Mange har fået forkerte sms'er fra Nets eller NemID. Henvendelserne er phishing og skal slettes, advarer Nets.

Danskerne skal passe på mærkelige sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, som foregiver, at de kommer fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller visa/MasterCard.

Det advarer Nets mandag om i en pressemeddelelse.

Henvendelserne har det til fælles, at modtageren skal opgive følsomme oplysninger som konti på netbank, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, cpr-nummer eller NemID nøglekort.

Der er ifølge Nets tale om såkaldt phishing, hvor svindlere forsøger at franarre folk fortrolige oplysninger.

Modtagerne skal lade være at give nogen form for personlige kortdata. De skal sende henvendelsen videre til Nets' phishingafdeling på mailadressen phishing-dk@nets.eu samt slette henvendelsen.

Nets ved ikke, hvor mange danskere, som har fået henvendelser, siger pressemedarbejder Søren Marschall.

- Det ved vi ikke. Vi får bare pludselig en masse henvendelser. Det kommer ofte i bølger. Det er formentlig nogle, der skyder med spredehagl til mobiltelefonnumre. Så håber de, at der er nogen, der hopper i, siger Søren Marschall.

Svindlerne forsøger at føre modtagerne hen til en hjemmeside, hvor de skal uploade deres nøglekort, forklarer han.

- Man må ikke tage billeder af sit nøglekort. Det er en del af sikkerheden ved NemID, at man skal have nøglekortet foran sig. Netop for ikke at kunne ryge på en phishingmail, siger Søren Marschall.

Modtagere, som har reageret på de falske henvendelser, skal spærre deres kort eller NemID. Desuden skal de varsko deres bank, hvis der er trukket beløb på netbank, som ejeren ikke genkender, forklarer han.

/ritzau/