Tusinder af buspassagerer er de seneste år blevet snydt økonomisk, når de har betalt med deres Rejsekort. Årsagen er, at buschaufførerne begår fejl, når de indstiller Rejsekort-udstyret i bussen. Det skriver Søndagsavisen.

Chaufførerne skal registrere den nye rute, hver gang de når en endestation, men hvis de glemmer det – eller registrerer den forkerte rute – bliver kunderne tjekket ind i en helt anden zone, end hvor de befinder sig. Nogle gange mere end 10 kilometer væk.

Fejlen betyder, at tusinder af passagerer i store dele af landet over en årrække er blevet opkrævet en eller flere zoner for meget. Fejlen sker fortsat for passagerer dagligt. Det erkender Movia, Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab overfor Søndagsavisen.

»Det er selvfølgelig helt uacceptabelt. Vi forventer, at selskaberne nu tager skridt til at få tilbageført penge til de passagerer, som har et personligt Rejsekort og har kørt på de busser og ruter, hvor fejlen er sket,« siger Lone Fruerskov Andersen, afdelingschef for Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.

Det samlede omfang er uklart. Movia vurderer, at der i deres dækningsområde er tale om 6.000 passagerer om året, som er blevet overtakseret, men de kender ikke det reelle tal. Heller ikke de andre selskaber har overblik over omfanget. Meget tyder på, at der på landsplan kan være tale om tusinder af passagerer, som betaler overpriser hver måned.

Passagerer er blevet ramt af fejlen siden teknologien blev installeret i de første busser i 2012. Dermed er der tale om minimum 23.000 passagerer, som er blevet ramt på Sjælland alene.

Alligevel har selskaberne ikke gjort tekniske tiltag for at løse problemet.

»Det er dybt kritisabelt, at man intet har gjort, hvis man har kendt til fejlen. Det er klart en sag, vi vil følge op på overfor trafikselskaberne,« siger Lone Fruerskov Andersen.

Movia vil nu tage fat i busoperatørerne for at få fokus på, at chaufførerne indstiller udstyret korrekt. De vil også undersøge, om problemet kan løses teknisk.

»Movia har nu indledt en dialog med Rejsekort A/S og de øvrige trafikselskaber for at undersøge, om der kan findes en bedre løsning, så der bliver større sikkerhed for, at chaufførernes valg er rigtigt,« skriver Søren Englund, centerchef for Movia, i en mail til Søndagsavisen.