Der er for alvor gået slidgigt i de østdanske broer. Storstrømsbroen er lige nu i så dårlig forfatning, at togene ikke må køre over. Men også andre sjællandske broer er lige nu i så ringe tilstand, at der skal bruges masser af millioner på reparationer, fortæller DR Sjælland.

Det gælder ikke mindst Mønbroen, også kaldt Dronning Alexandrines Bro, som er fra 1943:

- Den trænger til at få en reparation nu. Det er mange år siden, at vi har fat i den, siger Jørn Lauridsen, der er vedligeholdelseschef i Vejdirektoratet.

Broen skal have ny belægning og fugtisolering. Arbejdet går i gang til næste år og vil koste ca. 80 mio. kr.

Længere mod nord trænger også Munkholmbroen til en overhaling.

Broen er bygget oven på nogle dæmninger, og der er siden broens færdiggørelse i 1951 sket voldsomme sætninger, der får broen til at synke med op mod 1 centimeter om året.

- Vi har anbefalet bygherren, altså Lejre og Holbæk Kommune, at man sætter yderligere undersøgelser i værk for at få klarlagt, om man skal lave en efterfundering eller hæve det ene brofag, forklarer bygningskonstruktør Janus Tøttrup fra firmaet Broconsult til DR Sjælland.

Han vil ikke sætte beløb på de forestående reparationer, men betegner dem over for DR Sjælland som 'en større omgang'.

Netop af frygt for høje omkostninger har politikerne i Holbæk Kommune længe tøvet med at bevillige penge til projektet.

Ud over behovet for reparationer har Storstrømsbroen, Mønbroen og Munkholmbroen i øvrigt en ting mere til fælles: De er alle projekteret af Danmarks mest anerkendte bro-arkitekt, Anker Engelund.

/Ritzau/