KØB PLUS!

Politi-museum udstiller drabsofre uden tilladelse

Museet har bevidst undladt at orientere familierne til dræbte kvinder, der er centrum for ny udstilling. Familierne må ikke begrænse vores ytringsfrihed, mener museet.

Politimuseet i København udstiller netop nu malede portrætter af tolv dræbte kvinder fra nogle af de senere årtiers mest omtalte drabssager, men museet har på forhånd undladt at orientere de dræbtes familier.

Moderen til Cecilie Kajus Næblerød, der blev stukket ned af sin tidligere kæreste til en fastelavnsfest på Hasseris Gymnasium den 3. marts 2006, er stærkt utilfreds med, at hun ikke blev spurgt.

- Jeg synes ikke, det er i orden, siger Lise Kajus Næblerød:

- Jeg blev ked af det, da jeg hørte det. Jeg bryder mig ikke om, at der skal hænge et billede af Cecilie. Hvis jeg besøger Politimuseet sammen med 'Cilles' lillebror, og ser der hænger et billede af hende, og vi ikke er orienterede om det, så tror jeg, vi ville gå fuldstændig i chok. Det er så personligt og stadigvæk traumatisk for os som familie.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Afstemning

Frede Christensen, far til Maria Møller Christensen, der blev voldtaget og kvalt i en kælder i Herning nytårsaften 2010, understreger også over for Berlingske, at han burde have været orienteret om udstillingen »Kvindedrab. In memoriam«, hvor billedkunstner Birgitte Skallgaard har ladet sig inspirere af fotos af tolv unge kvinder, der i årene 1989 til 2010– med en enkelt undtagelse helt tilbage fra 1902 – blev dræbt på makaber vis.

Ifølge museumslederen på Politimuseet, Frederik Strand, er beslutningen om ikke at orientere de pårørende helt bevidst.

- Ikke kun fordi det vil være besværligt at finde frem til dem. Det ville også begrænse ytringsfriheden og muligheden for at lave sådan nogle udstillinger, hvis pårørende kunne forhindre det, siger han.

Altså groft sagt blæse på deres reaktion?

- Det er meget værdiladet sagt. Jeg vil hellere sige, at vi har taget den beslutning, at de pårørende ikke skal inddrages i det, siger Frederik Strand.

Hvordan ville du have det, hvis din egen datter var blevet dræbt, og hun blev portrætteret uden din viden?

- Det ville selvfølgelig være det ubehagelige i det. Men som de er portrætteret her, ville jeg oprigtigt talt ikke opfatte det som grænseoverskridende. Det er en meget respektfuld udstilling.

Kunstneren bag de tolv malerier, Birgitte Skallgård, siger til Berlingske, at hun er ked af, at museet ikke har spurgt de pårørende:

- Oprindeligt skulle de have været orienteret og inviteret til åbningen af udstillingen. Nu skal vi overveje, hvad vi gør.

Er det i orden? Sig din mening i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Ja desværre

Skrevet af Holger Danske, Mandag den 21. januar 2013, 01:16

JA desværre så er det blevet sådan at forbuds Danmark næsten ikke er til at være i hvis man melder en for kriminalitet så kan man være sikker på at den meldte får det at vide og kan finde en bagefter.
Og kommunerne har travlt med at få meddelelse om økonomisk kriminalitet samt om pædofili men hvad gør de ved det?
ligeledes hvis man har været ude for et hærværk det eneste der sker er at man kan mellde det pr, tlf, og det sker der jo ingen opklaring af.
Men at udstille drabsofrer det kan de bruge tid og penge på.
Vi lever snart i et retsløst samfund i DK.

Danmark frit

Hmmm......

Skrevet af Jyden, Torsdag den 17. januar 2013, 02:09

Ja, hvem skal dog have glæde af det??
Det er dog utrolig arrogant og ufølsomt ikke at have orienteret de pårørende FØRST om de ønsker det!!
Det er jo heller ikke noget, der hjælper efterforskningen,- ja hvad er meningen egentlig, politiet tror vist de kan tillade sig alt?!
Vi ville blive stiktossede hvis vi havde et barn, der blev myrdet, og man uden videre hængte et foto eller maleri af vedkommende!

Ytringsfrihed eller hvad ? Er begyndt at tvivle- hvor er vi ?

