Der er igen problemer med akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden.

Den nyoprettede akuttelefon 1813 i Region Hovedstaden er igen udfordret. Akuttelefonen har været ramt af problemer siden omkring klokken 11 lørdag, hvor flere borgere har fået en optagetone, når de har ringet.

»Samtlige indgående linjer var optaget, men der har været problemer med den besked, man skulle få, når man ringede. I stedet fik man en optagetone,« siger Jan Nørtved Sørensen, enhedschef på 1813s akutberedskab.

Ifølge Jan Nørtved Sørensen er problemet ved at blive løst, og antallet af linjer også ved at blive udvidet, så man kan klare den store mængde opkald, som 1813 fortsat oplever. Indtil kort før klokken 14 lørdag havde 1813 i Region Hovedstaden modtaget 3.500 opkald – det svarer til, hvad man forventer at modtage på en hel dag i gennemsnit, forklarer Jan Nørtved Sørensen.

»Det ligger et pænt stykke over det forventede,« siger han.

Der var også usædvanligt travlt på debutdagen for Region Hovedstadens 1813-nummer, 1. januar. En opgørelse fra regionen viser, at akutlinjen fik 6.141 opkald, hvilket betød, at brugerne i gennemsnit ventede 12 minutter i røret, før de fik fat i en sygeplejerske.

Jan Nørtved Sørensen har stadig ikke nogen logisk forklaring på, hvorfor så mange benytter 1813-nummeret.

»Der er ikke noget i sygdomsmønster, der tyder på noget specielt. Måske er der tale om en nyhedsinteresse,« siger han.