Skriftlige kontrakter om vuggestuebørns læring vinder frem i daginstitutioner.

Forældre til toårige kan i fremtiden blive bedt om at underskrive skriftlige kontrakter med pædagogerne i deres barns vuggestue. Det skriver Berlingske.

I Gladsaxe Kommune har forældre allerede i en årrække indgået sådanne skriftlige udviklingsaftaler med pædagogerne om, hvordan der gensidigt skal arbejdes for at udvikle børnene, så de i sidste ende bliver skoleparate.

Det bør alle kommuner gøre, mener Niels Egelund, professor og formand for den Task Force under regeringen, der i sidste uge anbefalede langt mere forpligtende forældresamarbejde og krav om læring i vuggestuer og børnehaver. Og som peger specifikt på Gladsaxe som en foregangskommune:

- Skriftlige aftaler gør læringsarbejdet mere forpligtende og sikrer, at man kan huske udviklingsmålene, og det bør andre kommuner absolut lade sig inspirere af. Det er denne vej, tingene bevæger sig, siger Niels Egelund til Berlingske.

Kommunerne selv forventer, at tendensen vil vinde frem:

- Man vil i stigende grad se en gensidig forpligtelse i daginstitutionerne mellem forældre og pædagoger. Man bryder lidt ind i privatsfæren, men det gør man for at hjælpe børnene og forældrene med vejledning, siger Kirsten Jørgensen, chefkonsulent i KL.

Professor Jan Kampmann fra RUC advarer dog imod en tendens, hvor »man helt ned til toårs-alderen ser barnet gennem en optimeringsbrille.«