Skrevet af Ole, Torsdag den 17. januar 2013, 01:03

Det er vel at ære/mindes de døde/dræbte kvinder. Burde nok have givet efterladte information. Men mener efterhånden er danskerne hurtige til at dømme negativt og ride med på mediernes ofte negative omtale af tingene. Jeg vil personligt minde en af mine hvis de hang der, og hvis det var for tæt på holde mig væk,men give muligheden til andre at se hvilke mennesker som var gjort ondt.
I dag bliver vi så hurtigt forargede og alle skal rette ind og sige undskyld. De har jo en mening med det de har gjort

Ytringsfrihed eller hvad ? Er begyndt at tvivle- hvor er vi ?

Skrevet af Ole, Torsdag den 17. januar 2013, 01:02

Det er vel at ære/mindes de døde/dræbte kvinder. Burde nok have givet efterladte information. Men mener efterhånden er danskerne hurtige til at dømme negativt og ride med på mediernes ofte negative omtale af tingene. Jeg vil personligt minde en af mine hvis de hang der, og hvis det var for tæt på holde mig væk,men give muligheden til andre at se hvilke mennesker som var gjort ondt.
I dag bliver vi så hurtigt forargede og alle skal rette ind og sige undskyld. De har jo en mening med det de har gjort

Ytringsfrihed

Skrevet af Hannah, Torsdag den 17. januar 2013, 00:17

Jeg synes, at man måske burde have informeret familierne om, at man havde portrætteret deres afdøde i en udstilling, men det bør ikke være nødvendigt at spørge om tilladelse.

Ikke forstået!

Skrevet af Kc, Onsdag den 16. januar 2013, 23:40

Hvem skulle have glæde af malerier af myrdede personer? Jeg kan ikke rigtig få øje på nogen.

Hvis man, af uvisse grunde, planlægger at udstille disse mennesker,
kunne man så ikke ulejlige sig med, at spørge eventuelle pårørende
om projektet er OK.

I øvrigt har jeg aldrig forstået tendensen, at gøre drama ud af andres ulykke. Jeg sidestiller dette tiltag med de mennesker, der
stiller sig op i første parket, ved f.eks. trafikulykker.

Der findes mennesker, som finder det underholdende, at se andres
ulykker. Hvad mon der foregår i deres hoveder??

politi-museum

Skrevet af eva just, Onsdag den 16. januar 2013, 17:20

Det er en skandale, ytringsfrihed, ævl det har ikke noget med ytrings frihed at gøre det er rendyrket ondskab.
Det er nu min mening

Kunstnerisk frihed

Skrevet af Klaus , Onsdag den 16. januar 2013, 17:15

Jeg syntes det er helt ok at der vises billeder som ingen kan sammenligne med pigerne der er ingen lighed ud over navnet på den pågældende, det er her den kunstneriske frihed og ytringsfriheden gælder her i landet.
Der var heller ingen som spurgte Muslimerne da der blev valgt at lave tegninger af Muhammed, hvordan han så end ser ud. Det var så i henhold til denne meningsmåling også OK at der i den muslimske verden var oprør. Nej vi danskere bekymrer os kun om vores egen osteklokke.
Vi skal prise os lykkelige for vores ytringsfrihed og respektere den måde mennesker så vælger at vise deres meninger på.
Man kan ikke have en båede og ytringsfrihed bestem jer nu.

Bagefter

Skrevet af Dorthe, Onsdag den 16. januar 2013, 15:17

Hvad skal der ske med billederne når udstillingen er slut? Skal de så sælges?? Og skal maleren så score et evt. overskud????
Nu er hun jo blevet berømt og billederne er vel hendes ejendom!!!

ikke

Skrevet af mille, Onsdag den 16. januar 2013, 13:53

det ikke ok for det er mod de pårørende ønske jeg syndes de skal altid spørges.

Moral eller dobbelt moral

Skrevet af Søren, Onsdag den 16. januar 2013, 13:39

Og nu har begge formiddags bladene vist samme billeder, sikkert også uden at spørge de dræbtes efterladte.

Jamen dog!!!

Skrevet af Romanoff, Onsdag den 16. januar 2013, 12:59

Kunsten stiger!! Det kan der ikke være tvivl om, men at en kunstner nu skal spørge enden et værk skal udstilles! Er det noget Dansk Folkepartis Pia har fundet på?????
Gad vide hvordan man fx i Frankrig vil takle denne lov? Det er nok svært at finde noget familie til Mona Lisa! Tror I ikk´???

