Lærere og pædagoger bryder sig ikke om at gribe ind over for forældre, der drikker for meget. Berøringsangsten er særlig stor, hvis der er tale om ressourcestærke familier, viser ny undersøgelse.

Selv om en lærer eller pædagog har mistanke om, at forældrene til et barn drikker for meget, er de ofte bange for at blande sig.

Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). Undersøgelsen viser, at berøringsangsten er størst, hvis det er forældre fra ressourcestærke familier, mistanken er rettet mod.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

»Flere svarer, at de har svært ved at vurdere, hvor voldsomt misbruget skal være, før de kan tillade sig at gribe ind. Det er jo ikke forbudt at drikke, og hvor meget er for meget? Mange føler sig også dårligt klædt på til at tage samtalen med de ressourcestærke og velargumenterende forældre. Der er en følelse af mindreværd, som spiller ind i forholdet til den gruppe forældre, og desværre bliver det en væsentlig barriere,« siger seniorkonsulent ved SFI Nete Krogsgaard Niss.

Pædagoger er meget bevidste om deres ansvar i forhold til at gribe ind over for misbrug, siger næstformand i BUPL Birgitte Conradsen til Kristeligt Dagblad. Det kan dog være vanskeligt at identificere problemerne i en familie, som på overfladen ser ud til at fungere, tilføjer hun.

Ifølge Kristeligt Dagblad efteruddanner Københavns Kommune i øjeblikket 500 såkaldte frontmedarbejdere såsom lærere og pædagoger i at håndtere mødet med forældre, der drikker for meget, ligesom der også skal udarbejdes retningslinjer, som kan støtte og vejlede personalet.