Ny måling: Lærerne har en dårlig sag

Hvorfor skal der gælde andre regler for lærere end for alle andre på arbejdsmarkedet

Det er ganske naturligt på de fleste arbejdspladser, og sådan skal det også være i folkeskolen.

De danske skoleledere skal have ret til at beslutte, hvordan hans eller hendes lærerstab fordeler arbejdstiden mellem undervisning, forberedelse og møder – det skal ikke være reguleret af lærernes overenskomst.

Så klar er meldingen fra danskerne dagen efter, at forhandlingerne mellem Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation om en ny overenskomst begyndte i Forligsinstitutionen. 64 pct. af danskerne er enten ’enig' eller ’overvejende enig' i, at det er skoleledernes ret at lede og fordele arbejdet, og at der ikke skal stå en overenskomst, der siger noget andet, mellem dem og lærerne. 24 pct. er ’overvejende uenig' eller ’uenig', viser en måling, som fra TNS-Gallup har lavet Berlingske.

64 procent af danskerne er enten ’enig eller ’overvejende enig' i, at det er skoleledernes ret at lede og fordele arbejdet, og at der ikke skal stå en overenskomst, der siger det modsatte, mellem dem, lærerne og skoleeleverne, skriver Berlingske.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN 

Afstemning

KL-chefforhandler Michael Ziegler, der fredag varslede en lockout af lærerne, læser resultatet som støtte til KLs krav.

»Grundlæggende er jeg glad for, at befolkningen kan se formålet med det, vi prøver at gøre. Jeg er især glad for, at de også kan se det, selv om vi tog det alvorlige skridt at lockoute. Vi forsøger netop at gøre skolen bedre ved at gøre reglerne mere fleksible,« siger Michael Ziegler.

Danmarks Lærerforening ønskede i går aftes ikke at kommentere Berlingskes Gallup med henvisning til, at lærerforeningen ikke for nuværende kommenterer målinger, der relaterer sig til de igangværende forhandlinger i Forligsinstitutionen. Mens formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, i går var tavs, er formanden for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, det ikke.

»Der er mange skolebestyrelsesmedlemmer, som undrer sig over, hvor mange tiltag der ikke kan lade sig gøre på grund af særlige regler for lærerne. Sådan er det jo ikke på forældrenes egen arbejdsplads. De efterspørger mere fleksibilitet i skolen,« siger hun.

Michael Ziegler og Anders Bondo Christensen mødtes i går til den første forhandling om lærernes arbejdstid i Forligsinstitutionen med forligskvinde Mette Christensen for bordenden, efter at parterne ikke selv har kunnet blive enige om en ny overenskomst. Finder parterne ikke en løsning her, vil danske forældre og deres skolebørn – hvis regeringen vel at mærke ikke griber ind – blive mødt af låste døre på landets folkeskoler og pasningsproblemer fra den 1. april.

Parterne mødes igen mandag, men allerede nu er det umuligt at holde kampe mellem lærerne og deres arbejdsgivere inden for Forligsinstitutionens fortrolige rammer. Konflikten bredte sig i går til andre offentligt ansatte i kommuner og regioner, da forhandlingsfællesskabet for de offentligt ansatte i kommuner og regioner, KTO, afviste at godkende det overenskomstforlig, som man ellers havde aftalt på plads med kommunerne.

Ifølge FOAs formand, Dennis Kristensen, i sympati med lærerne, der ifølge ham og Anders Bondo Christensen ikke har været i realitetsforhandlinger med KL indeholdende udspil, konstruktiv diskussion og lydhørhed, som hører sig til.

Søndag blandede økonomi- og indenrigsministeren sig også i debatten om folkeskolen, da Margrethe Vestager (R) på forsiden af nærværende avis beskyldte lærerforeningen for at skabe myter om den reform af folkeskolen, som regeringen har præsenteret. Et angreb fra Vestager, der hos Bondo Christensen, men også Enhedslisten og Dansk Folkeparti, blev læst som utidig indblanding fra regeringen og et brud på den danske forhandlingstradition.

