Overlæge opfordrer Region Hovedstaden til at opsige kontrakten på det udskældte it-system Sundhedsplatformen.

Lægerne er frustrerede. Sekretærerne på randen af sammenbrud. Derfor opfordrer overlæge på Herlev Hospital Region Hovedstaden til at trække stikket til det milliarddyre it-system Sundhedsplatformen.

De opgaver, der førhen kunne klares med et enkelt stempel, kan nu tage op mod 40 klik med musen i det nye it-system Sundhedsplatformen, som ellers skulle lette opgaverne for lægerne ved at samle alle patientjournaler ét sted.

Men da systemet gik i luften 21. maj på Herlev og Gentofte Hospital faldt produktiviteten så drastisk, at det fik overlæge John Gade fra Herlev Hospital til at opfordre Region Hovedstaden til at opsige kontrakten med den amerikanske leverandør Epic.

Når kun halvt så meget

Det fremgår af en mail, dateret 26. maj, stilet direkte til regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og regionsdirektør Hjalte Aaberg i Region Hovedstaden, som BT har fået aktindsigt i.

»Produktionen er lige nu faldet til omkring det halve. Vi har reduceret indkaldte patienter og bemandet ekstra undersøgelsesstuer, alligevel kniber det med at nå det, vi skal. Der er rigtig mange procedurer, som simpelthen ikke fungerer på grund af fejl,« skriver John Gade, der er overlæge ved Endoskopiafsnittet på Herlev Hospital, i mailen.

Kontrakten bør ifølge ham opsiges, hvis ikke produktiviteten er oppe på næsten 100 procent efter sommeren. »Det vil sikkert være vanskeligt/umuligt af mange årsager, men et minimum af rettidig omhu vil i min optik være, at I straks kigger på kontrakten og kontakter jurister med henblik på at opsige den,« skriver han i mailen.

Politikere må stoppe det

BT har talt med John Gade, som ikke ønsker at uddybe sin kritik, men formand for Overlægeforeningen Anja Mitchell bakker ham op. Hun mener, at man fra politisk hold bør udskyde den planlagte opstart på Rigshospitalet og Glostrup Hospital i november.

»Jeg tvivler på, at man kan forbedre Sundhedsplatformen tilstrækkeligt til, at man kan indføre den på Rigshospitalet til november. Der skal meget til for at overholde tidsplanen, og med tanke på patientsikkerheden og den høje faglige behandling, som vores kolleger er vant til at give patienterne, så bør man fra politisk side overveje at udskyde opstarten, så man får rettet fejlene.

Det vil være forkert at udbrede systemet sin nuværende form,« siger Anja Mitchell til BT.

Erstatter 30 systemer

Sundhedsplatformen, der erstatter ca. 30 it-systemer, skulle ellers skabe ‘overblik og sikkerhed for patienterne’, som det hedder i Region Hovedstadens oplæg, men BT har den seneste måned kunnet fortælle om blodprøvebestillinger, der forsvandt, kræfthenvisninger, som aldrig nåede frem og overlæger, som frygter for patienternes sikkerhed.

Overlæge John Gade rapporterer i sin to sider lange mail om så ’massive problemer’, at han på en vagt oplevede, at patienter måtte vente ’i op til 18 timer’, og at man måtte ’stoppe for akut-indtag og sende patienterne til andre hospitaler’.

I Styrelsen for Patientsikkerhed overvåger man implementeringen tæt, og her vil man også se forbedringer, inden det køres ind på Rigshospitalet.

»Vi skal være sikre på, at patientsikkerheden bliver varetaget, og at de problemer, der har været på Herlev og Gentofte ikke gentager sig. Tingene skal i hvert fald køre bedre, end de gør i dag, hvis det skal implementeres på Rigshospitalet og Glostrup.«

Kan I sætte foden ned, hvis I vurderer at man ikke er parate?

»Ja, hvis ikke vi vurderer, at tingene er på plads.«

Problemets kerne er ifølge både overlæge John Gade og overlægeformand Anja Mitchell, at man har adopteret et amerikansk it-system, som ikke uden videre lader sig bruge i det danske sundhedsvæsen, og at personalet langtfra er tilstrækkeligt uddannet i at bruge systemet.

»Dette er helt i særklasse det tungeste og mest komplicerede (system, red.). Det er også tydeligt, at det er baseret på amerikanske arbejdsgange og normer, som kolliderer helt uhensigtsmæssigt med strukturen her,« skriver overlæge John Gade i sit opråb til Region Hovedstaden.


​Region: ‘Det koster tid og kræfter’

Region Hovedstaden erkender, at både patienter og personale betaler prisen for Sundhedsplatformen.

Overlæge John Gade fra Herlev Hospital, som har kritiseret det nye it-system Sundhedsplatformen til Region Hovedstaden, får medhold af regionen i, at indførelsen af platformen har været svær.

»Det koster tid og kræfter, og vi ved, at der bliver trukket store veksler på personalet. Også patienterne og deres pårørende mærker forandringerne, og vi anerkender fuldt ud, at det er en omfattende proces,« skriver regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og regionsdirektør Hjalte Aaberg i et mailsvar til overlæge John Gade, som BT har fået aktindsigt i.



Region Hovedstaden erkender også over for BT, at man derfor har været nødt til at lukke for akut-indtag af patienter på Herlev og Gentofte Hospital, men siger, at man var forberedt på, at andre hospitaler skulle aflaste. Til gengæld fastholder regionen, at man næsten er oppe på samme ’produktion’, når man tæller indlæggelser og akutbesøg før og efter Sundhedsplatformens ankomst.