Ugebladet Se & Hør har i mindst fire år gennemført en ulovlig overvågning af kendte danskere ved at købe sig til oplysningerne fra en IT-specialist. Han kunne via sit arbejde for PBS (i dag Nets) overvåge de kendtes kreditkort.Dokumentation, som BT fredag lægger frem, afslører, at mindst 28 kendte og kongelige blev overvåget. Klik dig videre og se alle 'ofrene' her.
Ugebladet Se & Hør har i mindst fire år gennemført en ulovlig overvågning af kendte danskere ved at købe sig til oplysningerne fra en IT-specialist. Han kunne via sit arbejde for PBS (i dag Nets) overvåge de kendtes kreditkort.Dokumentation, som BT fredag lægger frem, afslører, at mindst 28 kendte og kongelige blev overvåget. Klik dig videre og se alle 'ofrene' her.

Det var kendt på Se og Hørs redaktion, at en ’tys-tys-kilde’ i flere år forsynede bladet med strengt personlige oplysninger om de kendte og kongelige.

Men flere frygtede, at metoden blev afsløret, fortæller endnu en tidligere journalist på ugebladet, der afslører, hvor 'fantastisk' det var at have en kilde, der kunne levere dybt personlige kreditkort-oplysninger til bladets journalister.

- For Se og Hør var det en fantastisk kilde at have. Det lettede arbejdet i betydelig grad, siger den tidligere Se og Hør-journalist til BT tirsdag.

Se og Hør-skandalen: Her er de kendte som blev ulovligt overvåget

Og det var virkeligheden, der overgik fantasien, da Se og Hør fik adgang til kendte og kongeliges kreditkorttransaktioner. Et fantastisk arbejdsredskab, som de fleste af bladets journalister kendte til, men som kun få havde skrupler ved at anvende. Det skete med både først chefredaktør Henrik Qvortrup og siden hans efterfølgers velsignelse.

Det fortæller endnu en tidligere Se og Hør-journalist, som BT har talt med. Vedkommende ønsker at være anonym af hensyn til sin fremtid i branchen, men personen bekræfter, at man på Se og Hør opererede med en såkaldt ’tys-tys-kilde’, som via sit job for PBS - det nuværende Nets - overvågede de kendte og kongeliges kreditkort-transaktioner og fodrede bladet med oplysningerne. 

- Det var imponerende og nærmest, som om virkeligheden overgik fantasien. Man havde ikke turdet håbet på, at det kunne lade sig gøre. Det var jo et fantastisk overvågningsredskab, fortæller den tidligere Se og Hør-journalist.

Tidligere chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen, ønsker ikke at kommentere sagen. Henrik Qvortrup, også tidligere chefredaktør, siger:

- Jeg kan jo godt se, at hvis jeres ting holder vand, at det godt kan være, at jeg har attesteret et tiphonorar, der et af dem, som I omtaler, siger Henrik Qvortrup.

LÆS HELE HISTORIEN OG MEGET MERE OM SE OG HØR-SKANDALEN I BT TIRSDAG.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook