Salget af elbiler er kørt fast i Danmark, hvor der blev solgt syv elbiler i de første uger af maj.

København. Selv om det for en måned siden blev billigere at købe elbiler, har det endnu ikke haft en synderlig effekt på salget af elbiler.

I perioden 1. maj til 20. maj blev der solgt syv elbiler, mens der i årets fire første måneder med højere afgifter på elbiler blev solgt 47 biler.

En række bilforhandlere har ellers satset på mere salg og reklameret med nedsatte priser på de lydløse køretøjer siden april, hvor regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale blev enige om at lempe afgifterne på elbiler.

Prisen på den billigste Tesla Model S faldt med knap 200.000 kroner på Tesla hjemmeside. Elbilen Nissan Leaf blev sat knap 50.000 kroner ned til 274.000 kroner.

Men de nye priser, som bilproducenterne reklamerer med, gælder reelt først, når lovforslaget efter planen træder i kraft 1. juli.

Så vil man have en elbil i dag, skal man fortsat betale den gamle, høje pris. Til gengæld får man de penge, der svarer til prisforskellen, tilbage fra Skat, når loven er trådt i kraft.

Og denne særlige omstændighed har ikke ligefrem gjort det nemmere at sælge elbiler, siger Nissans kommunikationsansvarlige, Ann Strøby.

- Det giver en lang række praktiske problemer, da kunden typisk ikke har stor forståelse for at lægge ud for en afgift, siger Ann Strøby.

Hos BMW, der sælger elbilen i3, kan usikkerheden om bilernes fremtidige pris også mærkes på salget, siger BMW's kommunikationsansvarlige i Danmark, Mette Lolholm.

- For både forhandlere og forbrugere er købet forbundet med ekstra administration, og vores forhandlere oplever en vis fastfrysning og afventning på det endelige lovforslag, siger Lolholm.

Søren Jakobsen, som er chefkonsulent hos Dansk Elbil Alliance, kan sagtens forstå, hvis forbrugere tøver med at købe en elbil.

Han forventer dog, at salget vil stige, når de nye regler officielt er trådt i kraft.

/ritzau/