Det vil enhver minister, også Vestager, til enhver tid afvise. Men hos regeringen er vurderingen, at reformen af folkeskolen og ønsket om flere undervisningstimer kræver et opgør med lærernes arbejdstidsregler. En kamp, som man ved, handler om sympati. Alligevel skal den næste minister, der overvejer at gå i clinch med lærerne eller KL, muligvis passe på. Ifølge gallupmålingen er 47 procent uenig eller overvejende uenig i, at politikerne kan udtale sig om folkeskolereformen, mens forhandlingerne står på. 38 procent mener det modsatte.

Hvem har du mest sympati for i forhandlingerne mellem folkeskolelærerne og kommunerne?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i BT onsdag

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Arbejds arrangement

Skrevet af Erik, Fredag den 8. marts 2013, 18:12

Det ser ud til at man stille og roligt fjerner lærernes lyst til skolearbejdet som byggede på ildsjæle, som lagde hele deres energi i arbejdet - Nu er det efterhånden ved at blive lønslaver som bare går på arbejde for lønnens skyld, og ikke lægger deres sjæl i arbejdet.
Derfor "øg lærernes medindflydelse til tidligere tider styrke, og lad dem sammen med lederne lave en god skole som alle kan elske."
- tidligere skoleleder -

Se mig lige i øjnene

Skrevet af Peter, Torsdag den 7. marts 2013, 21:20

Se mig lige i øjnene og fortæl mig at mit barns undervisning bliver mere kvalificeret og indeholder større kvalitet, når de 10000000 ekstra lektioner lærerne skal finanseres via nedskæringer i undervisningens forberedelsestid.
Der er som mange tror ikke tale om en omfordeling af timer, men et spørgsmål om at skolelederne skal have mulighed for skævvride arbejdstiderne for lærerne, således den kan levere de 240 ekstra lektioner om året + forberedelsen hertil, uden at tidsrammen og udgiftsrammen forøges.
Så vågn nu op til kamp kære forældre, og alle der tænker ,at I Danmark skal vi have en folkeskole der indeholder kvalitetstimer med fremtidens borgere. Har vi råd til andet? Hvis ikke sammenhængen mellem forberedelsestiden og kvaliteten i undervisningen er åbenlys for jer - så lad undersøgelser og forskningen tale. TIMMS -, clearingshouse (international) undersøgelser og andre store undersøgelser viser entydigt, at det er forberedelsestiden og ikke mængden af timer dit barn er i skole, der gør dit barn klogere. Derudover viser forskningen, at en lærer har brug for mellem 20-25 timer ugentligt til refleksions og forberedelsestid, hvis undervisningstimerne skal have taget højde for samt indbygget de faktorer, man ved der giver en effektiv undervisning!
Jeg vil ikke lægge mit barns fremtid i hænderne på politikkernes personlige synsninger, holdninger og personlige erfaringer. Det er mit barns fremtid for vigtigt til. Derimod vil jeg gerne betro mit barns faglige udvinkling til folkeskolen, hvis den istedet bliver evidensbaseret.

Se mig lige i øjnene

Skrevet af Peter, Torsdag den 7. marts 2013, 21:20

Se mig lige i øjnene og fortæl mig at mit barns undervisning bliver mere kvalificeret og indeholder større kvalitet, når de 10000000 ekstra lektioner lærerne skal finanseres via nedskæringer i undervisningens forberedelsestid.
Der er som mange tror ikke tale om en omfordeling af timer, men et spørgsmål om at skolelederne skal have mulighed for skævvride arbejdstiderne for lærerne, således den kan levere de 240 ekstra lektioner om året + forberedelsen hertil, uden at tidsrammen og udgiftsrammen forøges.
Så vågn nu op til kamp kære forældre, og alle der tænker ,at I Danmark skal vi have en folkeskole der indeholder kvalitetstimer med fremtidens borgere. Har vi råd til andet? Hvis ikke sammenhængen mellem forberedelsestiden og kvaliteten i undervisningen er åbenlys for jer - så lad undersøgelser og forskningen tale. TIMMS -, clearingshouse (international) undersøgelser og andre store undersøgelser viser entydigt, at det er forberedelsestiden og ikke mængden af timer dit barn er i skole, der gør dit barn klogere. Derudover viser forskningen, at en lærer har brug for mellem 20-25 timer ugentligt til refleksions og forberedelsestid, hvis undervisningstimerne skal have taget højde for samt indbygget de faktorer, man ved der giver en effektiv undervisning!
Jeg vil ikke lægge mit barns fremtid i hænderne på politikkernes personlige synsninger, holdninger og personlige erfaringer. Det er mit barns fremtid for vigtigt til. Derimod vil jeg gerne betro mit barns faglige udvinkling til folkeskolen, hvis den istedet bliver evidensbaseret.

