Professor i sexologi mener, danske folkeskoler bør sætte porno på skoleskemaet for at øge de unges kritiske sans over for filmene, så de ikke sammenligner dem med virkeligheden.

Teenagere i landets folkeskoler skal ikke nøjes med at sætte kondomer på bananer og høre om p-piller.

De skal også lære at skelne mellem deres eget sexliv, og det de ser i pornofilm, mener professor i sexologi ved Aalborg Universitet, Christian Graugaard. Det skriver dr.dk.

»I stedet for at seksualundervisningen bliver sådan noget kedeligt, teknisk noget, hvor man ruller kondomer på en agurk, så vil jeg gerne have, at vi uddanner de unge til at være kritiske forbrugere, så de møder pornografien med en vis refleksion og kritisk distance,« siger han til dr.dk.

Christian Graugaard er tidligere formand for Sex og Samfund, og han mener, de unge bør rustes til at skelne mellem sex og porno, om forældrene vil det eller ej. Ellers risikerer de at blive skuffede og knække nakken, når de oversætter pornoens univers 1:1 til deres eget sexliv.

En nordisk undersøgelse fra 2006 viser ifølge dr.dk, at 99 procent af teenagedrenge og 86 procent af teenagepiger har set porno.