Mona Lisa

Skrevet af Thomas Petersen, Onsdag den 16. januar 2013, 17:04

Blev Mona Lisa da myrdet??

N ej!!

Skrevet af Romanoff, Onsdag den 16. januar 2013, 23:38

Selvfølgelig blev hun ikke myrdet!
Dumt spørgsmål!!!!

Men gav hun eller hendes arvinger lov til at billedet kunne
udstilles offentlig????

Dermed er du tilbage til det centrale spørgsmål igen!!!

Ikk´??????

Min overskrift

Skrevet af Ronni, Onsdag den 16. januar 2013, 12:40

Jeg må ærligt indrømme at motiverne i dette sammenhæng kan simpelthen ikke genere mig på nogen måde (Jeg laver selv billeder der er en anelse mere provokerende end disse (anelse = utroligt meget mere)), men med det sagt så er denne udstilling så respektløst udført på så mange områder at det kan være svært at opsumere her.
For først og fremmest, så er det dybt forkasteligt at de pårørende ikke som minimum er blevet underrettet om udstillingen, da man jo ikke kan benægte at de pårørende er følelsesmæssigt knyttet til individerne på billederne, om det er lovligt eller ej skal jeg ikke knne udtale mig om, når det kommer til malerier, men der burde være et etisk ansvar og en moralsk forpligtigelse til at informere famillierne om at nu skal der til at rives op i sårene igen.
og m t sagt, så snakkes der også om at familierne ville"begrænse" deres ytrings frihed, men som en bekendt engang formulerede det så fint, så blot fordi at vi har retten tiat sige hvad vi vil, er det ikke ens betydning med at vi bør eller behøver at lukke alt ud som vi har på sinde, der er stadig (eller om ikke andet bør der) være en sådan ting i samfundet som almindelig respekt, og at lave denne udstilling bevidst uden at oplyse de pårørende er direkte respektløst.

Derudover så kan vi jo komme ind på selve maleren Birgitte Skallgård, der gad jeg virkeligt godt vide hvem hun har været i bukserne på for i det hele taget at få bevilget denne udstilling, for en ting er sikkert, hendes talent (eller nærmere mangel på samme) har ihvertfald ikke været hendes billet og det faktum at hun kalder sig selv for kunstner og at en museums direktør anderkender hende i en sådan grad at hun skal have sin egen udstilling, er en direkte fornærmelse over for folk der rent faktisk kan finde ud af at skabe billeder, folk der rent faktisk har udviklet sine evner inde for feltet.
for de billeder jeg kan finde fra hendes side af efter en hurtig google søgning, viser ganske enkelt at hun ikke har sans for form, anatomi, figur udtryk og lignende, hun har knap nok forståelse for at sætte farver harmonisk sammen og hendes komposition i billederne er ikke mere talentfuldt end hvad man kunne forvente fra en seksårig unge i børnehaveklassen,
så ud fra dette kan jeg jo kun konkludere at alt den opmærksomhed hun nu får og samtidig offentlig anerkendelse for sit "arbejde" (hvilket jeg personligt for hvert billede kunne sætte sammen på en times tid per billede (alt efter hvor store de er)), må stamme fra et andet sted en hendes kunstneriske talent, for det er i mine øjne ganske enkelt ikke eksisterende (for helvede det kan jo ikke engang kaldes skitser det der).

wow, jeg skriver normalt ikke kommentarer til artikler på denne måde, men at hende fr. Skallgård skal skal kaldes kunster, kan virkeligt hede min urin op til virkeligt ubehagelige temperature.

:(

Skrevet af Trine, Onsdag den 16. januar 2013, 12:39

Kender selv en der meget vel kunne være med i den udstilling- og jeg ville få det meget, meget dårligt over at stå foran sådan et portræt.

Selvom det er længe siden så er jeg stadig meget påvirket af det og tænker over det hver dag. Hver gang jeg ser hendes navn eller billede i avisen dukker det hele op igen og jeg sover ikke i flere nætter og får mareridt, osv.

Jeg tænker konstant på hvad det må gøre ved hendes familie- de må jeg have det endnu værre end en ven...

