»Usmageligt!«. »Du skulle skamme dig«.

Kommentarerne på den transseksuelle provo-forfatter Ibi Pippi Orup Hedegaards Facebook-side er langt fra positive. Kommentarerne kommer i kølvandet på et opslag, som kunstneren i går lagde på sin væg.

Her har hun afbildet den forsvundne 18-årige Emilie Meng, der sporløst forsvandt d. 10 juli i år, på en række film-plakater, Blandt andre thriller-filmene 'Taken', 'Den sjette sans' 'Pigen i Kælderen' er på plakaten - med Emilie Meng i hovedrollen.

Brugerne er forarget over, at kunstneren vil bruge en forsvundet pige i sin kunst. Blandt andet skriver Oliver Dag Haddad Weber:

»Normalt finder jeg dine værker meget inspirerende, men her er du altså gået over grænsen,« skriver han blandt andet.

Den transseksuelle provoforfatter Ibi Pippi Orup Hedegaard har lavet en række filmplakater med den forsvundne 18-årige Emilie Meng. Meningen er, at skabe en debat om de ofte usmagelige teorier, andre folk skriver på nettet om Emilies forsvinden.
Den transseksuelle provoforfatter Ibi Pippi Orup Hedegaard har lavet en række filmplakater med den forsvundne 18-årige Emilie Meng. Meningen er, at skabe en debat om de ofte usmagelige teorier, andre folk skriver på nettet om Emilies forsvinden.
Vis mere

Selv forstår kunstneren ikke, at folk er forargede over hendes 'kunstværk'. Hun har lavet værkerne, fordi hun ønsker at rejse en debat omkring folks "dumme kommentarer" i forbindelse med eftersøgningen af Emilie Meng.

»Folk kommer med alle mulige absurde gæt på, hvorfor hun er forsvundet, og de fleste gæt er inspireret af dårlige b-film. Disse spekulationer, som mange finder nødvendigt at lufte offentligt, må være grufuld læsning for de efterladte. Derfor har jeg forsøgt at omsætte disse usmagelige kommentarer visuelt, så det bliver tydeligere for folk, hvad det egentlig er, de reelt skriver, når de gætter på, hvor hun er forsvundet hen,« siger Ibi Pippi Orup Hedegaard.

Kunstneren er klar over, at de pårørende til Emilie Meng formentlig ikke vil dele hendes entusiasme omkring filmplakaterne.

»Jeg tror ikke, de vil bryde sig om min kunst, det vil nok være ubehageligt for dem at se, men grunden til, at jeg har gjort det, er, at debatten er vigtigt. Det er vigtigt, at folk tænker over, at det, de skriver online, har konsekvenser. Jeg har jo ikke gjort noget, der ikke allerede er gjort, jeg har bare visualiseret det,« siger hun.

Hvordan ville du reagere, hvis det var din egen datter, der blev udstillet på den måde?

»Det ville jeg synes var usmageligt. Selvfølgelig ville jeg blive ked af det. Men jeg ville også blive ked af det, hvis jeg læste alle de kommentarer, der florerer på nettet. Det er som sagt ikke mine ord. Jeg har skabt et billede af andres menneskers ord,« siger kunstneren, der tidligere er kendt for at søge grænser.

Senest da hun i maj 2015 mente, det var forkert, at hun skulle forlade kvindernes omklædningsrum i svømmehallen i Viborg. Hun blev bedt om at forlade rummet, fordi hun anatomisk stadig er en mand.