Raketløn i DSB: Så meget er lønnen steget på ni år

DSBs togpersonale er steget markant de seneste tolv i år i forhold til andre ansatte i staten.

I perioden fra 2001 til 2010 steg togstewardessernes, efter 2012 kaldes disse for togførere, gennemsnitsløn med 49 procent fra 311.000 kr. til 462.000 kr., mens den gennemsnitlige løn blandt alle ansatte i staten steg 41 procent. Og lønnen for togstewardesser med en halv-årig uddannelse er 53 procent højere end en sammenlignelig stilling i staten.

Det står i Quarts-rapporten fra 2011 om muligheder for effektiviseringer i DSB.

Over niveauet

Her lægges vægt på, at lønniveauet er meget højt: ’Både lokomotivførere og togførere har opnået et højt lønniveau, som ligger væsentligt over niveauet for tilsvarende offentligt ansatte personalegrupper. For lokomotivførerne ses det, at de får en løn, som er 48 procent højere end for buschauffører. For togførerne gælder det, at disse får 53 procent mere i løn end specialarbejdere i staten’.

Debatten om DSBs togstewardessers løn har raset, siden BT i mandags afslørede, at DSBs salgsvogne siden 2004 har haft en underskud på næsten en milliard.  Vanvidsløn: 475.000 i årsløn for at sælge DSB-kaffe

DSBs ledelse har givet personalets løn på 475.000 kroner inklusiv pension og overarbejde skylden for det gigantiske underskud til stor forbitrelse hos Dansk Jernbane Forbund.

Chokeret Annette Heick: Sæt lønnen ned - meget ned
DSB har tabt 715 mio. i Sverige

Rapporten peger da også på, at der er store muligheder for at mindske DSBs samlede gæld på 17,55 milliarder ved at sætte lønnen ned.

Men trods anbefalingerne i rapporten ligger lønnen fortsat på samme høje niveau, fortalte underdirektør i DSB Tog Anette Haugaard i mandagens BT.

- Vores togpersonale har jo heldigvis også flere andre funktioner end at sælge kaffe, men du har helt ret i, at man kan ikke sælge kaffe eller slik på det lønningsniveau, lød det.

Hvad mener du? 
Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Skandaløst frås

Skrevet af Jan Andersen, Mandag den 4. februar 2013, 19:23

Hvad med at fyre salgsvognspersonalet og så lade en privat virksomhed overtage opgaven i et offentligt udbud svarende til en løn på ca. 25.000 pr måned/300.000 pr år hvilket må være max, for at sælge kaffe. I øvrigt - hvad mener de med at togstewarderne også er togførere? Jeg har da aldrig fået min billet tjekket af en togsteward med salgsvogn.....? Og en billetkonduktør skal da heller ikke have 37.000 om måneden betalt af skatteyderne.
Skandaløst.

Statsstøtte til blåt propaganda organ!

Skrevet af Peter H, Lørdag den 2. februar 2013, 16:36

BT og store dele af dagspressen er ren propaganda og spin outlet hvor man uden filter trykker spin fra højrefløjen dette beløber sig til Ca. 347 millioner årligt og BT alene modtager 20 mio årligt, derfor spørger jeg om disse stats tilskud ikke kunne have været brugt bedre ?

selvfølgeligt ikke !

Skrevet af Peter H, Lørdag den 2. februar 2013, 16:24

Selvfølgeligt skal medarbejderne ikke gå ned i løn for at betale de 6 milliarder som VKO stjal for at give de rigeste en skatte sænkning.

!

Skrevet af michael pedersen, Fredag den 1. februar 2013, 19:29

Lige nu syntes jeg det er vigtigere at vi får fyret
Jesper Worre:-)

Sjovt billede BT !

Skrevet af Palle, Fredag den 1. februar 2013, 00:50

Næste gang jeres amartøragtige jurnalister går i samråd med arbejsdgivere for at lave en god overskrift !

Så find jer et billede af en der tjerner 400.000,- og ikke en der er uden uniform mv.

Til Michael Pedersen !

Du har intet fattet ! - DSB har ikke andre funktioner end at skabe overkud. Det er direktionens & medarbejdernes opgave.

Sådan er det også eks. ved Politiet.

400 servicemedarbejdere mv. ved politiet blev pr. 1 sep. samt 1 dec. poverdraget til en privat virksomhed, som udfører de opgaver som politiets personale førhen varetog.

Personalet er stadig de samme. Men tror du at det bliver billigere af at et A/S - skal tjene penge på opgaven. - Næppe !

