*


KØB PLUS!

Presse-nævnet kritiserer BT for mangelfuld rettelse

En beskyldning mod Jenni Christensen for at være utroværdig blev rettet, men BTs rettelse var ikke tilstrækkelig synlig.

bt.dk offentliggjorde i september en omtale af forældremyndighedssagen om drengen Oliver, der har en østrigsk mor og en dansk far. I den forbindelse var Jenni Christensen citeret i artiklen "Femårige Oliver får udskudt sin sag".

Efter offentliggørelsen af artiklen valgte BT at slette Jenni Christensens kommentarer i artiklen og skrev i stedet nederst i artiklen, dog uden at nævne hendes navn, at kommentaren var fjernet, fordi hun ikke var troværdig. Det blev senere ændret til "ikke relevant".

Jenni Christensen har klaget til Pressenævnet over beskyldningen "ikke troværdig".

Pressenævnet finder, at BT har tilsidesat god presseskik ved alene at ændre den oprindelige artikel. Ifølge Pressenævnets praksis burde bt.dk have bragt en særskilt artikel med rettelsen, så de personer, der havde læst beskyldningen, også havde haft mulighed for at læse rettelsen. De kan ikke forventes påny at klikke sig ind i artiklen for at læse eventuelle rettelser.

Netavisen gør derved ikke oprindelige læsere opmærksomme på, at artiklen er ændret, og at der ikke var dokumentation for at kalde Jenni Christensen utroværdig. Nævnet udtaler derfor kritik af BT og har pålagt bt.dk at bringe ovennævnte meddelelse.

Hele kendelsen fra nævnet kan læses på hjemmesiden: www.pressenaevnet.dk