Danske elever kan slet ikke følge med eleverne i de asiatiske lande, der stryger til tops i den nye PISA-undersøgelse. Men det er også svært for de øvrige europæiske lande.

Sjing sjang sjask. Den gamle børneremse får ny aktualitet i PISA-undersøgelsen for 2012, der er blevet offentliggjort mandag.

Vi får nemlig sådan én på siden af hovedet af Japan, Korea, Singapore og flere økonomisk stærke, kinesiske regioner i OECDs undersøgelse af 15-årige skoleelevers kundskaber.

De elever, der er de skrappeste til matematik, finder man således i de kinesiske regioner Shanghai, Hong Kong og Macao, i Singapore, kinesisk Taipei samt Korea og Japan. Først derefter dukker Liechtenstein, Schweiz og Holland frem som de første europæiske lande i topfeltet over 15-årige skoleelevers matematikkundskaber i 65 lande. Det skriver b.dk.

I de øvrige PISA-discipliner - læsning og naturfag - blander lande som Finland, Estland, Irland og Canada sig i topfeltet, der dog stadig er tætpakket med asiatiske elever. Efterhånden som der er kommet flere og flere PISA-undersøgelser med en voksende strøm af deltagende lande fra Sydøstasien, er det blevet åbenlyst, at de europæiske lande har svært ved at følge med, når OECD tester skoleelever.

Et nyt land i PISA 2012-undersøgelsen er for eksempel Vietnam, der på imponerende vis lægger ud med at placere sig over OECD-gennemsnittet i alle tre discipliner; læsning, matematik og naturfag. Samtidig formår vietnameserne også at have færre meget dårligt præsterende elever og flere meget dygtige elever end et land som Danmark ifølge b.dk.

De danske resultater har ikke ændret sig synderligt i forhold til den seneste PISA-undersøgelse fra 2009. I matematik klemmer vi os ind lige over OECD-gennemsnittet. Samlet set er der dog tale om en statistisk signifikant tilbagegang i matematik siden de første PISA-undersøgelser.

I læsning og naturfag ligger de danske elever på gennemsnittet, hvilket de også gjorde sidst. Særlig bemærkelsesværdigt er det, at vi i læsning ikke har rokket os en tøddel siden den første PISA-undersøgelse fra 2000, selv om læsning har været et stort fokusområde på danske skoler i alle årene. I de første år koncentrerede skolerne sig primært om at forbedre læseindlæringen i indskolingen, men i de senere år er turen også kommet til faglig læsning på de ældre klassetrin.

I naturfag klarede de danske elever sig skidt i de to første undersøgelser i 2000 og 2003. I 2006 hoppede Danmark dog fra en sølle placering under middel op i feltet af lande, der ligger på OECD-gennemsnittet. En placering, vi har fastholdt lige siden.

I den tunge ende af PISAs liste finder man lande som Peru, Indonesien, Qatar og Columbia, mens Mexico og Chile udgør agterlanternerne blandt OECD-landene.

I PISA-undersøgelserne er der på skift særligt fokus på én af de tre discipliner. I undersøgelsen fra 2012 er det matematik, der er i fokus, hvilket faget også var i 2003. I sidste undersøgelse fra 2009 var læsning i fokus.

510.000 elever fra 65 lande eller regioner har deltaget i undersøgelsen. I Danmark har 7.481 elever fra 339 private og offentlige skoler deltaget i PISA 2012.