Chefters opgave privat/statsligt - eller kommunalt drejer sig om at berette om hvor meget de har sparet.

Samt i sagen om politiet - hvor mange penge den private arb. giver har tjent på at sende ekstre regninger ud til politiet/staten for løste opgaver.

opgave efter faktura, så enkelt er det. En god forretning, men ikke for staten som vidste hvad de betalte for. år efter år.

Sådan er den ballance.

Men det er befolkningens valg, da det er en politisk beslutning af Venstre, oig det radikale venstre samt DF.

Det er dog Socialdemokraterne der skal håndhæve loven, da venstre tabte magten.

Og de kunne ligne socialdemokraterne dårligt at komme de stakkelst servicemedarbejdere til hjælp ! - alså manden/kvinden på gulvet.

De går også ind for privitaisering af den offentlige sektor. Selv om der kommer en mellemmand et A/S som skal tjene på opgaven.

Politiet"s service er et godt eksempel.

Befolkningen har valgt det. Så lad være med at klage over offentlig udlicitering. Det er jeres valg ! - men det er dybt loigisk at det vil give forringelser i den offentlige service. det finder i nok ud af.

Nej

Skrevet af Michael Pedersen, Fredag den 1. februar 2013, 07:28

DSB skal kun skabe overskud hvis det er den opgave som vi stiller dem.
Opgaven kunne også være at transportere folk billigt rundt.
For Politiet vedkommende handler det ikke om at skabe overskud, men om at holde budget. Men det er klart at kan løse deres opgaver uden at bruge hele deres budget, så er det da dejligt
Men man kan sagtens beslutte at det offentlige understøtter DSB økonomisk med det formål at skaffe billigere rejser.
Det er simpel omfordelings politik.

Altså

Skrevet af Michael pedersen, Torsdag den 31. januar 2013, 18:44

Nu har DSB jo andre funktioner end at skabe overskud, der er Jo et land der skal fungere.
Hvad nu hvis det der skulle til var at lukke hveranden rute og fordoble taksten, Var det så en acceptabel ide.
Nej selvfølgelig ikke.
taksterne og over/underskuddet i DSB er jo bare en del af omfordelingen af midler i DK og en del af vores miljøpolitik og vores erhvervspolitik.

Lad os få fleksible automater eller tog bistro.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Torsdag den 31. januar 2013, 16:53

Nej ingen skal ned i løn, der skal ansættes nogle andre der kan passe alle de nye automater der bør opstilles i stedet for det løn tunge kaffesalg.
Jeg har aldrig forstået hvorfor man skal til Tyskland,Sverige Holland Norge osv. for at finde en tog bistro.

Jeg fandt dette her

Skrevet af Helle j, Torsdag den 31. januar 2013, 14:56

http://www.djf.dk/portal/page/portal/jb/nyhed?displaypage=TRUE&element_i...

Hvor er danskerne dog uintelligente. De tager alt ti sig som bt og ekstra bladet skriver. Jeg er sygeplejerske, og tjener. Mindst 12.000 kr mere på måned, end de skriver her i medierne, jeg arbejder weekend, aften, og dag, i en turnus. Jeg har sammenlignet min lønseddel, med en togførers, og jeg har tjent 127.000 kr end min ven, sidste år. Jeg ved ikke hvordan bt kommer til disse tal, men det er rystende at vi opfører os sådan overfor hinanden. Direkte flov p danskernes vegne.

Typisk Dansk !

Skrevet af Ronnie V, Torsdag den 31. januar 2013, 13:52

Der er nogle i toppen, der trænger til at blive skiftet UD !

befolkningen er dumme får

Skrevet af Ole Jensen, Torsdag den 31. januar 2013, 12:06

Hvor er det dog komisk hvor dumme folk er og hvor nemme de er at narre.
Måske skulle de overveje deres rolle i dette spil netop som denne gruppe der bliver hængt ud, er til lønforhandlinger.
Men tilsyneladende har fagforeningen ikke den store styrke mere siden arbejdsgiveren kan rive de ansatte sådan rundt og trække dem igennem sølet offentligt for at bedre deres egen position i forhandlingerne.

Og alle tumperne her bræger bare med og slagter deres egne. Fjolser.

Lav en " SAS 'er "

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Torsdag den 31. januar 2013, 10:40

Det må være muligt at lave en "SAS'er" for DSB , således at alt personale direktion inklusive , går 10 % ned i løn. Men det vil nok føre til kamp fra Jernbaneforbund . Hvis standpunkter er betonagtige og lever højt på at det er nødvendigt med togtransport. Med de kaster politikerne i armene på udenlandske togselskaber der med glæde tager udfordringen op. Dansk jernbane forbund er et selvmorderisk forbund , der hellere ser salgsvogne afskaffet og afløst af automater , end at gå ned i løn.

lave en SASer ?

