Nyt syn på fedtet: Hellere tandsmør end tidselolie

Sandheden om fedtet i vores mad er desværre ikke så simpel, at dyrefedt er farligt, og planteolier er sunde. I et australsk kostforsøg gav tidselolie større risiko for hjertedød end både smør og palmin.

Det er stadig ikke ét fedt, hvilket fedt man spiser. Men der er ikke længere støtte til de nemme sandheder om, at planteolier er så godt – og fedt fra dyr er den direkte vej til tidlig hjertedød, skriver Berlingske.

- Vi har udråbt mættet fedt til skurk og flerumættet til livreddende. Men vi må nok trække i land på fronten mod de animalske fedtstoffer, siger professor Arne Astrup, dr.med. og leder af Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Et årtier gammelt australsk kostforsøg har nu vakt fornyet opsigt, fordi det viser sig at deltagerne ikke i længden fik gavn af at følge kostrådene.

Forsøget blev udført mellem 1966 og 1973 på et hjerteambulatorium i Sydney. Af en gruppe på 458 midaldrende mænd med hjerteproblemer fik halvdelen skiftet smør og andre faste fedtstoffer ud med planteolie. Efter 40-45 år viser planteolie-gruppen sig at have højere dødelighed end de mænd der fortsat smovsede i animalske fedtstoffer.

- Det ser ud unægtelig ud til, at hvis man udelukkende skifter sit mættede fedt, altså kødfedtet og mejerifedtet, ud med planteolie, har man ikke gevinst, siger Arne Astrup om det australske forsøg, der er publiceret i det ansete British Medical Journal.

Kostråd er ofte baseret på rene observationsstudier, hvor man iagttager statistisk, at et stort indtag af fødevare A hænger sammen med en høj forekomst af sygdom B.

Der kan skjule sig mange forstyrrende forhold, som forklarer sammenhængen bedre end at A medfører B. Måske er der en årsag C, der medfører både A og B. Det australske forsøg er bedre, fordi det et interventionsstudie, hvor forsøgspersoner deles med lodtrækning i to grupper, hvoraf den ene ændrer sin kost.

Begge grupper har samme forekomst af faktor C, som derfor ikke kan skævvride resultatet. Fordi kostændringer sjældent gør en forskel på de få måneder eller år et klinisk forsøg varer, måles effekten af interventionen dog sjældent direkte. I stedet har man »pseudoeffektmål«, som kan være at bruge blodtryk og kolesteroltal som udtryk for hjertesundhed.

Det australske studie udmærker sig derfor især ved, at man har set på sikre målepunkter over lang tid. Enten er patienten død af hjertesygdom eller også er han ikke. Samtidig støttes resultatet af en meta-analyse af tilsvarende interventionsforsøg, og så b liver det ikke fornemmere inden for ernæringsforsøg.

Så meget desto mærkeligere er det, at hjertepatienterne døde af at gøre det rigtige. Forklaringen ligger formentlig i valget af planteolie. Ligesom vi har lært, at det faste og mættede animalske fedt er dårligt, og de flydende planteolier med flerumættet fedt er godt, har vi sikkert også lært, at omega-fedtsyrer er ekstra godt. Den sandhed må nuanceres. I landene omkring Sortehavet er der en høj forekomst af hjertedød, selvom man spiser på samme måde som i landene omkring Middelhavet, hvor kosten skulle være legendarisk hjertesund. Forskellen kan ligge i at bulgarere, rumænere og ukrainere ikke bruger olivenolie, men at de sværger til solsikkeolie med mange omega-6-fedtsyrer.

De australske hjertepatienter fik skiftet deres hårde fedt ud med omega-6 fedtsyrer fra tidselolie og resultatet var nok blevet anderledes, hvis forskerne havde brugt rapsolie. Tidselolie har næsten ingen af de gode omega-3-fedtsyrer, som der er masser af i fede fisk og rapsolie. En enkelt sandhed om fedt kan vi dog holde fast i:

- Transfedtsyrer er stadig det rene gift. Vi er sikre på, at de giver åreforkalkning og blodpropper. Men efter vi fik transfedtsyrerne væk herhjemme må vi erkende, at der ikke er så markant forskel på de forskellige fedtstoffer, siger Arne Astrup, der i sit eget køkken har smør, rapsolie og olivenolie.

- Jeg bruger det, som det passer bedst med tilberedning og smag. Problemet med fedtstoffer er ikke, hvilke man bruger, men hvor mange. Uanset om det er den ene eller den anden slags fedt, er det jo nemt at få for mange kalorier indenbords.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08