Børne- og undervisningsminister Christine Antorini ønsker, at den danske folkeskole skal blive mere it-vant. I samarbejde med Kommunernes Landsforening og Folkeskolelederforeningen oprettes et nationalt netværk, som skal give de danske folkeskoler IT under huden.

Mere end 100 skoleledere samles nu i et nationalt ledelsesnetværk, hvor de skal dele erfaringer og ideer med hinanden og efterfølgende implementerer dem ude på deres respektive skoler. Netværket skal råde bod på flere år med IT-vanskeligheder på landets folkeskoler på grund af en manglende fælles strategi. Ifølge børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har brugen af IT indtil nu været for tilfældig og kun været drevet af lokale ildsjæle. Nu skal der gang i den digitale skole.

- Vi tror, at alle elever bliver meget dygtigere med digital undervisning, fordi IT giver nogle helt nye indlæringsmetoder. Men hvis det skal frem, skal vi have en ledelse på skolerne, der går ind og laver en egentlig strategi for, hvordan man kan tænke IT ind i alle fag, siger ministeren.

Næstformand i Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, hilser også netværket velkomment, da det netop er de danske skoleledere, som er nødt til at gå forrest.

- Vi har ikke været gode nok til at få alle lærere til at tage fat i IT. Det skal det her projekt gerne lave om på, så vi kan få skabt et fælles mål og retning på skolerne.

Netværkets opgave med at styrke IT i folkeskolen gælder både en rent teknisk del, som handler om at få trådløst internet ud til samtlige skole, og at give eleverne undervisning og vejledning i at bruge indholdet på for eksempel internettet fornuftigt og kritisk.

Det skal være folkeskolens opgave at vise de helt unge, hvordan man kan bruge de redskaber, som de allerede kender, til læring og information og på den måde kan man styrke kernefagene.

- IT skal være et supplement til undervisningen. Det skal ikke være et mål i sig selv, men målet med IT i undervisningen er at sikre eleverne en bedre og hurtigere læring, siger Claus Hjortdal.

At børnene i mange tilfælde har mere styr på en iPad en lærerne, betyder derfor ikke, at deres IT-forståelse ikke kan blive bedre, mener Christine Antorini.

- Det er rigtig fint, at eleverne bare kaster sig ud i nye app, gadgets og spil på nettet, men der er brug for, at man også tænker IT ind som en disciplin, der gør eleverne dygtigere til fagene. Derfor er det afgørende, at lærerne føler sig rustet til at arbejde med de digitale lærermidler, som vi har sat en halv milliard af til at udvikle mere af. Derfor er vi også rigtig glade for, at skolelederne er gået så aktivt ind for at lave et netværk, så man får nogle helt konkrete erfaringer med, hvordan en hel skole tænker digitalt, helt fra lærer til elev, siger hun.