Har du altid haft en drenge- eller pigedrøm om at eje en Aston Martin, eller blot drømmen om at skifte den gamle øse ud med en ny model, så er det nu, du skal slå til.

For det kan blive din sidste chance for at udleve drømmen.

Ifølge en ny rapport fra den uafhængige amerikanske tænketank RethinkX vil private biler nemlig stort set være afskaffet allerede i 2030 og være erstattet af førerløse biler og busser, som altså om blot 13 år vil tegne sig for 95 pct. af alle kørte kilometre på vejene.

At de selvkørende biler også kan være flotte og lækre er denne kinesiske prototype et eksempel på. I det hele taget er Kina og USA nærmest i krig om at være de første på banen med en lækkert designet førerløs bil. 
At de selvkørende biler også kan være flotte og lækre er denne kinesiske prototype et eksempel på. I det hele taget er Kina og USA nærmest i krig om at være de første på banen med en lækkert designet førerløs bil.  Foto: AFP/China Out
Vis mere

Martin Mose Bentzen er lektor på Danmarks Tekniske Universitet og har fremtidens transport som speciale. For ham er det ikke overraskende, at denne fagre nye verden er så tæt på.

»Det er selvfølgelig en spådom, men bestemt ikke et urealistisk scenarie. For der er superstor konkurrence mellem bilfirmaer og andre spillere på det globale marked,« siger Martin Mose Bentzen fra DTU.

Såvel simpel hovedregning som den vestlige verdens befolknings ændrede forbrugsmønstre, er dét, der ligger bag tænketankens fremskrivning af det scenarie, hvor vi ikke længere sidder bag rattet.

Deres beregninger viser nemlig, at transportudgiften vil blive reduceret så kraftigt med den nye teknologi, at det ganske enkelt ikke giver mening af eje en bil selv. Dertil kommer, at deleøkonomi og genbrug vinder mere og mere indpas.

Lige siden 1920erne har forskere og opfindere eksperimenteret med køretøjer, der var uafhængige af en chauffør. Det har været op ad bakke.

Først i 2012 blev førerløse biler mere end blot et futuristisk begreb. Her sendte Google deres første af slagsen på gaden. Siden er adskillige andre spillere kommet på banen og flere amerikanske stater har allerede tilladt førerløse køretøjer, ligesom en række lande har godkendt testkørsel på offentlige veje.

Danmark er skam også med oppe på beatet. Her er det den selvkørende minibus 'Olli', som for tiden testes i prøveområdet ved DTU.
Danmark er skam også med oppe på beatet. Her er det den selvkørende minibus 'Olli', som for tiden testes i prøveområdet ved DTU. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Vis mere

Så langt er vi endnu ikke i Danmark. Godt nok er såvel Vesthimmerlands kommune som den københavnske bydel Nordhavn klar til at rulle forsøg med selvkørende transport ud. Men foreløbig uden held. For begge forsøg er det lovgivningen, der har sat bremseklodsen i, men et lovforslag fra transportminister Ole Birk Olesen ventes til sommer at bane vejen for, at de første førerløse køretøjer kan trille derudaf allerede til efteråret. Herunder minibussen ‘Olli’, som for tiden testes på DTUs eget område.

»Danmark er helt klart langt fremme på mange områder, og der er politisk og folkelig opbakning om det. Men hvordan folk vil tage imod de selvstyrende køretøjer, er stadig lidt af en joker,« mener Martin Mose Bentzen fra DTU, som selv er imponeret over, hvad prototyper af chaufførløse køretøjer fra store bilfirmaer som Nissan, Mercedes og BMW kan i bytrafikken, ligesom han også finder trafiksikkerheden ved de førerløse køretøjer et tungtvejende argument for, at vi mennesker skal holde foden fra speederen.

»Biler er den private ejendel, der slår flest mennesker ihjel på verdensplan,« siger han.

Ifølge Martin Mose Bentzen har bilfabrikanterne travlt. For om bare 13 år er det stort set slut med biler, som vi kender dem. Dem, hvor vi selv styrer.

Og bilfabrikanterne arbejder på højtryk for fortsat at få en plads på vejene. Med de førerløse.

»Gør man ikke dét, bliver man hægtet af,« siger Martin Mose Bentzen. Og tilføjer så:

»Man kan selvfølgelig, ligesom Porche, sige, at vi laver ikke selvstyrende biler. Og det argument kan man jo godt forstå, for hvem gider at køre en selvstyrende Porche, som man ikke selv har kontrol over.

Men i en verden med selvkørende biler vil den type biler blive kørt helt ud på et sidespor. Vil man køre i sådan en bil, er jeg sikker på, at det kun vil komme til at foregå på særlige baner.«