Heldagsskolen skal finansieres af undervisningens forberedelsest

Skrevet af Peter, Torsdag den 7. marts 2013, 20:50

Undervisningsministeren har brug for, at den nuværende arbejdstidsaftale lærerne har bliver lavet om, således lærerne underviser mere, uden det koster mere. Hvis ikke hun kan få en ny arbejdstidsaftale igennem, hvor hver lærer skal undervise ca. 6 lektioner mere om ugen (og dermed skal forberede 31 lektioners undervisning på en forberedelsestid, der bliver afkortet med 270 minutter i forhold til ,hvad det nu forventes, at en lærer skal have af tid til at forberede 25 lektioner, på trods af at forberedelsesopgaven jo altså stiger med 6 lektioner - dvs. hvor man før havde 1095 minutter til at forberede 1125 minutter, har Antorini brug for, at lærerne istedet bruger 825 minutter på at forberede 1395 minutter ugentligt. I regneekesemplet er der ikke taget højde for de undervisningsfrie perioder, hvor det er klart at lærerne har 37 timer til ren forberedelse pr. uge - det havde jeg i min hast ikke tid til i denne omgang, men kan komme senere, hvis nogen ønsker det).
Hvis dette ikke kan komme igennem, har Antorini mistet kampen om heldagsskolen, da den ikke må koste noget. Derfor har KL brug for at arbejdstidsaftalerne bliver lavet om til: et blankt stykke papir, hvor årsnormen for hele arbejdsopgaven er de obligatoriske 19?? timer. Det er skolelederen, der for hver lærers undervisningsopgave skal vurdere, hvor stor en mængde forberedelsestid denne kræver - dog under det forbehold, at hvis skolelederen ønsker at beholde sit job, skal hver lærer levere ca. 240 ekstra lektioner, end de gør nu. Da årsnormen som sagt ikke bliver sat op, er der altså noget andet, der skal forsvinde, når lærerne hver især skal levere ca 240 lektioner ekstra om året. I forberedelsestidspuljen ligger i forvejen sh-samtaler, møder osv., så her vil det selvfølgelig være muligt at sige, at en lærer kan skære måske 14 lektioner om året på sh-samtaler, men der er jo lang vej igen til de 240 lektioner.

http://epn.dk/samfund/arbmarked/article5226516.ece

Folkeskolelærer har kun halvtidsjob!

Skrevet af Kim, Torsdag den 7. marts 2013, 20:04

Jeg kender tilfældigvis nogle folkeskolelærer og de bruger ikke 37 timer om ugen på arbejdet.

hjælp

Skrevet af emil, Torsdag den 7. marts 2013, 16:14

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle danmark behøver din hjælp

Hvem har du mest sympati for? lærerne naturligvis!

Skrevet af Hans Christiansen, Torsdag den 7. marts 2013, 10:59

Kl opfører sig, som regeringen iøvrigt også gør, som herremænd i enevældens tid. KL anført af - sådan ser jeg det - inkompetente politikere, burde i stedet effektivisere kommunerne, så vore skattekroner blev anvendt fornuftigt. Jeg læste forleden, at Simon Spies skulle have inddelt folk i 4 grupper. De dovne og dumme, som man ikke kan bruge til noget. De flittige og kloge, som man ansætter. De kloge og dovne, som man fester med. Og endelig de flittige og dovne, som bliver politikere. Det er sådanne politikere, som lærerne er oppe imod. Og øjensynlig også flertallet af danskerne, som desværre ikke falder ind i kategori 2.