Skrevet af Peter H, Lørdag den 2. februar 2013, 17:18

Mener du at udbetale dobbelt løn i bonus til hele direktionen ?

Et spørgsmål om kompetence

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 3. februar 2013, 10:56

Du kan nok ikke forstå det alligevel,men jeg prøver . Direktionen i SAS er gået ned i løn ligesom personalet. Men der er en del mellemledere der har fået en god extrabonus for at de ikke skal forlade deres job , da deres kompetence var nødvendige indtil SAS spareplan er gennemført. I et hvert firma er der nogle der er mere værd end andre.

BT er nogle frygtelige skiderikker

Skrevet af Carsten Hansen, Torsdag den 31. januar 2013, 10:28

Det er ikke kønt at lægge en hel faggruppe for had. Det er som en lynching. Og kommentarerne her lægger blot ved til bålet.

Det er som mennesker der bliver jagtet gennem landsbyen, hvorefter de bliver brændt eller hængt.

Og det på baggrund af en uvederhæftig løgnhistorie skrevet af BT.

Det undrer mig at kommentatorene her ikke har mere kritisk sans, men blot er en del af BTs hylekor.

Det er ekstra sørgeligt, at BT må have hjælp af selveste Anette Heick for at støtte op på deres historie.

Og hvad er formålet. 1: klik med musen og 2: salg af aviser.

Virkeligt langt ude.

Bt

Skrevet af Kate jensen, Torsdag den 31. januar 2013, 10:40

Bt bryder sig ikke om andre får fra det offenlige... Men de selv er moms fritaget, og modtager over 20 millioner i støtte hvert år.... Hvorfor skal de ha de penge ? Jeg burde endda overdrive, og lyve og skrive 60 milloner, men det gør jeg ikke, for man må ikke lyve....luk dog jeres avis eller eb og bt burde lægges sammen til en avis, en skandale journalist får 44.000 kr om måneden plus tillæg... Og så kan de ikke engang kende forskel på en lokofører og en togfører...

Bt

Skrevet af Kate jensen, Torsdag den 31. januar 2013, 10:38

Bt bryder sig ikke om andre får fra det offenlige... Men de selv er moms fritaget, og modtager over 20 millioner i støtte hvert år.... Hvorfor skal de ha de penge ? Jeg burde endda overdrive, og lyve og skrive 60 milloner, men det gør jeg ikke, for man må ikke lyve....luk dog jeres avis eller eb og bt burde lægges sammen til en avis, en skandale journalist får 44.000 kr om måneden plus tillæg... Og så kan de ikke engang kende forskel på en lokofører og en togfører...

Egon

Skrevet af Hvorfor nøjes med lidt når man kan vride systemet, Torsdag den 31. januar 2013, 00:03

Synes at være overskriften for især 3F området i vores lille land. Enhver med en anelse intelligens vil kunne se at det er en meget kortsigtet strategi. Fagforeningerne må snart vågne op og se i øjnene at ti fede år er slut. Lønnen skal ned med minimum 20% hvis vi skal bevare konkurrenceevnen i industrien. Vågn nu op venner og kære politikere....Ville ønske at i havde "bukserne på" og turde sige tingene lige ud.

Sverige og Norge er langt foran os!

Skrevet af Flemming, Onsdag den 30. januar 2013, 21:40

Det går ad Pommern til i Danmark. Snart må vi tage til Polen og arbejde for 20 kr i timen, imens polakkerne strømmer til Danmark og arbejder for 100 kr i timen. Its closing time...arbejdspladserne strømmer væk i en hastig strøm. Norge og sverige har hverken haft bankkrak eller boligboble. Vi ender som nordens fattiggård!

tilføjelse:

Skrevet af Flemming, Onsdag den 30. januar 2013, 22:08

Det jeg ville sige med den kommentar er, at det sejler med lønningerne i Danmark. For nogen er lønningerne alt for høje og for andre er de alt for lave...uligheden mellen rig og fattig er blevet markant mindre i vores skandinaviske broderlande, men øget markant i Danmark. Vi har en af de største øgninger i uligheden mellem rig og fattig i Europa.

.

Skrevet af Michael Pedersen, Torsdag den 31. januar 2013, 12:51

mange mener at jobbene forsvinder ud af landet fordi at forskellen mellem rig og fattig er for lille. altså at de lavtlønnede får for meget, men du mener altså hvis vi giver de lavt lønnede mere i løn så beholder vi vores job.
Norge og Kuwaits økonomier kan ikke sammenlignes med almindelige landes.

