I weekenden giver prins Joachim oktanerne frit løb i Fællesparken i København under Classic Historic Grand Prix, men han skal også køre race i en el-bil.

Prins Joachim kunne fredag knap vente med at komme i køredragten, da han og en række danske og internationale stjernekørere mødte pressen før weekendens Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken i København.

Op mod 20.000 tilskuere ventes lørdag og søndag at indtage Fælledparken og de omliggende gader, der kommer til at udgøre den godt to kilometer lange bane, der er ramme om det historiske racerløb med omkring 175 kendte og ukendte kørere samt ligeså mange biler.

Prins Joachim er også protektor for arrangementet, og han kommer i ilden flere gange, idet han både skal forsvare sin solide føring i det danske mesterskab for standardvogne og GT-biler op til 1965 i sin Ford Lotus Cortina, samt i Royal Pro/Am-klassen for at køre sammen med Tommy Brorson i dennes hurtige Ford Escort TwinCam BDA fra 1969.

Pro-Am er en forkortelse for professionelle og amatører, hvor en professionel racerkørere kører sammen med en amatør i dennes bil. Det har tidligere budt på spændende dueller og overraskende resultater.

Endelig skal arrangementets royale deltager også køre opvisningsrace i en elektrisk bil. Under pressemødet kørte prins Joachim lige en enkelt omgang i en Tesla Roadster EV.

Ud over den habile royale racerkører er startfeltet spækket med kørere som Casper Elgaard, der vandt Le Mans i LMP2-klassen i en Porsche RS Spyder, og Jan Magnussen, der på trods af et maveonde var med til at køre sin Chevrolet Corvette til sejr i GT1-klassen i årets 24 timers løb på Le Mans.

Elgaard skal køre forløberen for vinderbilen, en Porsche Spyder 500-1500 fra 1955. I København vil der være to af slagsen. De udgør halvdelen af de fire tilbageværende, oprindelige seks Porsche Spyder, der blev bygget. De er vurderet til 1,5 millioner euro (godt 10 millioner kroner) stykket.

Den anden køres af den tidligere hollandske Le Mans-vinder Gijs van Lennep. Jan Magnussen deltager i Royal Pro/Am-klassen sammen med Jan Heiselberg i dennes BMW 2002ti fra 1971. Ud over de to danske Le Mans-vindere deltager en række internationale kørere, blandt andre David Brabham, der i år vandt Le Mans i en dieseldreven Peugeot 908 HDI.

Omkring 300 mennesker og mange måneders arbejde ligger til grund for det klassiske gadeløb, der i år køres for sjette gang.

/ritzau/