Pædagogiske eksperter

Skrevet af Hallo, Torsdag den 7. marts 2013, 08:22

Alle I, som i denne debat udtaler jer så skråsikkert om lærerjobbet som det mest lukrative halvtidsjob til en fuldtidsløn, og åbenbart ved alt om, hvordan man skal undervise. Hvorfor søger I ikke ind på lærerseminariet, når jobbet nu er så nemt, ferien så lang og lønnen så god?

Magten til skolelederen

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Torsdag den 7. marts 2013, 00:03

Jeg mener selv personligt at det vil være en fordel med større klasser i skolerne . Men til gengæld mulighed med 2 lærere som undervisere. Det har været fremme , men kommunerne kan jo ikke få det til at hænge sammen hvis 2 lærer begge skal forberede sig til den samme klasse. Derfor er det vigtigt at Skolelederne får mulighed for at tilrettelægge undervisningen så nogle af lærerne arbejder flere timer. Hjælpelæren i en klasse kunne jo godt magte et større timetal.
Jeg læste i et andet indlæg at DF også går ind for flere timers undervisning, men er imod heldagsskolen. Det vil gå ud over børnenes fritid spejder,sport, osv. aktiviteter hvor de får nye venskaber. Jeg må indrømme at jeg der tidligere har været fortaler for heldagsskole nu kun går ind for at lærerne skal tvinges til flere undervisningstimer, men ikke til brug for en heldagsskole.. Og så er det nødvendigt omend med lov at overdrage ledelsen til skolelederne af lærernes timer.

Fokus på det væsentlige tak

Skrevet af Susanne, Onsdag den 6. marts 2013, 22:07

Hvad er formålet med en skole? At børn opnår de faglige og menneskelige kvalifikationer, der sikre arven, når vi andre slipper tøjlerne. Der er i alle fag en nærmest manisk fokus på at lave virksomhedsplaner, at formulere missioner, strategier og mål og vi bruger ufattelig meget tid på at bekræfte hinanden i de gode intentioner. Meget af det vi egentlig skal gøre, kan næppe kategoriseres som raketvidenskab, så vi formulerer noget vi allerede ved - sådan for en sikkerheds skyld, hvis der var en enkelt eller to, der ikke lige var på samme side. Måske skulle vi fokusere på kvaliteten af det væsentlige og gøre lidt mindre ud af at pynte vinduet, så der rent faktisk kommer kvalificerede børn/unge ud af skolerne, hvilket i sin enkelthed vil sige, at tiden skal bruges maksimalt på undervisning, hvilket jeg iøvrigt tror er helt i tråd med lærernes overbevisning. Der er ikke noget galt i at have en plan og nogle mål, men når planer og mål prioriteres, er det lidt som at blive ved med at sætte grisen på vægten for at se, om den ikke er blevet federe siden sidste indvejning for en time siden. Måske ville grisen blive federe hvis den blot blev overladt til sig selv med nok føde.

Lad grisen spise!

Skrevet af Læser, Torsdag den 7. marts 2013, 10:42

Det er desværre ikke nok at hælde foder ud, når det gælder at undervise børn. Det er nødvendigt for at nå langt at vide hvor hver enkelt står, hvad der er brug for for at nå det ønskede niveau. Alt det kræver tid med læreren. Det er der ikke når de går hjemme.

Skolen ledes allerede af arbejdsgiveren!

Skrevet af Susanne Fabricius, Onsdag den 6. marts 2013, 19:43

Spørgsmålet stilles helt forkert. Som tingene er nu, ledes skolen af kommune og skoleleder = arbejdsgiveren. Diskussionen går da ikke på, om lærerne selv skal lede deres arbejde! Diskussionen går på, om skolelederen i disse pressede sparetider kan forlange mere og mere undervsning og mindre og mindre forberedelse uden loft. Det vil lærerne ikke finde sig i, de vil have en officiel afmålt tid til ordentlig forberedelse i deres overenskomst.

