Det går fremad med ventetiderne til den omdiskuterede akuttelefon, som har erstattet lægevagtsordningen i Region Hovedstaden. Det viser nye tal fra regionen.

De seneste tal er fra fredag, hvor 2.068 mennesker ringede til 1813.

Den person, der ventede længst, hang i røret i 20 minutter og 49 sekunder, men den gennemsnitlige ventetid var på fire minutter og 38 sekunder. For en uge siden var den gennemsnitlige ventetid 13 minutter og syv sekunder.

Region Hovedstaden havde på forhånd sat et mål om, at ni ud af ti, som ringer, skal have en sygeplejerske i røret inden for tre minutter. Fredag var det dog kun 45 procent af opkaldene, hvor det lykkedes. Til gengæld lykkedes det for første gang siden lanceringen at få 100 procent af opkaldene besvaret inden for 20 minutter, hvis man altså runder op, da en enkelt som sagt ventede over de 20 minutter.

Regionsrådsformand for Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) fortalte i går, at regionen er klar til at bruge de 15 mio. kr., som man regnede med at spare ved at indføre akuttelefonen, på netop akuttelefonen, så den kan komme til at fungere optimalt. BNB