Coops informationsdirektør beklager ansatte overså besvimet kunde - og giver ham en flaske vin som plaster på såret

- Vi er kede af det på kundens vegne, at han fik den oplevelse. Men vores medarbejdere kunne ikke have gjort det anderledes, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, om sagen i SuperBrugsen i Brøndby Vester, hvor den 58-årige førtidspensionist Kenny Danielsen lørdag aften to minutter før lukketid faldt besvimet om og først vågnede op to timer senere i en mørk og lukket butik.

Ifølge Coops informationsdirektør har man, efter Kenny Danielsen har fortalt om sin oplevelse til bt.dk, set forretningens videovervågningsbånd igennem.

- Vi har undersøgt sagen og set videoovervågning fra butikken i går aftes, og jeg må jo sige, at vi er kede af det på kundens vegne, som vi kender som en god stamkunde i butikken, lyder det beklagende fra Coops side.

Sagen har vakt stor opmærksomhed på bt.dk's Facebookside, hvor brugerne er kommet med harmfulde kommentarer over SuperBrugsens handlemåde. Eller mangel på samme. For som Christina Obitsø Reinsholm Pedersen skriver: 'Utroligt at ingen lige gik igennem butikken for at tjekke, om alt var, som det skulle være. Plejer man ikke normalt at gøre det?'

Nej, det gør man ifølge Jens Juul Nielsen ikke.

- Det medarbejderne gør, når de lukker, det er, at de kaster et blik rundt i den relativt lille SuperBrugsen og ser, om der ikke er nogle kunder. Og det er rigtigt, at de går ikke rundt og kigger på gulvet, om der ligger nogen. Det er jo heller ikke normal praksis, forsvarer Jens Juul Nielsen de ansatte, som faktisk befandt sig i butikken helt frem til klokken 20.30, hvor de satte varerne udenfor ind. Men altså uden at opdage, at Kenny Danielsen lå bevidstløs på gulvet i butikken.

Det forstår Oliver Toftemann slet ikke. Han skriver i sin kommentar, at han selv er ansat i en SuperBrugsen.

'Jeg synes godt nok, det er uansvarligt! Når jeg har vagt til aften, går jeg altid rundt og tjekker, om der er flere kunder tilbage i butikken. Mens jeg gør det, tjekker jeg også, om der ligger noget på gulvet. Dog har jeg aldrig hørt om en kunde, der ligger bevidstløs... Nok kan man sige om SuperBrugsen, men det der er simpelthen ikke i orden', lyder det fra en forarget Oliver Toftemann.

Men Coops Jens Juul Nielsen mener ikke, at episoden giver stof til eftertanke om, Coop skal ændre på sine lukningsprocedurer.

- Man bliver altid spurgt om, hvordan man vil undgå at sådan noget kan ske en anden gang. Men det er en helt ekstrem oplevelse, at en kunde falder om, uden nogen hører det eller oplever det. Og at det lige præcis sker to minutter i lukketid og på et sted, som er helt usynligt. Så jeg vil sige: Nej, det gør ikke, at vi ændrer procedurerne, for han har været ekstremt uheldig, forklarer informationsdirektøren.

Da Kenny Danielsen kom til sig selv igen, havde han ligget bevidstløs på gulvet i vinafdelingen i næsten to timer. Eftersom han lige skulle ned og købe lidt snolder og en rød sodavand til at hygge sig med lørdag aften på sofaen, havde han ikke fået sin mobiltelefon med sig. Derfor kunne ikke han ikke ringe efter hjælp, men måtte i stedet famle sig gennem den mørklagte butik for at finde en censor, der kunne aktivere butikkens alarmsystem.

Da det gået i gang, ankom politiet hurtigt til SuperBrugsen. Men både politi og Kenny Danielsen måtte vente yderligere et kvarters tid, før en af de ansatte ankom og lukkede Kenny Danielsen ud.

Den ansatte gav efterfølgende den 58-årige førtidspensionist og faste kunde i SuperBrugsen en flaske vin som et 'plaster på såret'.