennemsigtigheden i det danske demokrati, hvis det i fremtiden bliver sværere at få indsigt i oplysninger, som har relevans for såvel Folketing, offentlighed og pressen.

- Jeg synes det er et godt initiativ, som Ræson har taget. Der er brug for, at at alle gode kræfter i mediebranchen står sammen om at forsvare sig mod de begrænsninger, som Folketingets flertal vil indføre. Politikerne er bange for, at deres egne borgere får indblik i, hvad de går og roder med. Der er tale om en mørklægning af de politiske beslutningsprocesser, som ikke hører sig til i et åbent samfund som det danske, siger BTs chefredaktør Olav Skaaning Andersen, der er blandt underskriverne på det åbne brev til Folketingets politikere.

De øvrige underskrivere er Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen, Informations chefredaktør Christian Jensen, Berlingskes chefredaktør‐ Lisbeth Knudsen, DR Nyheders direktør Ulrik Haagerup, Politikens chefredaktør Bo Lidegaard, TV2s nyhedsdirektør Michael Dyrby, Børsens chefredaktør Anders Krab-Johansen, og Radio24syvs chefredaktør Jørgen Ramskov.

Læs det åbne brev til Folketinget nedenfor:

To væsentlige punkter i regeringens forslag til en ny offentlighedslov begrænser gennemsigtigheden i det danske demokrati.

Det drejer sig om paragraf 24 og paragraf 27, stk. 2, som underskriverne af dette brev opfordrer til at undlade i den endelige lovgivning.

‐ Paragraf 24 medfører at retten til aktindsigt i fremtiden ikke længere vil gælde dokumenter sendt mellem statslige myndigheder i sager, hvori det kan forventes, at ministeren kan få brug for embedsværkets rådgivning og bistand. Da vi har ministerstyre i Danmark, foregår selv underordnede myndigheders forvaltning på ministerens ansvar, hvorfor ministeren naturligvis har brug for embedsværkets rådgivning og bistand.

Det medfører, at paragraf 24 i praksis vil kunne anvendes til at undtage stort set alle dokumenter, sendt mellem statslige myndigheder fra aktindsigt, i det øjeblik pressen begærer aktindsigt i dem.

‐ Paragraf 27, stk. 2 vil medføre, at retten til aktindsigt i fremtiden ikke skal omfatte dokumenter og notater, som ministre udveksler med forligspartnere og støttepartier i Folketinget i forbindelse med lovgivning og anden politisk proces.

Det betyder, at adgangen til faglige notater bag de politiske forhandlinger i fremtiden vil blive begrænset væsentligt. Det vil ikke alene svække det faglige grundlag for den offentlige debat, men også begrænse folketingets oppositionspartiers indsigt i grundlaget for f.eks. indgåede forlig.

Disse to punkter findes ikke lignende i offentlighedslovens nuværende form og betyder i praksis, at det i fremtiden vil blive sværere at få indsigt i oplysninger, som har relevans for såvel Folketing, offentlighed og pressen.