Tak for sjælden ros

Skrevet af Birgit J, Torsdag den 7. marts 2013, 19:45

Jeg vil gerne takke enhver i denne debat for støttende ord til lærere.
Jeg holder meget af mit arbejde. Jeg sætter en stor ære i at forbedre og nytænke min undervisning, så den følger de stigende krav der er til den fra regeringen via vores fælles mål. Det har nu på mit 5. år som lærer betydet, at jeg ikke en eneste gang endnu har genbrugt en plan for en undervisningstime, og kun i minimalt omfang har kunnet genbruge undervisningsmateriale. Det betyder, at når skoledagen slutter for elevernes vedkommende, starter min kontortid med møder, kopiering, bestilling af materialer, kvalitetsvurdering af opgaver, oplæsning på emner, produktion af opgaver, word/excel/powerpoint og publisher dokumenter, produktion af spil, aktiviteter, ophængning af hjemmelavede poster til løb, produktion af kort, plakater, kontakt til forældre, teamsamarbejde om klassernes trivsel, elevplaner, pædagogiske møder, samtaler med samarbejdspartnere såsom min skoleleder, mine kollegaer som jeg har parallelle fag med og derfor sparrer med, jeg indberetter fravær, jeg skriver reflektioner over undervisning ned, og dokumenterer mit forældresamarbejde. Jeg indberetter grænseoverskridende/(voldelig) elevadfærd, skriver underretninger på elever jeg har bekymringer omkring. Og så er jeg langt fra færdig med at fortælle, hvad jeg bruger min forberedelsestid til.

Jeg ser min arbejdstidsaftale som det redskab, der gør, at min dag hænger sammen, fordi jeg får muligheden for at levere alt det andet jeg skal som en forudsætning for at min undervisning lykkes med stort udbytte.

Som lærer fyldes min dag af mødet med mange forskellige elever. Elever, som møder i skolen med hver deres hverdag, heldigvis uproblematisk for de fleste, men det er en daglig del af mit arbejde at tage mig af børn med alvorlige ar på sjælen, og at tage mig af børn som mangler evnen til at begå sig blandt andre mennesker.

Det er mennesker vi har med at gøre. Jeg er kun et menneske. Selv i 1. klasse kræver det god forberedelsestid at planlægge dansk. Ikke pga. det faglige niveau, men pga. det der skal planlægges omkring HVORDAN, i hvilken rækkefølge, osv. der skal ske i timerne

Mille S

Skrevet af Mille Stockner, Onsdag den 6. marts 2013, 17:55

Jeg holder selvfølgelig 100% med lærerne. Og forstår slet ikke at en eneste lønmodtager i dette land kan være på KL´s side? Jeg tror ikke at nogle af os, bryder os om at resten af landet vil forringe vores arbejdsvilkår. Og måden KL (og regeringen) dæmoniserer lærerne på er usmagelig. Med diverse myter om hvor lidt de laver og hvor mange stive regler der er etc. De lærere jeg kender knokler en vis legemsdel ud af bukserne - og elsker deres job - og det på trods af at der siden 2009 er blevet fyret i tusindvis af lærere - og de løber hurtigere og hurtigere - og samtidig har fået væltet diverse papir opgaver af meget besværlig og bureaukratisk karakter ned over sig.
Og ydermere er det slet skjulte parløb KL og regeringen har ført simpelthen for ulækkert. Det er mere end tydeligt at de er enige og har samarbejdet. Så at prøve at benægte det er at fornærme folks intelligens. Desuden gad jeg godt vide om det er mine og andres skattekroner der bliver brugt på at lave KL´s manipulerende hjemmeside: Mere tid sammen - som er noget af det mest myteskabende ubehagelige stykke sociale medie flimmer jeg længe har set.
KH Mille

lærerne kuppet

Skrevet af G. Mortensen, Onsdag den 6. marts 2013, 11:17

Af en regering, som ikke holder sig for god til at blande sig i overenskomstforhandlinger(SAS) og har brugt deres magt til at mistænkeliggøre en hel faggruppe.
Samme regering, som tager fra de svageste og giver til de rigeste.
Samme regering som tager Dagpenge/kontanthjælp fra borgerne, før der er jobs, så de kan forsørge sig selv.

