Administrative bøder skal give firmaer, der lover lidt for meget i markedsføringen, en økonomisk lussing.

Hurtigere bøder og kortere sagsbehandling. Det er et af de nye våben, regeringen vil udstyre Forbrugerombudsmanden med i kampen mod ulovlig og vildledende markedsføring. Det skriver Politiken mandag.

Med en forbrugerpolitisk handlingsplan, som erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) præsenterer mandag, får Forbrugerombudsmanden for eksempel ret til at uddele administrative bøder, når firmaer spammer forbrugere med uønskede og vildledende reklamer.

Hver eneste måned modtager Forbrugerombudsmandens særlige spampostkasse op mod 1.000 klager fra forbrugere, der har fået nok af uønskede reklamer på e-mail og smser. Den form for markedsføring er ikke tilladt, men forbuddet har ikke den store effekt, og sagsgangen er lang, fordi hver sag skal anmeldes til politiet og køres gennemretssystemet.

- Derfor får ombudsmanden nu mulighed for at give administrative bøder, så han hurtigt kan gribe ind, og så vi undgår den lange sagsbehandling. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil have en stor præventiv effekt, siger Ole Sohn til Politiken.

Ministeren understreger, at administrative bøder ikke alene skal sættes ind i kampen mod spamhajer, men i alle sager om vildledende markedsføring:

- Vi ser jo tit store forretningskæder reklamere i aviser og på TV med slagtilbud og fantastiske priser, men når man så kommer hen i butikken, viser det sig, at der kun er et eller to produkter af den billige type, så det er ren lokkemad. Vi ser desværre i stigende grad markedsføring på grænsen af det tilladte, siger Ole Sohn og understreger, at de administrative bøder kun kan bruges i de klare tilståelsessager.

Men langt de fleste spamsager er netop tilståelsessager, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe, som ikke lægger skjul på sin begejstring over det nye bødevåben:

- Firmaerne ved typisk udmærket, at de har overtrådt reglerne, men går den, så går den. Nu kan vi afslutte langt de fleste sager hurtigt og effektivt med administrative bøder; det er et kæmpe fremskridt, siger han.

Også størrelsen af de nye bøder ligger fast. Det skal nemlig være bøder, der kan mærkes, og som virker afskrækkende:

- Folketinget har ønsket et højt bødeniveau, og det vil sige en bøde på mindst 10.000 kroner og så 100 kroner for hver eneste uønsket mail og sms, som firmaet har sendt af sted, siger Henrik Øe.

Også Foreningen for Dansk Internet Handel hilser det nye bødesystem velkommen:

- Vi har som udgangspunkt ikke noget imod en administrativ bøde på 10.000 kroner, hvis det sker i helt enkle sager, hvor virksomheden erkender, at de har jokket i spinaten. Det er lidt ligesom en fartbøde, hvor man godt ved, at man fik trådt lidt for hårdt på speederen, siger foreningens kommunikationschef Henrik Theil.

Ud over de administrative bøder får Forbrugerombudsmanden også mulighed for at gribe ind mod uklare og vildledende priser på bankprodukter. Og så skal selvbestaltede finansrådgivere fremover godkendes af Finanstilsynet - inden de lovligt kan give gode råd til danskere med privatøkonomiske lommesmerter.

BNB