Har du prøvet noget lignende hos din bank og har du haft dårlige oplevelser med deres kundeservice? Så hører BT gerne fra dig. Skriv til os på 1929@bt.dk eller på Facebook.

For to måneder siden forsvandt 89.760 kroner fra Aske Meyers konto. Han havde overført dem til en samarbejdspartner i udlandet, men Nordea havde tilbagetrukket beløbet – uden at fortælle noget til den 22-årige iværksætter og uden at indbetale pengene på hans konto.

Det store beløb skulle bruges til at lancere noget software, som Aske Meyer har investeret i. Han er iværksætter og betegner sig selv som selvstændig indenfor 'trading software', hvilket vil sige, han udvikler programmer, så andre kan handle med valuta.

»Jeg er en ung investor, som har brugt to år på et projekt, der skulle skydes penge i. Derfor lavede jeg en helt almindelig udenlandsoverførsel, men pludselig er pengene væk,« fortæller han til BT.

Men hvad der skulle have været en helt almindelig udenlandsoverførsel endte med at blive et to måneder langt mareridt, hvor iværksætteren ikke anede, om han nogensinde ville få sine penge igen.

Nordea tilbagetrak beløbet, men fortalte intet til Aske Meyer. Da han endelig fandt ud af, at det var banken, der havde taget pengene, kontaktede han dem for at få en forklaring. Men det kunne de ikke give ham.

»Der går tre-fire dage, hvor jeg ingenting hører. Så jeg bliver ved med at rykke Nordeas døgnsupport og ender nok med at ringe omkring tre-fire gange på halvanden uge, før jeg får at vide, jeg har fået tildelt en personlig rådgiver.«

Umulig at få fat på

Aske Meyer ånder i et kort øjeblik lettet op. Bankrådgiveren lover ham, at han vil tage hånd om sagen med det samme, og at der nok ikke vil gå så længe, før han ved, hvor pengene er i systemet, så Aske Meyer kan få dem igen.

»Han sagde, jeg kunne kontakte ham når som helst, men jeg hører ingenting i halvanden uge, og han er umulig at få fat på,« siger Aske Meyer.

Derfor begynder iværksætteren at ringe til døgnsupporten igen og igen – uden held. Bankrådgiverens telefon går direkte på svarer og døgnsupportens mange medarbejdere bliver ved med at love, de nok skal give hans beskeder videre.

Her et screenshot af den helt almindelige udenlandsoverførsel.
Her et screenshot af den helt almindelige udenlandsoverførsel. Foto: Privat foto
Vis mere

I løbet af en måned ender Aske Meyer med at ringe til Nordeas døgnsupport 20-25 gange og deres udenlandsafdeling mindst syv gange.

»Jeg bliver mere og mere nervøs for, hvor pengene er, og om jeg får dem igen.«

Heldigvis for Aske Meyer har han en fætter, der er advokat. Han anbefaler Aske Meyer at tage kontakt til Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden, hvis banken bliver ved med at behandle ham på den måde.

De siger, at de nok skal kigge på sagen og opfordrer Aske Meyer til også at kontakte Nordeas klagenævn.

»Jeg kontakter klagenævnet, og hun fortæller mig, at hun opretter en klage med det samme, og at jeg har krav på et svar indenfor 24 timer. Men jeg hører intet.«

Derfor ringer iværksætteren endnu en gang til klagenævnet, som skriver en advarsel til Nordea – men lige lidt hjælper det.

Ligeglad med kunderne – men ikke med medierne

Nu er Aske Meyer så opgivende, at han vælger at tage kontakt til nogle medier. For hvis han ikke selv kan rykke noget hos Nordea, så kan de måske.

»På det her tidspunkt er der gået to måneder, men i det øjeblik en journalist begynder at ringe og spørge ind til min sag, lægger Nordea sig fladt ned. I løbet af tre-fire dage står pengene på min konto, og jeg får en undskyldning og en lovning på, at de vil sætte en undersøgelse i gang,« siger den 22-årige.

Journalistens spørgsmål blev til en artikel på finans.dk, og selvom Aske Meyer nu har fået sine penge igen, er han bestemt ikke tilfreds.

»Jeg er ret harm over, at Nordea først reagerer og tilbyder en undersøgelse og kompensation, efter medierne er gået ind i sagen. Jeg har mistet tilliden til banken og vil skifte så hurtigt som muligt,« slår han fast.

Det var først efter denne mail, Aske Meyer blev opmærksom på, at banken havde tilbagetrukket de 89.760 kroner. Nordea havde ikke selv kontaktet iværksætteren.
Det var først efter denne mail, Aske Meyer blev opmærksom på, at banken havde tilbagetrukket de 89.760 kroner. Nordea havde ikke selv kontaktet iværksætteren. Foto: Privat foto
Vis mere

»Det er som et tyveri for mig. Mine penge er pludselig væk uden forklaring på, hvor de er, hvornår de kommer igen eller hvorfor de er væk.«

BT har foreholdt Nordea den kritik, som Aske Meyer rejser mod dem, men de har ikke mulighed for at kommentere direkte på iværksætterens kundeforhold, siger pressechef hos Nordea, Stine Wind. Hun henviser til, at det strider mod loven om finansiel virksomhed.

»Vi kan desværre ikke udtale os om specifikke kundeforhold, men vi er naturligvis kede af, hvis nogle af vores kunder ikke er tilfredse eller ikke føler sig ordenligt behandlet. Vi arbejder hele tiden på at forbedre os for at sikre, at vi giver kunderne den bedst mulige rådgivning og service.«

Banken har også kontaktet Aske Meyer efterfølgende.

»Jeg har fået den øverste Kommunikation- og IT-ansvarlige i Nordeas ord på, at han personligt ville gå ind og undersøge sagen. Men det er tre dage siden, og jeg har ikke hørt noget på mail eller fået undersøgelsen bekræftet. Derudover mener jeg også, det er to måneder for sent.«

Har du prøvet noget lignende hos din bank og har du haft dårlige oplevelser med deres kundeservice? Så hører BT gerne fra dig. Skriv til os på 1929@bt.dk eller på Facebook.