Samme regring som er løbet fra snart sagt alle løfter, som de afgav før valget.

Regeringen er utroværdig i alle henseender og jeg håber, at lærerne formår at holde stand og gennemføre overenskomstforhandlinger uden regeringens indblanding, som der er tradition for i Den danske Model.

Jeg kan anbefale en sammenligning med andre faggruppers direkte og inddirekte fordeling af arbejdstiden(plejepersonale, pædagoger, socialrådgivere o.s.v). Det er selvfølgelig nødvendigt med tid til forberedelse, møder med forældre og kolleger, tid til særlige elever og opfølgning på undervisningen samt dokumentation og elevplaner.

24 timer i døgnet

Skrevet af Sofie Jensen, Onsdag den 6. marts 2013, 10:20

Selv var jeg lærer i over fyrre år, og selv om det var et dejligt job, havde jeg aldrig fri.
Ja, du læste rigtigt: aldrig!
Jeg kunne ikke læse en avis uden at være opmærksom på, om der var en artikel, som kunne bruges i undervisningen, ikke se en udsendelse uden at overveje, om den skulle optages til senere brug.
Selv i weekenderne og i ferierne spekulerede jeg hele tiden på, hvordan undervisningen kunne blive bedre og mere interessant.
Hvad skal jeg finde på i emneugen? Hvordan arrangeres studierejsen eller lejrskolen?

Jeg har aldrig villet bytte job med nogen, men mange mennesker i andre job har virkelig fri, når de har fri.
Når en kassedame fra Netto kommer træt hjem fra en arbejdsdag, kan der være nok at tænke på, men hun skal ikke planlægge arbejdet for i morgen.
Enhver lærer vil kunne genkende situationen. Man er lærer 24 timer i døgnet.
At lærerne skulle komme for let til deres penge, er en myte, som det er godt at få aflivet.

Du bekræfter "myten"

Skrevet af john, Onsdag den 6. marts 2013, 10:52

Korrekt. I har større ansvar end kassedamen, måske du skulle samenligne med faggrupper på eget uddannelses/lønniveau.

Hvis du tror vi andre kan fakturere en kunde for at "tænke på at arbejde" tager du fejl.

Hvis andre faggrupper ikke for egen tid/penge holder sig opdateret, så kan vi ikke længere tjene penge til jeres løn.

Alt det piv jeg hører fra lærerne er ting som er selvbetalte selvfølger i andre faggrupper. I er forkælede.

Du har ikke ret

Skrevet af Sofie Jensen, Onsdag den 6. marts 2013, 11:31

Den tid, der går med størstedelen af den form for planlægning, jeg nævner, bliver på ingen måde indregnet i lønnen eller overenskomsten.
At andre i betroede stillinger også må tage arbejdet med hjem, er jeg bekendt med, men det er ikke deres problemer, der er til debat her.
Den samvittighedsfulde lærer vil forberede sig ligeså grundigt som tidligere, selv om det ikke bliver betalt, men ikke alle mennesker er samvittighedsfulde - heller ikke lærere - så regeringens plan vil føre til discount-undervisning, selv om Margrethe Vestager ikke bryder sig om udtrykket.
Det er i øvrigt en discount-regering, vi har indtil næste valg.

Forskel på yngre og ældre lærere!

Skrevet af Torben S, Onsdag den 6. marts 2013, 09:43

Den største forskel på nye og gamle lærere er, at den nye lærer skal bruge forholdsvis lang tid på forberedelse, medens en matematik- eller engelsklærer som har undervist i emnet i flere år, og ofte på samme klassetrin, behøver ingen eller kun kort forberedelse.

Mange af disse "spildtimer" mest blandt ældre lærere, må kunne overgå til flere undervisningstimer!.

Jeg medgiver, at det at være lærer kan være yderst stressende, men det kan vel kompenseres, via de mange lange ferier, som er fordelt over året. Har selv været lærer, og det oven i købet af voksne, i flere år, og det blev jeg ærlig talt godt træt af. Jeg arbejdede også fuld tid ved siden af, og nej det var ikke for pengenes skyld, men af interesse.

