Har du haft en lignende oplevelse? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Pernille Solgaard fra Skanderborg troede, at det var lykkedes hende at købe en computer til sin søn inden skolestart. Lige indtil Føtex annullerede hendes ordre, fordi den bærbare var blevet solgt for billigt.

I sidste uge kom supermarkedskæden Føtex på banen med lidt af et slagtilbud.

For 2.199 kroner kunne man erhverve sig en bærbar computer af mærket Acer, der normalt står til 7.199,-. Det tilbud var som sendt fra himlen til skanderborggenseren Pernille Solgaard, der er mor til to. Hendes tiårige søn står nemlig foran at skulle begynde i 4. klasse, og han mangler en bærbar.

Pernille Solgaard gik derfor ind på Føtex' hjemmeside og lagde en ordre på en bærbar computer, og det blev begyndelsen til et mindre mareridt for hende, og yngstesønnen mangler fortsat en skolecomputer.

Fem timer efter, Pernille Solgaard havde modtaget en Føtex' bekræftelse på, at hun havde købt en bærbar computer til 2.199 kroner, dumpede endnu en mail ind i hendes indbakke. Her måtte supermarkedskæden oplyse, at den var nødt til at annullere ordren, fordi man var kommet til at prissætte computeren 'urealistisk' lavt ved en fejl.

Nu var gode råd dyre, for Pernille Solgaard havde lovet sin søn en computer. Samtidig fik hun følelsen af, at Føtex i deres mails insinuerede, at hun måtte have forstand på, at man ikke kunne sælge en computer så billigt.

Det fik østjyden til at føle sig som 'en idiot'.

»Jeg blev faktisk ked af det - og skuffet. Jeg så det ikke som urealistisk,« siger Pernille Solgaard til BT og fortsætter:

»Det er ikke okay at beskylde kunderne for ikke at have forstand på priserne. Det kan jeg da ikke vurdere, og det er ikke retfærdigt,« siger Pernille Solgaard, der ikke giver op. Hun involverer nu Forbrugerklagenævnet i sagen.

Ikke alle Føtex' kunder mener dog, at kæden har gjort noget forkert. På BT's Facebookside skriver Jonas Bronée, at han også har købt computeren. Han bakker op om kædens beslutning om at annullere kundernes ordrer.

'Computeren stod til en meget urealistisk pris,' skriver Jonas Bronée blandt andet.

BT har tidligere talt med seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Tina Dhanda Kalsi. Ifølge hende bør Føtex ikke kunne slippe af sted med at løbe fra handlen. Lige så snart forbrugeren har købt varen, fanger bordet:

»Når man går ind på en hjemmeside og køber noget til en aftalt pris, så er der indgået en bindende aftale mellem parterne. Så har man ret til at få computeren til oplyste pris,« sagde Tina Dhanda Kalsi tidligere fredag til BT.

'Vi vil ikke gøre nogen kede af det'

BT kontaktede fredag Dansk Supermarked for at få koncernens forklaring på, hvorfor den har valgt at annullere ordrerne på de billige bærbare computere. Det ville kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen gerne svare på:

Hvorfor har i valgt at annullere de her køb?

»Vi har annulleret en række bestillinger, der er afgivet, da der efter vores opfattelse var tale om en åbenlys prisfejl. Det er naturligvis beklageligt, og vi er gået i gang med at undersøge, hvordan fejlen kunne ske. Vi vil samtidig gennemgå hver enkel bestilling og vende tilbage til de berørte kunder,« siger Kasper Reggelsen

Jeg har talt med en kunde, der rent ud sagt føler sig dum, fordi vedkommende føler, at I i jeres mail insinuerer, at man da må have forstand på computere, og kunne se at prisen er urealistisk. Hvordan har I det med at få en kunde til at føle sådan?

»Vi er selvfølgelig ærgerlige over fejlen, og vi ønsker på ingen måde at gøre vores kunder kede af det. I dette tilfælde er der dog tale om en åbenlys fejl, som vi går ind og korrigerer straks efter, vi opdager den. Og meget kort tid efter, bestillingerne er foretaget. Vi er nu gået i gang med at gennemgå alle bestillinger individuelt,« siger kommunikationskonsulenten.

I er en del af en stor koncern. Hvorfor betyder det mere for jer at undgå det forholdsvis beskedne tab end at blive meget upopulære hos jeres kunder?

»Det er klart, at vi reagerer og korrigerer, når vi beklageligvis laver en fejl. Men alene det, at flere kunder har bestilt op til fire computere ad gangen – i det beskedne tidsrum, varen nåede at være på nettet  – er dog også en god indikator for, at prisen var urealistisk lav, og at der dermed var tale om en fejl,« siger Kasper Reggelsen til BT.

Har du haft en lignende oplevelse? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.