Det er »uhørt« og »lyder som en dårlig spionroman«, at et PR-bureau skulle have sat en DSB-kritisk journalist ud af spillet med afledningsmanøvrer, lyder det fra PR-branchen.

Det er ikke kutyme, at PR-bureauer hjælper virksomheder med at distrahere »irriterende« journalister, så de ikke skriver kritiske historier.

Sådan lyder udmeldingen fra et af de største PR-bureauer og brancheorganisationen, efter DR søndag kunne afsløre, at DSB har brugt Public Relations-bureauet Waterfront Communications til holde freelancejournalist Lars Abild travlt beskæftiget ved at fodre ham med historier, så han ikke kunne lægge pres på DSB med sine kritiske historier.

- Det er godt nok meget specielt, og så har jeg vist ikke sagt for meget. Det er som en dårlig spionroman. Jeg har aldrig set noget lignende. Det er fuldstændig uhørt, siger Reinholdt Schultz, administrerende direktør i et af Danmarks største PR-bureauer, Mannov, til Berlingske Nyhedsbureau.

Han afviser blankt, at det er den gængse måde at agere over for pressen i PR-branchen.

- Jeg synes ikke, man kan sige, at det her er en brancheting. Hvis det er rigtigt, så er det et enkeltstående tilfælde. Jeg har været i branchen i 15 år og har aldrig hørt om tilfælde, der bare grænser op til det her. Og jeg har arbejdet med masser af kunder, der har været uenige med journalister, og som sågar har været i pressenævnet, hvilket er den rigtige vej at gå, siger Reinholdt Schultz.

Direktøren understreger, at der både hos Mannovs kunder og i PR-branchen generelt er fuld forståelse for, at journalister har til opgave at skabe overblik for læserne.

- Man er udmærket klar over, at journalistens rolle er at blotlægge ting, og man har et ganske almindeligt professionelt forhold, hvor man giver udtryk for sine synspunkter og lægger de informationer frem, som journalisten skal bruge, siger Reinholdt Schultz.

Morten Grøn, der er formand for Public Relations Branchen i Danmark, kalder sagen »chokerende« og tager skarp afstand fra metoden.

- Vi har ikke set noget lignende, og den giver kraftige dønninger i forhold til, hvordan vi skal håndtere etik, siger Morten Grøn til DR og understreger samtidig, at Waterfront ikke er medlem af organisationen.

Waterfront afviser de beskyldninger, der kom frem i DR-programmet 21 Søndag, og DSBs administrerende direktør, Jesper Lok, nægter at have haft kendskab til, at DSB skulle have bedt Waterfront om at aflede Lars Abilds opmærksomhed. DSB har nu sat en ekstern undersøgelse i gang.