*


KØB PLUS!

PET styrker indsatsen mod cyberjihad

Med den stigende islamiske aktivitet med militant retorik, der foregår på nettet, er Politiets Efterretningstjeneste nødt til at ændre strategi i forebyggelsesindsatsen.

Det er ikke bare undervisning af islamister, der foregår på internettet, som TV2 Nyhederne fortalte søndag. Budskabet bliver også spredt på de sociale medier som Facebook og YouTube, og cyberudbredelsen har tvunget Politiets Efterretningstjeneste (PET) til at tænke anderledes, skriver politiken.dk.

Mens det bliver en stor opgave for lærere, forældre og SSP-arbejdere at sætte fokus på internettet, så radikalisering af unge kan opdages i tide, kræver det også af PET, at efterretningstjenesten også går elektronisk og ikke blot fysisk til værks.

- Det er noget, vi nu kommer til at fokusere meget mere på i den forebyggende indsats. Vi ser en ny tendens til, at de sociale medier bruges mere aktivt i en radikaliseringsproces, siger PET-chef Jakob Scharf til politiken.dk.

Indtil videre har indsatsen mod islamistisk aktivitet bestået i at lave opsøgende arbejde i lokalområder, men en arbejdsgruppe forsøger nu at finde nye metoder at komme cyberradikaliseringen til livs.

Scharfs udmelding er ifølge den svenske terrorforsker Magnus Ranstorp fra Försvarshögskolan »opsigtsvækkende«: 

- Scharf definerer her et helt nyt område for PET, som får stor betydning for kampen mod radikalisering og terror, siger han til politiken.dk.

De sociale medier kan være en speciel udfordring, fordi de her er nemmere at radikalisere unge muslimer, da disse netportaler ifølge Scharf »legitimerer meget voldelige synspunkter ved at sætte dem ind i en tilforladelig ramme«.

- Der bruges en symbolik og en retorik, som bunder i det militante, men som ser mindre farlig ud. Og så linkes der typisk videre til steder på internettet, der har en meget mere voldsom retorik. Det er denne gradvise »grooming«, hvor man vænner brugerne til mere voldelige budskaber, som er ny og farlig, siger han til politiken.dk.