Kunderne anklager postbude for at lyve, når de lægger en seddel i postkassen og skriver, at de har forsøgt at ringe eller banke på døren om levering af pakker. PostNord afviser kritikken

Kritikken vælter nu ned over PostNord, hvis bude beskyldes for at snyde kunder, der venter på at få leveret pakker i privaten. Det fremgår af Kontant på DR1.

Du ved, at din pakke kommer i dag, så du har taget fri fra arbejde eller taget en hjemmearbejdsdag. På den måde er du sikker på, at du er hjemme og klar, når postmanden ringer på døren med din pakke. Alligevel ender du måske i samme situation som adskillige andre danskere, der efterfølgende har oplevet at åbne postkassen og blive mødt af en seddel, hvor der står, at postbuddet har forsøgt at levere deres pakke.

Et hurtigt kig på PostNords Facebook-profil og Trustpilot afslører da også en regulær klageregn, hvor vrede kunder fortæller den samme historie: Postbuddet ringer ikke på, men lægger blot en seddel i postkassen, selv om på trods af, at kunderne har betalt 20 kr. ekstra for at få pakken leveret til døren.

I nogle tilfælde oplever kunderne, at der godt nok bliver ringet på døren, men at postbuddet er væk, inden de når ud til dørtelefonen. I de tilfælde lægger postbuddet også en seddel i postkassen. Det betyder, at pakken først kan hentes dagen efter på det nærmeste posthus.

Har været hjemme

Flere af de kunder, der klager over PostNord, fortæller til Kontant, at de kan dokumentere, at de har været hjemme hele dagen – nogle har endda set, at postbuddet blot har lagt en seddel i postkassen uden at ringe på. En af dem er Finn Steno Thygesen:

»De stopper op ved postkassen og smider en seddel ind. Der står, at de har prøvet at komme i kontakt med mig, og at jeg kan hente min pakke på posthuset. Det er jo løgn, for jeg har siddet i køkkenet og kigget på dem, da de kom kørende,« siger Finn Steno Thygesen til BT.
Tusindvis af danskere shopper hver dag på nettet, og PostNord bringer månedligt i omegnen af en million pakker ud i Danmark.

Hos selskabet afviser produktionschef Martin von Horsten anklagerne: Et anonymt tidligere postbud hos PostNord fortæller i aftenens Kontant, at en enorm travlhed og et stort tidspres betyder, at reglerne måske ikke altid overholdes: »Jeg oplevede på selve centralen, at inden vi gik ud med posten var der kollegaer, som skrev sedlerne til de pakker de havde på forhånd, så de bare kunne smide sedlen i postkassen,« siger det anonyme tidligere postbud til Kontant.

PostNord sætter selv spørgsmål ved den metode: »Jeg har hørt historien, men har aldrig set den eftervist. Det er ikke en instruktion, vi har givet til medarbejderne.«

»Vi skal huske, at vi ringer på millioner af dørklokker hver eneste måned. Og når man gør det, så kan noget gå galt. Der kan sagtens ske det, at et postbud kommer til at gå ind i nummer syv, men skulle have været hos nummer ni, hvis rækkehusene ligner hinanden. Det er jo en fejl, men det kan ske, og det skal vi selvfølgelig samle op på,« siger han og forklarer tæller også, at det tit kan være kundens egen skyld, hvis en pakke ikke bliver leveret.

»Altså, der kan være en ringeklokke, der ikke virker. Det kan være, man lige er i gang med at høre sit yndlingsnummer på Danmarks Radio eller noget andet. Det kan være, hvis der er en dørtelefon at dørtelefonen er markeret dårligt, så det er kan være svært at se, hvem der egentlig er hvem i en ejendom,« siger Martin von Horsten til Kontant.

Har ingen pakke med

De argumenter køber Finn Steno Thygesen dog ikke, for når han har afsløret postbuddene, har de slet ikke haft pakken med.

»Postbuddene har slet ikke haft en intention om at aflevere en pakke. De har haft en intention om at levere en seddel til mig. Og når jeg så konfronterer dem, ser de helt brødebetyngede ud. Det er dog ikke postbuddets skyld, for jeg tror, at problemet findes hos ledelsen,« siger han.

Se aftenens afsnit af Kontant på DR1 kl. 21.