Qureshis Netværk smuldrer - 1
Foto: Bax Lindhardt
Qureshis Netværk smuldrer - 1
Foto: Bax Lindhardt

Den skandaleramte journalist Michael Qureshis netværk af internationale journalister smuldrer

‘Manchester Citys Yaya Touré er selv en af Premier Leagues mest løntunge spillere, men han bliver bekymret, når han ser unge spillere smide millioner efter luksusbiler, diamanter og på kasinoer.’

Sådan blev et interview med fodboldspilleren Yaya Touré indledt i BT i 2014.

15Michael-Qureshi-150717.jpg

Det personlige interview med Premier League-profilen var skrevet af den danske journalist Michael Qureshi og Martin Samuel.

Men i dag er der tvivl om interviewets ægthed, da en af Englands mest kendte sportsjournalister, Martin Samuel, der er en anerkendt profil på avisen Daily Mail, over for BT afviser at have skrevet interviewet med Michael Qureshi.

»Jeg er overrasket, for jeg kender ikke hr. Qureshi, og jeg har aldrig samarbejdet med ham,« skriver den prisvindende sportsjournalist i en e-mail til BT.

Mørke skygger

Qureshi-skandalen har kastet mørke skygger over dansk presse, siden det kom frem, at sportsjournalisten bl.a. har givet kilder falske navne.

Det er også kommet frem, at Michael Qureshi i flere tilfælde har skrevet journalister fra andre lande på som skribenter på sine artikler.

FBL-EUR-C1-REALMADRID-MALMO

Den tidligere BT-journalist har under skandalen forklaret, at han i sit arbejde har haft massiv kontakt til udenlandske journalister.

Men når man i dag kontakter de journalister, som Michael Qureshi påstår at have talt med eller skrevet artikler sammen med, er der en del, som ikke kender den danske journalist.

En af dem er Daily Mails Martin Samuel. BT har spurgt den engelske journalist, om han har lavet interviewet med Yaya Touré - og om han nogensinde har delt informationer med Michael Qureshi:

»Som svar på dine spørgsmål - nej og nej,« skriver Martin Samuel til BT.

Også den anerkendte spanske journalist Diego Torres, der arbejder for avisen El Pais, og som har været afsender på interview med fodboldstjerner som Real Madrids Cristiano Ronaldo, Iker Casillas og Sergio Ramos sammen med Michael Qureshi, afviser ethvert kendskab til artikler bragt i BT med hans navn på.

q

Over for andre medier har flere af Michael Qureshis påståede samarbejdspartnere og kilder afvist at have talt med ham eller på anden måde samarbejdet med ham.

’Virkelig? Du godeste!’

En af dem er Daily Mail-journalisten Matt Lawton, der står som forfatter af et interview med fodboldspilleren Theo Walcott i fodboldmagasinet Goals august-udgave fra 2013.

»Virkelig? Du godeste! Jeg aner ikke, hvem han (Michael Qureshi, red.) er, og det ville være et brud på min ansættelseskontrakt, hvis jeg skrev for andre,« sagde Matt Lawton tidligere på ugen til Ekstra Bladet.

Også journalisten Jason Burt fra den britiske avis The Telegraph, der, sammen med Michael Qureshi, skal have begået et interview med Chelsea-spilleren Eden Hazard i juni 2014, afviser at kende danskeren.

»Qureshi? Jeg har aldrig hørt om ham, og jeg har aldrig skrevet til en skandinavisk publikation,« sagde Jason Burt til Ekstra Bladet.

Og over for dagbladet Politiken har den tidligere sportsjournalist Paul Hughes afvist at have udtalt sig om Michael Laudrup i en artikel begået af Michael Qureshi.

Om Yaya Touré har udtalt sig om, hvordan fodboldspillere i Premier League bruger deres penge, som det er tilfældet i den artikel, der blev bragt i BT 7. marts 2014 og i en udgave af iPad-magasinet Totalfodbold i en anden sammenhæng, er uklart.

Manchester City er blevet forelagt oplysningerne, men klubben er ikke vendt tilbage til BT.

Da Qureshi-skandalen, der har ført til, at BT, Berlingske, Ekstra Bladet og Goal har trukket artikler tilbage, blev afsløret, kom det frem, at han har givet kilder falske navne, men om han også har opfundet aliaser, der leder læserne hen til personer, som i virkeligheden eksisterer, ved BT ikke.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Michael Qureshi.

SMS

Tophistorier

Berørt Svinkløv-ejer: Lige nu skal vi tage os af gæsterne og personalet

Berørt Svinkløv-ejer: Lige nu skal vi tage os af gæsterne og personalet

Flemmings skilsmisse-historie deles igen og igen: Jeg er alenefar - og stadig sammen med min ekskæreste
Flemming Møldrup og hans ekskæreste Jule Ralund. Foto: Privat

Flemmings skilsmisse-historie deles igen og igen: Jeg er alenefar - og stadig sammen med min ekskæreste

Hvornår stopper Wozniacki? Nu fortæller storebror mere
Patrik Wozniacki og resten af familien har aldrig tvivlet på, at Caroline Wozniacki igen ville vende tilbage på verdenstoppen

Hvornår stopper Wozniacki? Nu fortæller storebror mere

Frygtløs 97-årig kvinde satte våd rekord i Fårup Sommerland
Ingrid Jensen virker helt rolig, inden hun skal prøve Træstammerne i Fårup Sommerland.

Frygtløs 97-årig kvinde satte våd rekord i Fårup Sommerland

Set over to milliarder gange: Så meget har han tjent på Gangnam Style
Ifølge pengebladet Forbes er 38-årige Psy i dag god for cirka 68 millioner kroner. Foto: Reuters

Set over to milliarder gange: Så meget har han tjent på Gangnam Style

Hun blev holdt som sex-slave i otte år: Natascha Kampusch sover i sin kidnappers hus hver weekend
Natascha Kampusch levede otte år som sexslave i det hus, hun i dag selv ejer. Hun gør det rent hver dag og overnatter der ofte i weekenden. (Arkivfoto)

Hun blev holdt som sex-slave i otte år: Natascha Kampusch sover i sin kidnappers hus hver weekend

Nabo til badehotel: I løbet af én nat er det hele væk
Svinkløv Badehotel er natten til mandag brændt ned til grunden. Her ses brandtomten mandag morgen. Svinkløv badehotel blev bygget i 1025 og var danmarks største træhus. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016)

Nabo til badehotel: I løbet af én nat er det hele væk

Hundemor efterladt på gaden uden sine hvalpe: Så tog dyreværn affære

Hundemor efterladt på gaden uden sine hvalpe: Så tog dyreværn affære

Hitter på Facebook