HALLO

Skrevet af Jack Melchior, Onsdag den 6. marts 2013, 10:11

Du er da virkelig smart at høre på. Du mener altså at en erfaren kirurg kan operere hurtigere. En erfaren chauffør køre hurtigere og en erfaren pædagog kan lege hurtigere med børnene.

TSK TSK TSK

Pærer og bananer

Skrevet af flot flot, Onsdag den 6. marts 2013, 10:17

En erfaren kirurg arbejder fuld tid+, tager ansvar, og løfter sine kolleger i niveau.

En erfaren chauffør får ikke mere i løn end en uerfaren.

En erfaren pædagog løfter med sin erfaring sine kolleger i niveau.

En erfaren lærer tager den på rutinen og går tidligt hjem til en høj hyre.

Fy for fanden

Skrevet af Trine, Søndag den 10. marts 2013, 10:23

Tager den på rutinen? Ja, det er da soleklart det, vores samfund skal bygges på - alle børn er jo ens.

Folketingskandidater??

Skrevet af Kent lohmann, Onsdag den 6. marts 2013, 09:34

Når man ser på Folketingets sammensætning, ser jeg rigtig mange skolelærer på de pladser, så hvad taler vi om, skolelærerne har i for mange år haft for lidt at lave, for meget betalt arbejdstid til fridtidssysler, kort sagt, de har i for mange år haft en alt for god overenskomst, i forhold til deres plads i samfundet. Det er på tide de begynder at arbejde for deres løn, de har haft forberedelse nok, nu er det tid til at arbejde.

Har alle ikke en jobbeskrivelse?

Skrevet af Birgit jensen, Onsdag den 6. marts 2013, 07:49

Med kommunernes tiltag vil lærerne stå uden en jobbeskrivelse. De kan sættes til hvad som helst uden et slutidspunkt på deres arbejdsdag.

De har tradition for forældresamtaler, teammøder, opgaveretning, forberedelse, lærermøder, pædagoiske møder, kurser mm. uden for vores alm. undervisning. Hvor skal det ligge nu, hvor heldagsskolen banker på? Skal de møde op til de nævnte opgaver efter kl. 15.30, hvor vores dag muligvis kommer til at slutte?

Eller kan det blive sådan, at forældre møder til samtaler inden kl. 15.30, at møder afholdes i arbejdstiden, at forberedelse ligger i arbejdstiden?..... Men; hvem skal så undervise/underholde eleverne.

Det er bare nogle af de ting, lærerne ønsker at få styr på inden en ny aftale træder i kraft. Og det er vel ok.

Der har aldrig været tvivl om, at skolelederne bestemmer, hvad de skal lave og hvornår. Men ret skal også være ret. De skal, ligesom alle andre, have rimelige vilkår at arbejde under ellers bliver de jaget vildt.

Familelivet bliver sat på en hård prøve for lærerne, hvis de skal arbejde efter kl.15.30. Det gør andre arbejdsområder jo ikke.

De har ikke den lange ferie, som mange snakker om. De arbejder den første og den sidste uge af elevernes sommerferie. De rydder op, forbereder, sætter materialer ind i lokalerne, diskuterer successer og flop, hvad skal gøres bedre/anderledes, er på kurser, mm.

Indrømmelse

Skrevet af tælleren, Onsdag den 6. marts 2013, 09:21

"Familelivet bliver sat på en hård prøve for lærerne, hvis de skal arbejde efter kl.15.30. Det gør andre arbejdsområder jo ikke."

Hvis I arbejder 8-15.30 hver dag, sparer I stadig 2 timer op hver uge, som kan bruges til forældremøder om aftenen.

Tror I skal lære at tælle til 37...

Du kan da ikke regne

Skrevet af modtæller, Onsdag den 6. marts 2013, 13:22

8 - 15:30 x 5 = 37.5 timer...

