Da Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby i 2005 stillede op til Folketinget, arbejdede hun bevidst med at påvirke Google, så de mange, der googlede hendes navn, først og fremmest fik positive historier om den unge politiker frem.

Det kaldes google-optimering og går ud på at manipulere den gigantiske søgemaskiner, så de positive historier kommer øverst. Det fortalte Ellen Trane Nørby selv i 2010 i et interview til P1-programmet Harddisken.

Optimerede hjemmesiden

- Da jeg stillede op til Folketinget, gjorde jeg rigtigt meget for på Google at få optimeret min hjemmeside. I det hele taget google mig selv for at høre, hvad det er for et indtryk, folk får af mig, hvis de googler mit navn. For at sikre, at det ikke var en eller anden hjemmeside, der sagde negative ting om mig, der var det første, som folk fik. Vi ved godt selv, at de hits, man får øverst på Google, oftest også er dem, man først får klikket ind på.
Og så ville jeg gerne være sikker på, at det var mig som afsender, som lå øverst på Google. Og det kan man selvfølgelig gøre ved at købe sig til en bedre optimering, sagde Ellen Trane Nørby i interviewet til P1.