Facebook-protesten mod Jensen’s Bøfhus rundede søndag eftermiddag at skarpt hjørne

Flere mennesker, end der er indbyggere i enten Esbjerg, Randers eller Kolding. Så mange danskere har nu tilkendegivet på Facebook, at de vil boykotte Jensen’s Bøfhus.

Søndag eftermiddag nåede antallet af likes på protestfacebooksiden ‘Boykot Jensens Bøfhus’ nemlig 100.000, hvilket langt overstiger indbyggertallet i landets femte, sjette og syvendestørste byer.

Dermed har protesterne mod den folkelige bøfrestaurant nået et foreløbigt højdepunkt. Sagen begyndte, da Højesteret fredag slog fast, at restauratøren Jacob Jensen fra Sæby ikke måtte kalde sit spisested for ‘Jensens Fiskerestaurant’ i henhold til mærkevarelovgivningen.

Sæby-restauratøren havde planer om at åbne flere restauranter under samme overskrift. For at beskytte sit varemærke anlagde Jensen’s Bøfhus derfor sag an mod fiskerestauratøren. En sag der fredag endte med, at Jacob Jensen skal betale 200.000 kr. til Jensen’s Bøfhus i erstatning.

Særligt på sociale medier som Facebook har sagen vakt danskernes vrede.

- Det er et klassisk eksempel på Goliath, der tramper på David. Danskerne kan ikke fordrage, når store virksomheder forfølger små, almindelige mennesker, forklarer branding-ekspert Henrik Byager i søndagens BT.

Lørdag aften forklarede indehaveren af Jensen’s Bøfhus til TV 2 Nyhederne, hvorfor man fra første færd valgte at gå rettens vej.

- Hele sagen opstod, da Jacob Jensen åbnede restaurant i Kerteminde og Faaborg. Der blev jeg opmærksom på, at der var noget der hed Jensens Fiskerestaurant, for folk kom til mig og spurgte, om vi nu havde åbnet en fiskerestaurant. Det havde vi jo ikke, sagde Palle Jensen til TV 2 Nyhederne.

KLIK HER FOR AT LÆSE HØJESTERETS AFGØRELSE I SAGEN