Søndag var en festdag for alle danske øko-køer samt de hundredtusindvis af forventningsfulde tilskuere.

Mere end 200.000 danskere var valfartet til de i alt 75 gårde, som rundt om i hele landet afholdt den årlige Økodag. Som det fremgår af navnet, var økologien i fokus, og præcis klokken 12 dukkede dagens hovedaktører op. Til stor begejstring for de mange børnefamilier, som var taget på søndagsudflugt, kom øko-køerne hoppende og dansende af glæde på græs efter at have brugt en hel vinter indendørs.

Det er Økologisk Landsforening, der står bag Økodagen, og ifølge formanden, Per Kølster, er det ’en helt speciel festdag’.

»Det er noget af det mest livsbekræftende at opleve de her fantastiske dyr, når de kommer på græs efter en lang vinter. Samtidig er det en enestående mulighed for at kommunikere økologien bredere ud. Det er en helt speciel festdag, som jeg glæder mig til hvert eneste år,« siger Per Kølster.

Økodagen handler om at vise folk, hvor de økologiske dagligvarer kommer fra. Folk skal kunne stole på det velkendte Ø-mærke, når de handler ind i supermarkederne.

»Gennemskuelighed og troværdighed er altafgørende for økologien. Derfor er det enormt vigtigt at invitere indenfor og vise, hvor produkterne kommer fra,« siger Per Kølster.

Danskerne bliver gladere og gladere for økologi, og sidste år var der herhjemme en markant stigning i salget af økologiske dagligvarer. Sammenlignet med året før steg salget fra landsplan med 18 procent svarende til 1,5 mia. kr. Således blev der i 2016 solgt økologiske dagligvarer for i alt 9,5 mia. kr. Det viser en opgørelse, som Økologisk Landsforening har lavet på baggrund af tal fra analyseinstituttet GfK.

Ifølge Per Kølster spiller netop Økodagen en afgørende rolle i den økologiske vækst.

»Økodagen har uden tvivl en markant og direkte betydning for især markedsføringen af mælk, men også for økologien som helhed,« siger Per Kølster.