Jeg vil gerne understrege at vi efterladte til mordofre (venner & familie) er taknemmelige over at pressen skriver om det- fordi vi ved at der sidder en der har slået hende ihjel og nogen må enten vide noget eller have en mistanke- hver gang håber man at NU er der en der henvender sig til politiet så vi kan få svar på hvem der gjorde noget så grusomt imod den søde pige... Vi mangler den afslutning...

Så ja- aviserne må gerne minde om at der er sager der ikke er opklaret men en kunstudstilling uden tilladelse fra familierne er bare ikke i orden!

PS- familierne skal ikke "orienteres" de skal spørges!!!
At et menneske man holder af bliver myrdet er noget man skal leve med resten af sit liv og man kommer ALDRIG nogensinde over det... og det bliver ikke bedre af at det menneske senere bliver brugt som underholdning...

Fuldstændigt uacceptabelt

Skrevet af Marianne Knudsen, Onsdag den 16. januar 2013, 11:47

Det er absulut ikke iorden og male protrætter og lave en udstilling af de dræbte piger.

Vi har selv mistet en søn i en trafikulykke, hvor en ældre mand i sin traktor ikke overholdt sin vigepligt og kørte ud foran vores søn og lille barnebarn på 5 år.Vores barnebarn overlevede. hvordan tror I vores barnebarn Daniel ville have det hvis han pludselig så sin far på sådan en udstilling. Daniel som har set sin far blive dræbt.
Jeg ved godt det ikke er samme slags forbrydelse som pigerene har være udsat for, kan godt forstå de pårørendes redaktion, at der overhovdet er blevet malet protræt af pigerne er absulut ikke acceptabelt.
Godt udstilling er blevet lukket.

oh my god!

Skrevet af kathrine, Onsdag den 16. januar 2013, 11:27

KUNST?! det der kan alle sgu male. Det er virkelig respektløst over for de døde og pårørende!

Hykleri

Skrevet af W.e. P., Onsdag den 16. januar 2013, 11:21

Frederik Strand må jo være total idiot, eller er det bare den sædvanlige arrogance vi er vant til fra politiet på gaden, vi nu også skal til at opleve fra Politimuseet.

Som en tidligere kommentar udtrykker det, vil vi så også på et tidspunkt se en udstilling om politiets fejl, f.eks. dødsvold mod hjælpeløse borgere, dræbende skud fra underuddannede betjente, og alle de andre ulovligheder som politiet har udført igennem de sidste mange år, det er ytringsfrihed som jeg gerne ville tage ind på Politimuseet for at se, men politimuseet skal nok passe på ikke at træde på politiet, det er kun almindelige borgere som man må udstille, hykleri fra politi museet.

Etiske plader

Skrevet af Julie, Onsdag den 16. januar 2013, 11:18

Få jer et liv ! hvis du læste om de mord i avisen - så har du bidraget mere end nok allerede til den danske presse nerve i skandaler og hor.

Den danske presse er ikke engang særlig slem - så come ón - danskernes bedste bud på dobbeltmoral...og etii pladevender.

Its a free World - accept it - eller smut i skattely

Julie

Skrevet af Trine, Onsdag den 16. januar 2013, 13:00

Nu har du så tydeligt ikke selv oplevet at et menneske tæt på dig er blevet myrdet! Det har jeg men burde dog ikke være en forudsætning for at forstå den smerte det påfører de efterladte at blive konfronteret med det gang på gang- også i pressen ja.

Men pressen er et nødvendigt onde (og ja- visse dele af pressen var meget ubehagelige dengang...) men presseomtale af drabssager er også en stor hjælp i efterforskningen- det betyder ikke at det er rart at se hendes billede gang på gang- ikke engang så mange år senere- det gør ondt, det bringer forfærdelige minder frem- jeg får mareridt, kan ikke sove- men samtidig er jeg rigtig glad for at pressen ikke har glemt at en sød og uskyldig pige blev myrdet og at en morder går rundt derude- og at nogen må vide hvem han er.
Som efterladt tager man den smerte med for man går med det håb at en eller anden dag er der nogen der får så dårlig samvittighed at de kontakter polititet og siger "nu skal I bare høre..."

Den eneste grund til at hendes familie dengang gik med til at offentliggøre hendes billede var at politiet forklarede hvor vigtigt det var for efterforskningen- ganske simpelt for at evt. vidner ville stå frem...