Ja de er dygtigere i Norge og i Sverige

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Torsdag den 31. januar 2013, 11:07

Det er rigtig at Sverige og Norge er langt foran os. Norge har olien og så har de været så fornuftige at sige nej til EU. Men Norge har meget mere brugerbetaling end vi har i Danmark. Og Svenskerne der jo altid har gjort at bedre end i Danmark , har forstået at få økonomien på skinner fx har dagpengeperioden i flere kun været på 18 måneder , det er bl. andet en af forklaringerne på at så mange svenskere tager til København og arbejde. De har lavere skat på arbejde fradrag for håndværker udgifter på regning ,hvilket formindsker sort arbejde.
Vi har ganske enkelt for mange dårlige levebrødspolitikere i Danmark og deres børn overtager i stor stil.

Ledelse

Skrevet af Vagn , Onsdag den 30. januar 2013, 21:17

Fyr hele ledelsen og uden gyldne håndtryk,en flok ugidelige dovne pampere

Giv dem nu en chance

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Torsdag den 31. januar 2013, 10:55

DBS har fornylig fået ny direktør og og bestyrelsesformand giv dem nu en chance for at ryde op. Det er en utaknemmelig opgave , da den forhenværende direktions fejltagelser er så store at de ikke lige er til at vende på en tallerken.
Med folketingets trafikudvalg der er blevet styret af et kommunikationsbureau og en trafikminister der er tidligere postbud , så her er der ikke megen hjælp at hente. I dette tilfælde har den tidligere borgelige regering også et meget stort ansvar.

DÅRLIG LEDELSE

Skrevet af IB LERNØ, Onsdag den 30. januar 2013, 17:29

FYR LEDELSEN IKKE EGNET

Nej - DSB"s ledelse burde fyrres øjblikkeligt !

Skrevet af Kaj, Onsdag den 30. januar 2013, 16:58

Sagen er den at de påstået 400.000 som ledelsen påstår at at salgs personalet får ikke er rigtigt.

Det bliver helt enkelt brugt som det man kalder probagande i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, af ledelsen.
Det viser reelt hvor udigtig DSB"s ledelse er.

Havde de været andsat i en privat viksomhed havde de fået sparket for længst, for konstante dårlige regnskaber.

Men denne sunde fornuft gælder desværre ikke når der er tale om staten. Politi - DSB mv. Der bliver blot udstet en ny chek til ledelsen. Imens bliver personerne på gulvet så udliciteret eller virksomhedsoverdraget til private firmaer. Der i øvrigt gør det endnu dyere. - kr. for kr. for serviceydelser. Men skit skatteborgerne betaler !

Fyr ledelsen i DSB. Se at komme igang politikkere, vi venter stadig.

Storm i et glas vand

Skrevet af Hans T, Onsdag den 30. januar 2013, 16:29

Journalister løber igen med en halv vind. En DSB underdirektør fremkommer med en løgnaktig påstand. En togfører har en overenskomstmæssig lø'n på ca 250.000 kr, hvortil kommer 15 % i pensionsbidrga, feriepenge, tillæg for forskudtarbejdstid og kørepenge. Det kommer ikke i nøærheden af 475.000 kr. Salgspersonalet i toget indgår i togets sikkerhedsbemanding ved kørsel under Storebælt og er derfor udannet som togførere. At DSB også bruger dette uddannede peronale til at sælge kaffe og rundstykker er et virksomhedsproblem. At peronalet ikke omsætter nok til at salget er retablet skyldes overfyldte tog, idet kundrne ikke gider ulejlige sig tjenestekuppen for at handle.

DSB løn

Skrevet af Kamma , Onsdag den 30. januar 2013, 16:12

Rolig nu der er en SMS på vej fra Corydon så ordner alt sig.
Lederne får en fed bonus og de ansatte kommer til at betale gildet, sådan er politik fra S R S SF regeringen.

DSB er til grin atter engang!

Skrevet af Superman Jensen, Onsdag den 30. januar 2013, 15:51

Hvorfor skrotter DSB ikke deres IC4 tog? Hvorfor skrotter man ikke rejsekortet? Hvorfor kører DNSB ikke til tiden? Når DSB tilbyder verdens højeste priser på togture, så må man forvente en hvis form for kvalitet. Hvorfor fyrer DNSB ikke togpersonalet? De tjener mere end en direktør gør. Hvorfor bruger man ikke en automat i stedet?

DSNB - Det er lige til