Burgere er ikke længere forbeholdt almindelige grillbarer og fastfood-kæder. Det gode burgerhåndværk er kommet for at blive, og det skaber konkurrence i hele landet.
Burgere er ikke længere forbeholdt almindelige grillbarer og fastfood-kæder. Det gode burgerhåndværk er kommet for at blive, og det skaber konkurrence i hele landet.

Det var tidligere et københavnerfænomen, men de seneste år er antallet af burgerrestauranter blomstret op i hele landet.

En opgørelse, foretaget af erhvervsmediet FødevareWatch, viser, at antallet af burgersteder på landsplan steg fra 21 til 211 i årene 2000-2015. Det svarer til næsten en tidobling. Særligt på den anden side af 2010 har fænomenet taget fart, og fra 2010-2015 er antallet af burgerjoints steget med 129 steder fra 82 til 211, en stigning på 157 pct. Og alene i 2015 poppede der 46 nye burgersteder op på landkortet.

Bryder man tallene op på landsplan, kan man se, at hvad der engang var et københavner-trend nu er blevet et landsdækkende fænomen. I år 2010 blev der åbnet 5 nye burgersteder uden for hovedstaden. Fem år senere i 2015 blev der åbnet 21 nye steder.

Burger 1

Burgerstederne adskiller sig fra fastfood-kæderne ved at have tjenere ansat og ved i højere grad at fokusere på burgerens kvalitet.

The Burger er en af de nye burgerkæder, som har bevæget sig over voldene i København og satset på provinsen. I 2012 blev den første af kædens forretninger åbnet, og i dag er der seks restauranter fordelt på hele Sjælland og en enkelt i Odense.

"I Hvidovre står de kø på gode aftener, og de kommer ofte længere væk fra. Så det viser også, at folk er villige til at køre efter den gode burger," siger Erik Brandt Jensen, ejer og grundlægger af The Burger, til FødevareWatch.

MCDONALDS-INFLATION/BEEF

Det slutter langt fra her, for allerede i 2016 er der planlagt to yderligere åbninger af The Burger-restauranter i Esbjerg, og ejerne leder for tiden efter lokaler i Århus og Aalborg.

Søren Askegaard, forsker i forbrugeradfærd på Syddansk Universitet, forklarer, at især to faktorer spiller ind på burgerens stigende popularitet. For det første opfattes burgeren som et billigere alternativ til et restaurantbesøg, da der ikke nødvendigvis skal drikkes vin til maden.

GrønGurgerThumb

"For det andet er der noget convenience over burgerne. Det er et fleksibelt måltid, som ikke tager lang tid for kokkene at tilberede, og som kan passes ind i en travl hverdag," siger Søren Askegaard til FødevareWatch.

/ritzau/

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook