En ny type vej har holdt sit indtog i det danske vejlandskab, men bilisterne er forvirret over, hvordan man skal køre på den. Det skal en ny kampagne råde bod på.

Du kommer kørende i din bil, men pludselig snævrer vejbanen sig ind til én kørebane, og du skal trække ud på midten af vejen. Når der kommer modkørende, skal du undvige ved at køre ud på cykelstien.

Hvis du har oplevet den situation, så har du sandsynligvis kørt på en såkaldt »To minus en-vej«.

Det er en ny type vej, som har vundet udbredelse de senere år, fordi den giver plads til cyklister og fodgængere inden for den eksisterende vejbredde. Derved sparer man udgifter til at etablere separat cykelsti og fortov.

Problemet er bare, at det langtfra er alle bilister, der har fundet ud af, hvordan man opfører sig, når man kører på den nye vejtype. Det gør Vejdirektoratet nu noget ved med en video, der skal lære danskerne at navigere.

»De sidste par år har vi set, at der er anlagt flere og flere af den her type veje. Men vi støder tit på, at folk er lidt forundret over, hvordan man skal navigere på den vejtype. Fordi den trafiksikkerhedsmæssigt fungerer så godt, som den gør, så har vi kastet os over at informere om, hvordan den fungerer, og hvordan man skal køre på den,« siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

Læs også: Rundtosset: Er dette den mest forvirrende rundkørsel, du har set?

Når man kører på en »To minus en-vej« skal man nemlig se bort fra nogle af de dogmer, man lærte i køreskolen:

»Vi prædiker altid, at man skal holde til højre, men her har man pludselig en kørebane, hvor man faktisk skal køre i midten, og det kan føles lidt utrygt. For hvordan er det så, man gør med fortov og cykelsti, må man køre på dem? Og ja, det må man. Så det er en vejtype, der gør lidt oprør mod at holde til højre og ikke køre på cykelstien,« siger Marianne Foldberg Steffensen.

Vejdirektoratet har undersøgt erfaringer fra 87 vejstrækninger i 32 kommuner, og det er på den baggrund, man har vurderet, at der er behov for en oplysningskampagne.

Så det er ikke vejtypen, der er noget galt med, men bilisterne, som blot skal have noget viden om, hvordan man bruger den?

»Der er intet i vejen med vejtypen, og vi kan også se, at den er med til at nedbringe antallet af ulykker. Men det giver noget utryghed at færdes på en vejtype, man ikke kender, og det er det, vi vil afhjælpe med denne film,« siger Marianne Foldberg Steffensen.

Hos Cyklistforbundet er direktør Klaus Bondam glad for den nye vejtype, som ifølge forbundet forbedrer sikkerheden for tohjulede trafikanter.

»To minus en-veje er - især ude på landet og i ikke-tætbebyggede områder - langt bedre for cyklister end de almindelige to-sporede veje, vi kender i dag, hvor der ikke er en cykelsti, og hvor bilisternes fart har det med at blive lidt for høj,« siger Klaus Bondam i en skriftlig kommentar.

Han håber, der vil blive anlagt endnu flere af den nye type veje i fremtiden.