Men smerten ved at se hende i avisen kan aldrig komme i nærheden af den smerte og det chok man må få når man finder ud af at ens myrdede datter, søster, kæreste, veninde og hendes tragiske skæbne bliver brugt som ren og skær UNDERHOLDNING- med det ene formål at underholde... og man er ikke engang blevet spurgt om man ville være med til det... Den gør ondt...

Ps- jeg ved ikke om min veninde er med i den udstilling men det er muligt- og det er en meget ubehagelig tanke.

Alene pga dette her kan jeg allerede mærke tankerne kører rundt- om den aften, om hendes familie og jeg ved at jeg får svært ved at sove i aften...

Det er et halvt åbent sår som jævnligt bliver revet op- det tager jeg gerne med i håbet om en opklaring- men en kunstudstilling? Det er at flå såret op og hælde salt i og gnide det rundt...

Det ville jeg rigtig gerne undvære og jeg er ret sikker på at hendes familie har det på samme måde...

Hun er jo talentløs!

Skrevet af A. H., Onsdag den 16. januar 2013, 10:49

Denne Birgitte Skallgård er jo fuldstændig blottet for talent, og alene af den grund burde udstillingen aldrig være blevet til noget. Tænk, at hun har den frækhed overhovedet at bilde sig ind, at hun kan male.DET er det mest provokerende i denne sag. Og hvis hun havde malet en af mine afdøde pårørende, ville hun have fået et sagsanlæg med det samme!

mord

Skrevet af finn, Onsdag den 16. januar 2013, 10:34

jeg kan ikke se noget dårligt at at politiet har det om man slå op i en avis eller amn ønsker at gå ind og se det

Offentliggørelse

Skrevet af Kai Jeppesen, Onsdag den 16. januar 2013, 10:33

Selv følgelig er det ikke i orden, måske skulle man offentliggøre alle fejltagelserne som Politiet selv står fadder til ( dødsfald ved vold - skud og ben lås ????? )
Jeg håber de pårørende forfølger sagen.

hil breivikar lokisbane

Skrevet af Harde-Henrik, Onsdag den 16. januar 2013, 10:28

Den museums leder er da helt spejlblank. Og hvor meget "kunststøtte" er der blevet udbetalt til sådan et sygt projekt ?
Hvad bliver det næste, børnene fra Præstø fjord ?
Hvad med om museet lavede en udstilling om tegningerne om den pædofile mohammed, men det tør i ikke i drengerøve.
Hvor skulle i skamme jer.

Hjerrteskærende

Skrevet af Eva Laustsen, Onsdag den 16. januar 2013, 10:16

Da jeg selv har mistet en ung datter på tragisk vis kan jeg helt klart sige at det er dybt forkasteligt ikke i det mindste at spørge pårørende hvordan de stiller sig til en så usmagelig eksponering. Fra min familie og jeg ville der have lydt et klart og tydeligt : NEJ TAK!

Udstillingen udstråler respekt og ære

Skrevet af N Holm, Onsdag den 16. januar 2013, 10:04

Det er en meget smuk udstilling og det enkelte maleri udviser stor respekt og ære for den afdøde. Hvis jeg var pårørende og kunne genkende den afdøde i maleriet, vil jeg rammes af varme over at hendes minde bliver æret.

Helt enig

Skrevet af Helle, Onsdag den 16. januar 2013, 11:40

Jeg er helt enig i din kommetar, og er sikker på at kunst-
maleren har malet disse afdøde kvinder med stor ømhed og respekt. Men jeg mener at det havde været etisk rigtigt at informere pårørende, netop fordi vi som mennesker er forskellige og har forskellige måder at takle vores sorg på.

Sensationelt

Skrevet af S.Petersen , Onsdag den 16. januar 2013, 09:49

Jeg undrer mig over der er behov for dels at male billederne som at udstille dem.Det er respektløst.

Offentlig eje???

Skrevet af P Johansen, Onsdag den 16. januar 2013, 09:45

Selvfølgelig er de dræbte ikke offentlig eje-de tilhører familierne så længe der er nulevende.desuden må der være pålagt en 50-100 årig arkivlov?Men igen ser vi hvordan myndighederne sjuffer sig igennem med deres egne love og regler.
Hvad vil de sige hvis det var deres egne?