Fra købmands-boss til mediechef. Mette Maix har altid presset og udfordret sig selv. Nu gør hun det igen, selv om det denne gang er angstprovokerende. Mød Berlingske Medias nye topchef

Hun slår en latter op. Både ved bordet i det åbne køkken-alrum og på villavejene på det indre Østerbro i København, hvor fotografen har skudt hende for få minutter siden. Men man skal ikke tage fejl. Den smilende kvinde er også en hardhitter.

Kan man slå sig på dig?
»Ja, det kan man godt,« siger Mette Maix prompte, mens hun holder øjenkontakten.

Hvornår?
»Hvis man misbruger min tillid, så slår man sig på mig. En aftale er en aftale. Dér er jeg ret hård og kontant,« siger hun.

Mandag sætter 46-årige Mette Maix sig i stolen som adm. direktør i Berlingske Media, der står bag BT, Berlingske og Weekendavisen. Fra at være en af Danmarks ukendte topchefer bliver hun nu en af de mest magtfulde personer i den danske mediebranche.

Det er vel lidt angstprovokerende?
»Det er det, men jeg er en type, som springer ud på dybt vand. Det er en drivkraft for mig, at det er svært og nyt. Og jeg er ikke druknet endnu,« siger Mette Maix.

Forældrene var skolelærere, og Mette Maix voksede op i Hadsund, syd for Aalborg i Nordjylland. Efter sine studier gik hun ind i detail-branchen, hvor hun strøg til tops, og de seneste tre et halvt år har hun siddet som direktør i Føtex med kontor i Aarhus. I den periode forlod hun manden og de to døtre mandag morgen i København for at komme hjem igen torsdag aften.

Hvordan hænger det sammen med, at du beskriver dig selv som mor med stort M?
»Det er en stor omkostning at være så meget væk, men det har fungeret godt, og vi er som familie meget tætte. Min familie har altid kunnet få fat i mig, og hvis der var noget, kom jeg hjem,« siger Mette Maix.

Hun tilføjer:

»Men jeg er et karriere-menneske, og børnene har ikke været vant til andet. Jeg er ofte - af kvinder - blevet mødt af den der ‘hvordan kunne du gøre det?’. Men jeg kan se, at de er velfungerende og de trives. Hvis jeg kunne se, at det ikke var tilfældet, så havde jeg ikke gjort, som jeg har.«

Fokus på målet
Mette Maix kalder sig selv ‘corporate’. Hun gør det, ‘der er bedst for virksomheden’. Den 46-årige topchef taler klart, højt og tydeligt. Kun få gange går hun i stå i en sætning. Når hun gør, er det fordi, hun begynder at grine.

Hun, der gerne indrømmer, at hun har det bedst, når hun sidder for bordenden, har, så længe hun kan huske, haft en trang til at blive bedre:

»Da jeg var barn og var konkurrencesvømmer, var der nogle, der slog mig. Så begyndte jeg at træne mere. Da jeg gik i gymnasiet kunne jeg ikke finde ud af fransk, og så tog jeg ekstra timer. Når der er noget, jeg ikke kan, kommer der en stædighed op i mig. Jeg tænker: ‘Det kan ikke være rigtigt.’ Jeg kan godt lide at presse mig selv, udvikle mig.«

Hvad er det, du kan?
»Jeg er god til at få ting til arbejde sammen, god til at se helheder, god til motivere, involvere og sætte en strategisk retning sammen med teamet omkring mig. Dernæst er jeg til gengæld benhård og meget fokuseret på at nå målene,« siger Mette Maix.

Nu træder hun ind i mediebranchen, som hun kun kender udefra, og som, hvis man ser på de gamle mediehuse, i disse år kæmper med at finde en forretningsmodel, der holder på lang sigt.

»Det er jo det, der er det interessante,« siger Mette Maix, der vil vente lidt med at dele sine tanker og ideer med offentligheden.

Men kodeordene for hendes nye arbejde er bl.a. ‘transformationer’, ‘kunder’ og ‘forbrugeradfærd’, lader hun forstå. Og så handler det om at ‘fokusere forretningen på de tre brands BT, Berlingske og Weekendavisen.’