Uvidende tågehorn

Skrevet af Rasmus Risk, Onsdag den 6. marts 2013, 07:01

Som i andre blogs er der frit løb for alle, selv om de ikke ved noget om sagen, men kun bygger på fordomme og ubegrundede formodninger.
Det er tydeligt, at lærernes lange ferie er en torn i øjet på dem, som må nøjes med mindre.

Ser vi historisk på det, må man konstatere, at andre grupper har halet ganske godt ind på lærerne.
Går vi helt tilbage til begyndelsen af 19-hundredetallet, var det stort set kun lærerne, der havde ferie.
Så, som århundredet skred frem, fik andre én uge, senere to uger, tre uger ...

Hvad mange ikke er klar over, er, at lærerne på årsbasis arbejder lige så mange timer som alle andre, men arbejdet er blot fordelt på en anden måde.

Mange tror, at lærerne ikke arbejder, hvis de ikke sidder bag katederet. Det er de samme ignoranter, som tror, at folketingsmedlemmer driver den af, hvis de ikke er at se i folketingssalen.
Hvis en brandmand ikke i øjeblikket slukker brand, kommer han nok for let til sin løn, hvis præsten ikke står på prædikestolen ...

Lærerne udfører et fremragende stykke arbejde, som de kun skal have ros for. Det er ikke kun sjovt at skulle opdrage dumme forældres uopdragne børn.
I denne tråd stikker mange af den type forældre næsen for langt frem!

Zieglers heldagsskole

Skrevet af Anne Myhre, Onsdag den 6. marts 2013, 03:43

KLs chefforhandler er borgmester i Tåstrup. Der har de stor succes med en heldagsskole - nemlig Selsmoseskolen. Og succesen er så stor, at TV2 nyhederne bragte en "hurrahistorie" om hvor fantastisk denne ide er. Man glemte så at fortælle, at det er en skole hvor der er tæt på 90 procent to-sprogede elever som er glade for at have et mødested efter normal skoletid. Der er nemlig ikke så stor tradition for at disse elever går på SFO eller benytter fritidstilbud. Og ingen kan jo benægte, at det er fint, at denne gruppe elever som også har bopæl i det belastede almenboligbyggeri ,- har fagligt udbytte af dette tilbud. Og måske også fordi ,undervisningen er tilrettelagt efter en enkel gruppe elever. Men folkeskolen er som udgangspunkt ,en skole for hele folket ,- altså et sted hvor alle uanset hudfarve,religion og sociale kår mødes. En skøn blanding af kvikke elever, mindre kvikke elever , diagnosebørn og særligt begavede børn. Det er nok den eneste gang alle disse børn mødes ,- men heldigvis længe nok til at det skaber tolerante og demokratiske samfundsborgere. Det siger sig selv, at for at få alle disse forskellige børn til at få en glad og lærerig skolegang ,- kræver det både forberedelse og engagement af den enkelte lærer at få det til at "spille sammen". Uanset hvad folket forstår ved en "normaliseret" arbejdstid ,- kan et arbejde af den kaliber ,- aldrig puttes i en 37 timers ugentlig kasse hvor der kun står undervisning på. Det er et kæmpearbejde at få motiveret eleverne og løftet den opgave det er - at få glade, demokratiske og vidende børn gjort klar til næste fase af deres liv. Forældrene til alle disse børn vil næppe bryde sig om at det bliver en skole som holder åbent som på Rådhuset i borgerservice - hvor man trække et nummer hvis man ønsker at tale med læreren inden kl. 15.30. Lejrskoler, festarrangementer og forældremøder bliver en saga blot.

Lærermøder IGEN.

Skrevet af Jens B Jensen, Onsdag den 6. marts 2013, 01:26

Og hvor mange elever er så ikke blevet undervist idag hvor en masse lærer har været til møde. Det kan lærerne godt få tid til. !!!

Hurra hurra

Skrevet af Peter Jespersen, Onsdag den 6. marts 2013, 00:33

Lærerne får med spaden - det er bare at sætte sig tilbage og nyde det!

Få BT i 3 mdr. for 199 kr./md. Samlet pris 597 kr. – spar 752 kr.!

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her