En række pendlertalsmænd undrer sig over, at Rejsekort A/S kan gemme oplysninger om rejser i op til fem år.

Det vækker undren hos de danske pendlerforeninger, at Rejsekort A/S kan gemme oplysninger om rejser med bus eller tog i op til fem år.

Ifølge Jyllands-Posten bliver de store mængder data først slettet efter fem år, og siden 2011 er over 100 millioner rejser blevet registreret i databasen.

»Jeg er overrasket over, hvad Rejsekortet skal bruge den data til i så lang tid. Vi har selvfølgelig interesse i, at Rejsekortet bruger vores data og rejsemønstre til at forbedre trafikken. Men jeg kunne forestille mig, at det måske skulle være ét eller maksimalt to år, man har brug for at beholde oplysningerne,« siger Rasmus Selsmark, der er pendlertalsmand for strækningen Sorø–Roskilde.

Anders Nymand, der er talsmand for strækningen Horsens–København, understreger også, at han ikke har noget imod, at Rejsekortet bruger informationer om rejser til at forbedre det offentlige trafiknetværk. Men det skal være inden for reglerne for, hvad man må gemme af oplysninger.

»Hvis de gemmer oplysninger ud over det, så synes jeg, det er forkert, og de burde gøre noget ved det,« siger han.

Pendlertalsmand for Kystbanen Michael Randropp mener, at det vil være rimeligt at gemme oplysningerne i maksimalt ét år.

»For os brugere lyder det mærkeligt, at man kan gemme data op til fem år,« siger han.

Forbrugerrådet Tænk mener, at der er tale om en alvorlig udfordring af brugernes ret til privatliv.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten henviser til, at bogføringsloven stiller krav om, at man gemmer dataene i fem år, og at der derfor ikke er noget galt med indsamlingen af data.

Transportminister Magnus Heunicke (S) siger til Jyllands-Posten, at han er usikker på, at det er den rigtige tolkning af loven. Han vil nu få Kammeradvokaten til at undersøge sagen.