Det skal være slut med, at cykler spærrer indgangen til blandt andet togstationer, siger justitsminister Morten Bødskov (S). Han vil give kommunerne ret til at fjerne cyklerne.

Fodgængere og togrejsende bliver dagligt generet af ulovligt parkerede cykler foran blandt andet Københavns Hovedbanegård, Nørreport Station, skoler og indkøbscentre. Det påpeger justitsminister Morten Bødskov (S), der er klar med et lovforslag som på forsøgsbasis giver landets kommuner lov til at fjerne ulovligt parkerede to-hjulede.

Det skriver Berlingske.

I dag er det kun politiet, der må fjerne cyklerne.

- Desværre parkerer en del mennesker deres cykel lige foran indgangen til for eksempel tog- og metrostationer. Det er til stor gene for fodgængere. Ikke mindst handicappede og ældre. Samtidig kan cyklerne i en katastrofesituation forsinke og vanskeliggøre en redningsaktion, siger Morten Bødskov til Berlingske.

Han forestiller sig, at kommunerne får ret til at flytte de ulovligt parkerede cykler til et område tæt på, hvor cykelejerne efterfølgende kan hente dem.

I København bliver ministerens initiativ modtaget med jubel. Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) siger, at hun sidder med »armene over hovedet.«

- Det er et initiativ, jeg har efterlyst rigtig længe, både når det gælder ulovligt parkerede og stjålne cykler. Vi vil gerne have verdens bedste cykelby, og så skaber det stor irritation for forretninger og borgere, at cykler bare bliver kastet rundt. Det er også frustrerende for mine parkerings- og rengøringsfolk, siger Ayfer Baykal til Berlingske.

På spørgsmålet om, hvorvidt kommunen med ministerens udspil i hånden kan finde på helt at fjerne borgernes cykler, svarer Ayfer Baykal:

- Vi kan godt finde en model, så vi får ryddet op i cyklerne og i det mindste får dem sat over i nogle stativer. I dag må kommunen faktisk ingenting.

Cyklistforbundet hilser også forsøgsordningen velkommen, men understreger, at regeringen så bør afsætte penge til flere cykelparkeringspladser.

- Der er et problem med ulovligt parkerede cykler foran stationer og butikscentre, men det skyldes jo netop, at der er alt for få pladser til parkerede cykler. Det gælder ikke mindst foran Københavns Hovedbanegård og Nørreport, siger Cyklistforbundets direktør, Jens Toft Rasmussen, der ser frem til at drøfte initiativet med ministeren.

Teknik og miljøborgmesteren i København lover, at hun vil kæmpe for især bedre parkeringsforhold for cykler ved de kommende budgetforhandlinger i hovedstaden.

- Vi vil mindst have ti mio. kr. i en cykelpakke, siger Ayfer Baykal.

Justitsministeren åbner samtidig for, at kommunerne får adgang til politiets register over stjålne cykler. Adgang til cykelregistret bør måske endda også gælde almindelige borgere, mener Bødskov. Dermed vil en husejer for eksempel kunne tjekke, om det er en stjålen cykel, der holder op ad hækken uden for huset.

- Med et nyt moderniseret register for stjålne cykler, som flere har adgang til, kan man eksempelvis åbne for, at kommuner selv kan tjekke om en given cykel er stjålet. Det betyder, at mange flere kan opdage, hvor stjålne cykler ender. Det giver også muligheder for, at vi i fremtiden kan opklare flere tyverier, siger Morten Bødskov til Berlingske.

Synes du, at det i orden, at kommunerne nu må fjerne cykler, der holder ulovligt parkeret? Deltag i debatten under artiklen.