Ombudsmanden vil efter flere sager om fejl i IT-systemerne i det offentlige have Finansministeriet til at se på digitaliseringsprocessen.

Der skal være bedre styr på IT-sikkerheden, når det offentlige arbejder med digitale løsninger.

Der har været flere tilfælde, hvor forvaltningsmæssige fejl i IT-systemerne for eksempel har resulteret i forkerte afsendere eller gjort, at vigtige dokumenter er forsvundet. Det får nu ombudsmanden til at kræve, at Finansministeriet skal tage hånd om sikkerheden, skriver avisen Kommunen.

»Det er blevet konstateret, at offentlige IT-løsninger ikke har været indrettet i overensstemmelse med relevante forvaltningsretlige krav,« lyder det i et brev til Finansministeriet fra ombudsmand Jørgen Steen Sørensen, som i brevet skriver, at han finder for mange mangler i systemerne.

Finansministeriet skal derfor tage styringen med at sikre, at forvaltningen ikke glemmes, når det offentlige i stigende grad skal digitaliseres.

Digitaliseringsstyrelsen laver i dag risikovurderinger af planlægning og økonomistyring for IT-projekter i det offentlige. Det kan blive udvidet fremover, forklarer Morten Ellegaard, kontorchef i Ministeriernes Projektkontor i Digitaliseringsstyrelsen, til Kommunen.

»Vi vil på Ombudsmandens opfordring vurdere, om der er behov for lignende krav på det forvaltningsretlige område, og hvordan sådanne tiltag eventuelt kunne tilrettelægges i praksis,« siger Morten Ellegaard.

Ombudsmandens brev er også sendt som kopi til Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner. Her tager man også sagerne alvorligt.

»Der kan have været nogle enkelte smuttere. Det er ikke i orden, og der må ikke være smuttere. Men at garantere, det ikke sker igen, kan jeg desværre ikke,« siger Henrik Brix, formand for KLs IT-arkitekturråd.

Finansministeriet skal redegøre for sagen inden september.