Indehaveren af embalage og indpaknings-firmaet Jakodan A/S, Nina K. Jørgensen, troede ikke sine egne øjne, da hun mødte på arbejde onsdag morgen.

Her blev hun og kollegerne mødt af flere vrede mails fra kunder, som klagede over, at de var blevet trukket dobbelt for deres ordrer hos firmaet beliggende i Kolding.

»Der har været et par stykker, som har været sure og mistænkt os for at ville snyde dem. Først tænkte jeg; 'det kan simpelthen ikke passe'. Men da jeg kom til mail nummer tre, begyndte jeg at tænke, at der måtte være noget galt,« siger Nina K. Jørgensen til BT og understreger, at mange kunder også var søde og forstående, selvom de var blevet trukket dobbelt af Jakodan A/S.

Hun tjekkede omgående sit firmas bankkonto, men kunne se, at de ikke havde fået dobbelt betaling for ordrerne. Hvor lå fejlen så?

Først da en kunde gjorde hende opmærksom på, at fejlen lå hos Nets og sendte Nina K. Jørgensen et link til artiklen om det på bt.dk, fandt hun ud af, hvad årsagen til problemet var. Kunden har i lighed med Jakodan A/S en webshop og har også selv oplevet, at folk er blevet trukket dobbelt for betalinger foretaget mellem tirsdag eftermiddag, og onsdag morgen.

Savner besked fra Nets

Det undrer Nina K. Jørgensen, at Nets ikke selv gør opmærksom på fejlen.

»Jeg synes straks, der burde komme en servicemail til Nets' kunder eller en servicemeddelelse på deres hjemmeside, når en sådan fejl opstår. Så havde vi været forberedt og kunne have givet vores kunder en forklaring på fejlen med det samme i stedet for at stå på bar bund, indtil vi fik forklaringen gennem vores kunder.«

Jakodan's kunder havde fået mellem 200 og 2.800 kroner i klemme som følge af fejlen hos Nets, men var det sket i november, hvor der er rygende travlt op til julehandlen, var langt flere kunder blevet ramt - og beløbene havde været markant større.

»Vi kunne godt tænke os, at Nets gav en eller anden sikkerhed for, at det ikke sker igen. For kunderne tænker jo straks, at vi er ude på at snyde dem. På deres kontoudskrift står der 'Jakodan' - ikke 'Fejl hos Nets' udfor betalingen,« siger Nina K. Jørgensen, som har fuld forståelse for, at Nets i første omgang ikke kan gøre andet end at skynde sig at betale pengene tilbage til de danskere, der er blevet ramt af fejlen.

Nina K. Jørgensen har selv forsøgt at komme i kontakt med Nets, men opgav efter at have siddet i telefonkø i et godt stykke tid.

»Der er nok mange, som kontakter dem lige nu,« som hun siger.

Beklagelig fejl

Ifølge Nets er fejlen sket i forbindelse med fremsendelse af en større fil med transaktioner. Fremsendelserne sker mange gange om dagen. Men tirsdag skete der en fejl, så en transaktion blev kørt dobbelt.

Det har haft stor betydning for dankortbrugerne, men det er ikke en fejl, som man skal frygte sker igen foreløbigt, lyder det fra Nets.

»Det er en hændelse, som vi ser meget sjældent. Men når de her situationer opstår, har vi et meget godt billede af, hvad det drejer sig om. Men det er selvfølgelig meget beklageligt,« siger Søren Winge til Ritzau.

Han regner med, at flere tusinde danskere er blevet ramt af fejlen.

Hos dankortadministratoren arbejder man på at få de sidste penge ført tilbage, men man vil ikke komme med garantier for, hvornår danskerne igen kan se pengene på deres konto.