Det er en uhyggelig tendens, at Undervisningsministeriet vil inddrage andelen af tosprogede elever i en ny database, som skal gøre det lettere af vurdere de enkelte skoler.

Hvis forældre vil danne sig et billede af, hvordan forskellige folkeskoler klarer sig, kan de fremover slå skolers præstationer op i en database på nettet. Men i Undervisningsministeriets database vil også fremgå, hvor mange af skolens elever, der har anden etnisk herkomst end dansk, skriver Politiken.

Det sender et farligt signal, mener Laura Gilliam, som er lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og har forsket i etniske minoritetsbørn og integration i skolen:

»Når man mener, det kan være relevant for forældrene, er det vel, fordi man mener, det siger noget om skolernes præstation. Det er en uhyggelig tendens, som kommer til at stigmatisere denne her gruppe, der på tværs af alle interne forskelle fremstilles som en problemkategori,« siger hun til Politiken.

Det vækker også undren fra blandt andet formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal:

»Jeg synes, det er bekymrende, at ministeriet vælger at fokusere på tosprogede elever som et parameter for, hvor gode skolerne er. Det er med til at stigmatisere og skabe et billede af, at de elever er problematiske, og jeg har svært ved at se, hvad man vil opnå med det,« siger Claus Hjortdal til Politiken.

Også formanden for Skole og Elever, Mette With Hagensen, undrer sig over, hvorfor ministeriet lægger op til at gøre andelen af tosprogede elever til en målestol over, hvor godt en skole præstere.

Databasen bliver lagt ud i slutningen af januar 2016 og har til formål at gøre det nemmere og mere overskueligt for forældre, skolebestyrelser, skoleledere og lærere at danne sig et billede af, hvordan forskellige skoler klarer sig.